středa 26. února 2014

Běhat ráno - ANO či NE?

Ahoj,

i když bych se měla věnovat všemu jinému než zrovna  blogu (třeba lidským smyslům nebo aldehydům a ketonům), přeci jen mi to nedalo a musela jsem napsat tento článek.

Inspirovaly mě k němu moje nedávné ranní běhy. Tedy spíše pokusy o ně. 

Všude možně se vedou diskuze o tom, zda je ranní běh prospěšný, zda se po něm lépe hubne, jestli se spalují tuky nebo svaly, jestli podáme lepší výkon, jestli nám akorát bude špatně, jestli před ním jíst a nebo ne... otázek je mnoho a odpověď jednostranná asi žádná. 

Nechci tady rozebírat pozitiva a negativa ranního běhu z odborného hlediska. Ani bych nemohla, protože o tom nic nevím zhola nic. Takže mohu podat pouze laický výklad pro a proti vycházejících z vlastních zkušeností.





PRO:

Pravděpodobně Vás nastartuje - takové ranní kolečko krásně rozproudí a probudí k životu celé tělo a dokonce i mysl, zažene tu ranní rozespalost a s chutí vyrazíte do nového dne

* z vlastní zkušenosti vím, že pokud ráno absolvuji nějakou tu fyzickou aktivitu, pak jsem celé dopoledne víc energická

Donutíte se - přeci jen pokud ráno vážně vstanete a oblečete se, již asi nebudete hledat výmluvy proč nevyrazit, naopak odpoledne by mohlo dojít k tomu, že se Vám prostě už nebude chtít

* po ranním běhu mívám takový ten skvělý pocit, že vlastně už mám "odcvičeno", a tím pádem se nemusím stresovat, že to odpoledne třeba kvůli škole/práci nestihnu

Ušetříte čas - to souvisí i s předchozím bodem, ráno si splníte svůj trénink a pak Vás již čeká "volný den", navíc pro vytížené lidi je ranní sport ideálním řešením

Nikde nikdo a krásné ticho - další z výhod, zvlášť pro ty, kteří nemají při běhu rádi společnost nebo přítomnost "čumilů", navíc pokud bydlíte ve městě, ráno je největší klid a ticho.. a také nejmenší provoz



PROTI:

Brzké vstávání - ano, je to tak, bohužel realita je krutá a pokud Vás daný den čeká například škola či práce, pravděpodobně si zkrátka budete muset značně přivstat, abyste stihli jednak běh a jednak vydatnou snídani... jo a sprchu

* Bohužel jsem zjistila, že takový ranní běh je docela časově náročný - než se člověk vypraví, odběhne svou vzdálenost, zklidní se, nasnídá se... víc jak hodinu Vám to zabere zcela určitě

Zima / tma / příliš velké ticho - v zimním období je ranní běh trochu rizikový pro ty, kteří jsou náchylnější na průdušky... a taky pro jedince bojící se tmy a samoty, protože velmi brzo ráno pravděpodobně rušno v okolí nebude

* Musím říct, že jsem několikrát zažila opravdový strach, když jsem ráno běžela, až jsem byla paranoidní (:D)

Menší výkon? - při ranním běhu si prý tělo bere zásoby z tuků - to je asi dobře - řeknete si. Něco málo jsem si o tom načetla a zjistila, že pokud tělo bere energii z cukrů, podá lepší výkon. Takže pokud Vám jde o to uběhnout co nejdelší vzdálenost, ráno nalačno pravděpodobně nebude nejlepší volba.

* Asi záleží na člověku, ale já ráno prostě uběhnu 20 minut, je to pro mě utrpení a mám toho dost. Takže pokud běžím ráno, nehoním se za novými rekordy. 

• Jak to vyřešit s jídlem? - někdo vyběhne nalačno, někdo si před tréninkem dá alespoň kousek ovoce / proteinový / iontový nápoj, každopádně byste se měli vždy pořádně napít. Pokud poběžíte s úplně prázdným žaludkem, může se Vám udělat špatně, motat se hlava, dokonce můžete dostat svalovou křeč.

