úterý 4. února 2014

Vlčí svět

Miluju vlky. 



Kdybych měla sestavit žebříček nejúžasnějších tvorů ve vesmíru, přední příčky by rozhodně obsadila právě tato stvoření. Kdybych si měla vybrat, čím se nechám zabít a případně sežrat, byl by to vlk, protože by to pak byla důstojná a krásná smrt.

Už jako malá holka jsem v ZOO strávila většinu času přilepená co nejtěsněji u vlčího výběhu. Bavilo mě pozorovat každý jejich pohyb, každý nepatrný signál, zvuk či pohled. Fascinoval mě každý vlčí jedinec samostatně a zároveň celá smečka jako nenarušitelný komplex. Stála jsem tam jako tichý pozorovatel, bála jsem se pohnout, jen abych ten dokonale fungující celek nenarušila. Měla jsem chuť mezi ně vběhnout a stát se součástí smečky, ale nikdy bych to neudělala. Nepatřím k nim a je třeba to respektovat. 



Co mě na vlcích vlastně tolik zaujalo?

jejich svoboda - přestože je bohužel vídávám jen v klecích, i tam si dokáží svou svobodu zachovat, i v uzavřeném prostoru působí jako živel, který člověk nemůže ničím spoutat



- jejich majestátnost a síla - nejsou to ta největší a nejnebezpečnější zvířata, přesto dokáží usmrtit během chvíle, dokáží skolit zvíře mnohonásobně mohutnější než jsou oni sami



-jejich oddanost - viděli jste někdy vlčí matku pečovat o svá mláďata? Tomu říkám láska.



-jejich inteligence - podívejte se vlkovi do očí a řekněte, že je to jen hloupé zvíře. To, co z nich vyzařuje je neuvěřitelné, jako kdyby o nás a o celém světě věděli víc, než bychom kdy dokázali dát dohromady



-jejich energie - vlk v plné rychlosti je jako příval, vlna, kterou nikdo nedokáže zastavit



-jejich krása - pro mě je to prostě nádherné zvíře, jak stavbou těla, tak zbarvením. Proto také preferuji větší plemena psů a plemena, která vzhledově vlky připomínají



-jejich hlas - jedním z mých největších snů je slyšet vlka výt naživo. I z psího vytí mi vstávají chlupy po celém těle... je v tom něco magického a nepopsatelného



Zde je pár zajímavostí a faktů:

• pouze díky skvělé komunikaci v rámci smečky si vlci troufnou při lovu na velká zvířata jako sob nebo jelen
• mají extrémně vyvinutý čich, který jim umožňuje cítit kořist na vzdálenost až 2,5 km
• ve smečce panuje přísná hierarchie a její porušení se trestá smrtí
• mláďata ve smečce mají pouze alfa samec a samice, ostatní jim pomáhají s jejich ochranou a výchovou
• ke komunikaci používají především gesta jako například poloha uší a ocasu
• vlci nosí vlčatům maso v žaludku až 25 km, proto vědci uvažují, zda nejsou schopni zastavit trávení
• údajně se bojí hudby a při napadení se má hrát na nějaký hudební nástroj...pár lidí to již zkoušelo a většinou je to stálo život



Proč vlci vyjí na měsíc?

Na tohle téma se diskutuje hodně a často. Nicméně pravda je taková, že vlci na měsíc nevyjí, alespoň ne cíleně. Důvod, proč vyjí je především označení teritoria, shromáždění smečky před lovem, nebo po lovu, z důvodů "oslav" po úspěšném lovu nebo kvůli lokalizaci při špatném počasí, případně mohou výt na poplach jako varování před blížícím se nebezpečím. Každý vlk má své charakteristické vytí, podle něhož ho smečka může identifikovat.

Vlčí vytí se ale pojí s mnohými bájemi a pověstmi. 
Podle staroslovanské teorie se vlkům zmenšovaly a zvětšovaly mozky dle fází měsíce. Známý je také strach z vlčího kousnutí spojovaný s přeměnou na vlkodlaka. Podle pověsti bychom si měli v případě kousnutí vzpomenout na 3 dobré skutky, které jsme vykonali, pak se přeměně zabrání. Mnoho zemí a národností má své teorie a důvody vlčí reakce na měsíc, někdy bývá vlkům přisuzována i magická moc.
(Myslete si, že jsem snílek, ale podle mě na tom stejně něco bude. Možná mají zkrátka jiné cítění, cítí jemné vibrace a změny polohy / změny energií, a tak na to reagují)

¨

Jsou vlci pro člověka nebezpeční? 
Vyskytlo se pár případů zabití člověka vlkem, ale rozhodně to nikdy nebylo z jejich "rozmaru". Většinou se jednalo o vyhladovělé vlky někde v polární pustině, na které bohužel narazil například člověk putující s psím spřežením. Vlci s rostoucím hladem začali být čím dál tím drzejší, nejdřív postupně povraždili psy a nakonec i jejich majitele. (No jo, hladu neporučíš). Ale jinak jsou vlci stvoření spíše plachá a lidí se straní.

Kde se mohu s vlky setkat?
V České republice vlka v lese běžně nepotkáte. Abyste si jejich přítomnost vážně užili, bohužel musíte do Zoo. Na Slovensku ale existují překrásné vlčí rezervace, které rozhodně stojí za to navštívit. Jeden je jim pak mnohem blíže. 

