pátek 24. ledna 2014

Útržky dne 24. 1. '14 a Olbram Zoubek

(Vynechám beztak trapný pozdrav.)

(Nezmíním se, že je mi hrozně špatně, protože pořád jen fňukám.)

A raději Vám povyprávím, co jsem dnes dělala a jak jsem objevovala svět. 

Každý víkend se totiž snažím buď zkusit něco nového a nebo například něco nového vidětněkam se podívat, někoho potkat... zkrátka si ty volné dny trochu zpestřit a nezůstávat dále v tom týdenním stereotypu. A jelikož zítra nemusím do práce, tudíž sobotu můžu celou prochrápat! mohu efektivně využít, mám toho spoustu v plánu a začala jsem již dneškem.

Nejsem zrovna kulturní vzdělanec, spíše bych se označila za zvědavého barbara, který o umění a umělcích neví zhola nic, jen rád chodí na výstavy a tváří se, jako že tomu hrozněmoc rozumí. (A taky ve všem hledá HLUBŠÍ smysl-hlubší smysl je totiž to důležité, to si pamatujte. Bez identifikace hlubšího smyslu nejste žádní znalci!!)

Ale i přes to všechno se vždy moc ráda zajdu podívat na nějakou výstavu, ať už jde o fotografii, malířství, sochařství a nebo architekturu. Zastávám názor, že nemusíte dotyčného umělce perfektně znát a sledovat jeho tvorbu, i když jste o něm předtím ani neslyšeli, přesto Vás může oslovit a navíc si rozšíříte obzory a v neposlední řadě se něco nového dozvíte. Možná to bude znít hloupě, ale myslím si, že tyhle zážitky nás utváří, protože kulturní akce nám dávají možnost si vytvořit vlastní názor na určitou oblast. Když se Vás pak někdo zeptá, co si myslíte třeba o Picassovi, nebudete jen tupě zírat.


A tak jsem se sebrala a vydala se směr Jízdárna Pražského hradu - konkrétně na výstavu celoživotního díla sochaře Olbrama Zoubka

Vycházející
(Jedna z mála použitelných fotek:D)

Možná jste o něm již někdy slyšeli. Pro představu-pan Zoubek je známý například díky svému Pomníku obětí komunismu v Praze na Újezdu a nebo sochami v Litomyšli v Klášterních zahradách. Není to již pán nejmladší, tudíž je toto asi jeho poslední výstava, takový souhrn všeho, co dokázal. 

A co Vás na této výstavě čeká a nemine?
Velký sál je plný soch (to zní vážně znalecky). Doslova přeplněný, až mě občas jímala hrůza a takový zvláštní pocit stísněnosti. Přeci jen-dívají se na Vás desítky neznámých tváří. Navíc takový postřeh… skoro všechny sochy se nějakým způsobem sklání k zemi. Buď jsou přímo ohnuté a nebo alespoň trochu vychýlené. Zajímalo by mě proč.
Dále můžete vyfunět do prvního patra na balkon, kde je menší expozice, ale zato zase skvělý výhled na celý velký sál. Po cestě také můžete zaběhnout do úzké chodbičky, kde se promítá dokument o panu Zoubkovi, jeho životě a díle, což si určitě stojí za to poslechnout.
Vynechán nebyl ani exteriér – v přilehlých zahradách se též nachází pár exponátů a musím říct, že to teď navečer vypadalo úžasně, ještě v kombinaci se sněhem. (dobře-spíš lehkým popraškem).
Najdete zde sochy barevné i šedé, jemné i hrubé, velké i malé, na pohled příjemné i zastrašující.
Ale nesmím prozradit vše, co kdyby se na ně někdo z Vás náhodou chtěl také zajít podívat!

Celkově mohu jednoznačně doporučit!

Ohromně mě mrzí, že jsem s sebou nevzala fotoaparát… nějak jsem počítala s klasickým modelem – ZÁKAZ FOTOGRAFOVÁNÍ, který se nakonec nekonal, a tak jsem fotila alespoň mobilem. Fotek není moc a špatné osvícení sálu jim na kvalitě také moc nedodá, nicméně jsem se snažila alespoň o určité zachycení atmosféry celé výstavy.









opět Vycházející, tentokrát z jiného úhlu
Nasvícená venkovní


Tak honem se běžte kulturně vzdělávat! JEN DO 2. 3. 2014! Více informací zde: www.olbramzoubek.cz

7 komentářů:

  1. tak to jsi,jak já taky ráda trávím čas a pracuji s dětmi,které mi kdy příjdou pod ruku :)
    díky ke gratulaci k hodnocení:)

    OdpovědětVymazat
  2. Já na nějaké výstavě už nebyla sakra dlouho :/, asi bych to měla v budoucnu napravit :) Každopádně tvá myšlenka "víkendového poznávání" se mi moc líbí :), doufám, že z takových "akcí" budou články :) Když už člověk nic sám nenavštíví, aspoň se může pokochat fotkama a článkem :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě naprav, je jich teď spousta a venku není bůhvíjak teplo, tak je skvělé zalézt někam do haly:) Děkuji, snažím se zkrátka trochu "rozvíjet".) A články určitě budou, o takových věcech píšu moc ráda a těší mě právě i fakt, že díky tomu někdo může něco vidět-alespoň virtuálně :)

      Vymazat
  3. Velice zajímavé fotky!!! :)

    http://elise-dvorak.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  4. Zdravím, jsem ráda, že načerpáváš duchovní hodnoty a dělíš se o ně. Musím však podoktnout, že výrok o "asi poslední výstavě" se mi zdá krapet krutý. Pan Zoubek toho před sebou může mít klidně hodně, neposílala bych jej takto do hrobu...
    Přeji mnoho minimálně tak kvalitních vizuálních zážitků jako z výstavy mistra Zoubka!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano,to je asi pravda,měla jsem být citlivější. Nebylo to myšleno tak,ze bych pana Zoubka zatracovala,jen jsem chtěla poukázat na fakt,ze již není nejmladší a byla by škoda neocenit jeho dílo :)
      Děkuji za komentář.

      Vymazat