* Když už běhám ráno, dám si alespoň kousek ovoce, nicméně to mi nestačí a stejně se mi při běhu většinou udělá pěkně špatně od žaludku. A větší snídani před během absolvovat nemůžu, takže trochu zapeklitá situace.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Suma sumárum je jasné, že není žádné přísně dané PRO A PROTI ranního běhání. Každý si to může převzít po svém a každému vyhovuje něco jiného. 
Hodně záleží i na době, ve které jste zvyklí sportovat. Já kvůli škole většinou sportuji až později odpoledne, takže ráno úplně cítím, jak je tělo zmatené a křičí "proč teď, co blbneš?!" (:D) 

Znám jedince, kteří na ranní běh nedají dopustit, podávají při něm lepší výkony a naopak si nedokážou představit běhat odpoledne nebo navečer.
Co se týče mě osobně, občas si ráno zaběhnu, pro zpestření, ale vždy se jedná o kratší časový úsek, uběhnu toho podstatně méně a pomaleji a také mi nedělá dobře aktivita na prázdný žaludek. Ale pravda je, že mě ranní běh nádherně probudí a nastartuje do nového dne. Proto bych se chtěla naučit ho zařazovat častěji, postupně svoje tělo zvykat na ranní činnost. Třeba v létě to bude ideálním řešením, až se budu chtít vyhnout běhání v odpoledních vedrech.

Co Vy a ranní běh? Jaký k němu máte vztah? 

36 komentářů:

  1. No je to pro a proti,, mám k tomu tématu taky rozepsaný článek :D tak chvili počkám ať nepodusí blogový svět stejnými tématy

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haha, tak to jsme se pěkně sešly :D

      Vymazat
  2. Zrovna dnes jsem poprvé běžela před školou ráno. :) O prázdninách jsem běhala ráno běžně + jsem vstávala brutálně brzo, abych nikoho nepotkala (nojo, bežec-začátečník-stydlín :D), ale teď se školou se to zatím tak nějak nesešlo, obvykle jsem raději zarazila budík a šla spát. Ale dneska jsem se dokopala a jsem NADŠENÁ. :) Musím běhat ráno častěji.. :)
    Navíc tma dělá běhu zajímavou atmosféru, takovou... intimnější, svým způsobem. :D I tím, že je "čistší" okolí, nikde nikdo, jen příroda, vy a myšlenky. Což je pro mě skvělá trojkombinace. :))
    Moc pěkný článek! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to gratuluji, že jsi se donutila, v létě mám v plánu také aspoň na chvíli běhat před školou :) Ale v zimě to není žádná sranda, ještě když je ráno chladno :D
      Ale hezky jsi to vyjádřila, někdy se mi pod rouškou tmy běhá lépe, proto často vyrážím právě až večer :)
      Díky!

      Vymazat
  3. Väčšinou behávam poobede alebo navečer, no mám taký pocit, že najbližšiu sobotu si privstanem a pôjdem ráno. Uvidím, či mi to bude vyhovovať viac. Inak, super napísaný článok :-).
    The city of fashion

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také mi to vyhovuje později no :) Ale zkus to a uvidíš, třeba Tě ranní běh chytne!
      Děkuji:)

      Vymazat
  4. Já běhám ráno pravidelně přibližně 7min na tramvaj a jsem z toho vždycky ufuněná celou cestu .D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No tak to chápu, ještě že mám tramvaj kousek od domova :D :D

      Vymazat
  5. Super článek!
    Já jsem se párkrát snažila běhat ráno, ale jak píšeš ty, uběhla jsem tak dvacet minut a měla jsem dost. Hlavně jsem si připadala totálně bez energie. Vždycky jsem si dala třeba půlku banánu nebo tak. Na lačno by mě to zabilo. :D
    Mnohem lépe se mi běhá odpoledne. Ale takhle to mám s jakýmkoliv cvičením :-)
    Na druhou stranu je fakt, že když jsem byla běhat ráno, pak jsem měla ten super pocit, že jsem to dala, že mam splněno a nakoplo mě to.
    Takže mi vlastně úplně mluvíš svým článkem z duše. :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji!:)
      Že jo? Také jsem si připadala úplně zabitá :D ALe nevzdám to, ještě rannímu běhu asi dám šanci, přeci jen je to možná dost o zvyku:)
      Jak jsem kvůli škole zvyklá cvičit odpoledne, tak i o víkendech-když mám v plánu dopolední trénink, cítím, že to není úplně ok.
      Koukám, že to máme velmi podobně! :D