Úžasné jsou pak také knihy a filmy s "vlčí tématikou", zde je pár tipů:

• Jack London - Bílý Tesák + Volání Divočiny (kniha i film)
• Léto s Vlky (film)
• Vlčí Hory (dokument)
• Vlčí Déšť (film)
• Noc Vlka (film)
• Čas Vlka (film)
• Jim a Jamie Dutcherovi - Vlci u dveří (kniha)
• Stef Penney - Vlčí Něha (kniha)
• Misha Defonseca - Přežít s Vlky


Jaký máte názor na tato zvířata Vy? Obdivujete je, máte z nich strach a nebo máte radši malé roztomilé čivavy? (:D)

31 komentářů:

  1. já se vlků bojím, i za sklem v zooparku :D

    OdpovědětVymazat
  2. O vlky se zajímám od doby, co se mi ještě jako škvrněti dostala do ruk tatínkova otrhaná kniha Bílý Tesák a pak ještě česká Osamělá vlčice, obě mám dodnes. ♥
    Vlci u dveří je jedna z nejúžasnějších knih, co jsem kdy četla. Dívala jsem se pak i na dokument, u obou jsem brečela jak želva. :-))) Dobrá je i dokumentární kniha Život s vlky od L. Crisler, ale ta ženská mi přišla dost nezodpovědná, každopádně za přečtení stojí, jsou tam skvělé fotky, ale konec šťastný nebyl.
    Úžasný vlčí výběh mají v olomoucké zoo, je veliký a vlci tam mají možnost pohybu, takže je pořád co sledovat. Taky se mi líbilo v plzeňské zoo, kde jsou vlci kousek od návštěvníků, žádný ohadník, ale zídka a příkop, paráda.
    Chtěla jsem se dokonce přidat k vlčím hlídkám, ale nikomu se do toho se mnou nechce. :-)
    Doporučuji stránky Ochrana velkých šelem, které mj. informují, kde se nacházejí vlci a postují i skvělé fotky z fotopastí.
    Mohla bych na tohle téma napsat skoro stejné slohy jako o koních. :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Proč mě ignoruješ? Snad jsem tě tím emailem s obrázky nevyděsila. :-O :-D

      Vymazat
  3. jj,vím,že by to bylo zkreslené,teď jen vydržet a pak hurá do toho:)
    těš se;)

    OdpovědětVymazat
  4. moc pěkně jsi to napsala:)
    já se vlků bojím všeobecně a když vím,že někde jsou nikdo mě tam nedostane:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vytrvalost je nejdůležitější no:)
      Díky moc, koukám, že se vlků bojí hodně lidí :D Je pravda, že kdybych mu stála tváří v tvář, asi bych taky nebyla zrovna vysmátá.

      Vymazat
  5. Vlci jsou úžasná stvoření. Ale ještě raději mám tygry! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak tygři, to je také kapitola sama o sobě! :)

      Vymazat
  6. Já vždycky chtela vlka :D hihi dětátko a bílý tesák

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haha, ještě pořád si ho můžeš pořídit! :D

      Vymazat
  7. ja sa vlkov bojim, podla mna su hrozivy :(
    Posledne dni plavkovej giveaway tu: http://biancaprincipessa.blogspot.sk/2014/01/pripravte-sa-na-leto-sutazte-s-biancou.html

    OdpovědětVymazat
  8. Já se vlků bojím!:-( Jinak moc zajímavý článek!:-)

    OdpovědětVymazat
  9. Vlci mají takový zvláštní pohled, já se jich bojim.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Koukám, že je Vás víc, co se jich bojí. Každý máme něco, já třeba nesnesu pavouky zase :D :) Ale pohled mají občas takový zabíjácký, jen co je pravda.

      Vymazat
  10. Přesně tak :)
    No nevím, zatím jsem běžela 3x a to 6km, těch 10 si možná věřím zas až moc, ale uvidíme :)
    Hned jak jsem viděla ten nadpis, tak jsem si začala zpívat She wolf (♥) :D
    Jinak ta fakta jsou opravdu zajímavá, třeba to (asi) zastavení trávení, to je až neskutečný :) Taky vlky zbožňuju, jsou úžasní :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Uvidíš, že to zvládneš naprosto v pohodě:) najdeš si svoje tempo a uteče Ti to:)
      Haha, no jo, na tuhe písničku od Shakiry jsem zapomněla, tu mám ráda :)
      Že jo, u toho jsem také valila oči :)

      Vymazat
  11. Jsou to nádherná a tajemná zvířata, hlavně mají nejkrásnější oči na světě :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To rozhodně:) prostě okno do duše.

      Vymazat
  12. Zatímců psů se bojím, vlky miluji (jo, je to divné :-D). Z "nefantasy" zvířat jsou to ta nejkrásnější.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je opravdu trochu zvláštní :D Přesně tak, na fantasy stvořeních ulítávám šíleným způsobem, tak ti vlci to alespoň kompenzují tím, že jsou reální :D

      Vymazat
  13. tak já se povalovala do teď,takže teď fakt ne :D
    díky za pochvalu obrázků:)

    OdpovědětVymazat
  14. Zajímavé :) Já bych ho teda ale v lese potkat nechtěla :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No potkat ho v lese, tak mám také nahnáno. Fascinovaně nahnáno, ale pořád nahnáno :D

      Vymazat
  15. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  16. Ano! Vlci a hned po nich vlkodavi. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vlkodavi jsou také úžasní:) a nebo husky

      Vymazat
  17. krásně napsané já vlky přímo miluju <3 taky si vybírám psy co jsou hodně podbní vlkům můj pes je německý ovčák :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. nedala jsem tam jméno jsem to ale hlava :)

      Vymazat
  18. Haha, přesně tak! :D Němečtí ovčáci jsou překrásní:))

    OdpovědětVymazat