      Vymazat
  6. ráno jsem teda ještě neběžela..a nalačno nejsem schopná ničeho :O
    Zrovna jsem doběhla svůj rekord, 15,6 km tak odpočívám :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Třeba to jednou zkusíš, také to má své kouzlo :) I když tedy nalačno prostě celkově svět nicmoc :D
      Už jsem TI gratulovala na blogu, super výkon!:))

      Vymazat
  7. Já osobně jsem ráno zkoušela párkrát běhat a prostě to není pro mě. Když jsem si dala malou snídani a šla běhat, udělalo se mi špatně a když jsem si dala velkou jako normálně, bylo mi těžko... Prostě jsem večerní běžec:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Každému vyhovuje něco jiného no :) S tou snídaní je to docela zapeklitá situace :D

      Vymazat
  8. Kdysi jsem četla o tom, že ranní běh je celkem zátěž pro srdce, tak by někomu nemusel dělat dobře..
    Já ráno (spíš dopoledne) ráda cvičím, o letních prázdninách jsem to tak dělala a přes den jsem se pak cítila energičtěji. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vážně? Tak o tom jsem neslyšela, ale možná na tom něco bude.
      O prázdninách jsem také měla režim dopoledního cvičení a přesně jak říkáš-měla jsem i lepší náladu pak celý den:) ale přes školní rok to prostě nejde :/

      Vymazat
  9. Běhám ráno (zítra teprve potřetí za tento rok :) s tím, že si dám tak 15-20 minut před samotným během kus ovoce a po doběhnutí po nějaké době až snídani, vyhovuje mi to :) Úplně nalačno bych neběhala určitě, to bych zkolabovala asi hned před barákem :D...ale každému vyhovuje něco :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hezky, jen tak dál :) Asi je vážně lepší aspoň něco málo před během pojíst.

      Vymazat
  10. O víkendu ráno, o všední dny večer :D :) běhám sice zatím tak 1-2km a bohatě mi to stačí :) Dobře se při tom odreaguje

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty jo, tak o víkendu ráno-za to máš můj obdiv, o víkendech většinou spím :D:D
      To je pořád slušná vzdálenost, s během to chce pomalu, postupně prodlužovat :) A máš pravdu, odreagování je to skvělé.

      Vymazat
  11. Jednou jsem se k rannímu běhu přinutila..a pak už ne :D.Bože, jsem tak líná..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haha, v pohodě, já to chápu, lenost je potvora! Také se mi nikdy nechce :D

      Vymazat
  12. Já jsem ráno ještě neběhala, ale kdyby k tomu došlo, určitě bych si něco málo jídla dala - třeba půl banánu nebo tak. Přemýšlím, že v létě bych ranní běh provozovat mohla, protože ta odpolední a mnohdy i večerní vedra jsou opravdu úmorná. A když jsem byla minulý rok v Anglii, celý Londýn se snad ráno vydal běhat :D Jogging tam musí být asi hodně oblíbený :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo, kousek ovoce je řešení, ale mám pocit, že mně ta půlka banánu nestačí a za chvíli už mám hlad a je mi zase špatně :D Nicméně představa letního ranního běhání mě také láká:) Protože jinak se dá až pozdě večer a to už se bojím.
      Vážně? Je pravda, že tam mají ty jejich úžasné parky-to k běhu přímo láká :)

      Vymazat
  13. Já na jaře chodila běhat ráno, ovšem po snídani. A šlo to. :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Po snídani jo, hezky až slehne, to už je jiná :D :)

      Vymazat
  14. Tak ráno by mě nikdo nedonutil a asi bych to ani nedala. V létě, když byly velká vedra, jsem musela se psem chodit na delší procházky už ráno, protože přes den se nedalo a zkolabovala by mi. Jezdila jsem tedy na kole a je pravda, že to člověka nabudí, ale u mě to za pár hodin vyprchalo a byla jsem jak mátoha. Mě se nejlépe běží kolem poledne (na jaře a na podzim) :) Líbí se mi, jak tvoje články mají hlavu a patu a hezky se čtou :)

    http://thedecadenceofdecay.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Třeba tomu někdy dáš šanci :) Ale také jsem spíš aktivnější ve druhé části dne, po ránu jsem pomalá jako želva :D
      Vážně jsi pak byla unavená? Tak to se mi naštěstí nestává, nabudí mě to na zbytek dne)
      Evidentně každému vyhovuje něco jiného, tady je vidět, jak je každé tělo unikát a není univerzální návod pro to, co je dobře a co špatně :)
      Mockrát díky, tohle mě opravdu potěšilo :))

      Vymazat
  15. zkoušela jsem běhat minulý rok, když jsem neměla ještě vůbec žádnou fyzičku a- okamžitě jsem to zavrhla :/ :D teď, když běhám na pásu v posilce jsem nabytá energií, nejsem zadýchaná a mám pocit, že můžu běhat i několik hodin v kuse! Takže za mě určitě běh dostane druhou šanci! :) Ale určitě až někdy blíže k létu, ted mám strach z té zimy, že budu nemocná, jsem na to bohužel dost náchylná :/ Ale moc tě obdivuju, že v tý zimě a tmě vylezeš z tý postýlky a jdeš! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je nejhorší-když se nechá člověk odradit hned na začátku, ale znám to-také jsem měla sto chutí se na běh vykašlat, když jsem celá ufuněná zastavovala po 100 metrech :D Ale jsem moc ráda, že jsi dala běhu další šanci! :)) Je to skvělá věc.
      Bohužel s tou náchylností jsem na tom stejně, také jsem si přivodila pěkný kašel:( Nicméně já jsem palice zabedněná, a tak jdu zítra zase :D Díky, chce to docela dost přemlouvání.

      Vymazat
  16. Já jsem ráno ráda, že si udělám snídani, natož běhat :D Jednou jsem zkoušela ráno cvičit doma a málem jsem se u toho pozvracela (moc informací, pardón), takže ranní běh ani zkoušet nebudu. Spíš mi to vyhovuje pozdě odpoledne. Ale jak říkáš, je někdy těžké se k tomu pak už dokopat. Stejně tě ale obdivuju, jak zapáleně běháš a cvičíš, potřebovala bych kus tvojí vůle :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také někdy ale mám dny, kdy se po ránu sotva doplazím do koupelny :D Ne každému sedne aktivita v první části dne, nemá asi cenu to tlačit :) Za naturalistické informace se neomlouvej, sama jsem někdy až moc otevřená řekla bych :D
      A zas tak obdivuhodné to není, nedržím nějakou přísnou disciplínu, spíše mě to prostě baví :)) A díky moc :)

      Vymazat
  17. Já občas ráno před snídaní cvičím, když mám školu a po snídani bych to nestihla a po škole taky ne, vždycky si dám aspoň banán. Ale běhat jsem ještě neběhala, to bych musela vstávat moc brzo, abych to stihla a to se mi nechce :-D Ale tak trochu to plánuju na prázdniny, že bych si každé ráno vyběhla :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty jo, tak takhle před školou bych se v zimních časech nedonutila, to bych musela vstávat hrozně brzy :D
      Ale o prázdninách by to šlo, určitě jsou ranní letní běhy fajn :¨)

      Vymazat
  18. Podľa mňa je ranný beh veľmi dobrý začiatok dňa. Hlavne v lete, keď je ešte vonkajšia teplota celkom v pohode. Mňa to dokonca aj bavilo :D Som ranné vtáča, takže som so vstávanim nemala veľmi problém. Len občas. :D A keď som si dopredu naplánovala ranný beh, tak som šla skôr spať aby som bola ráno plná energie. V zime je to už horšie. Je chladno a tma, takže v zime uprednostňujem beh okolo obeda alebo poobede, alebo ja pred obedom :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V létě je to asi poněkud příjemnější, rána jsou taková osvěžující :))
      Jinak tu ranní aktivitu Ti docela závidím, to se studentovi hodí :D

      Vymazat