čtvrtek 6. března 2014

Návaly kreativity

Ahojte.

Dnes jsem bohužel chytla filosofickou náladu. Až moc filosofickou. Takže jsem si v rámci Vašeho dobra zakázala napsat jakýkoliv delší článek. Věřte mi, že to číst nechcete.

Takže abych uklidnila hlavu, popadla jsem do ruky brk a pergamen , dobře, tak tužku a papír,...fajn, přiznávám, otevřela jsem poznámky v mobilu - a vyplodila alespoň něco kreativního.

Zjistila jsem, že nedokážu napsat nic delšího. Naprosto mi proto vyhovují kratší povídky a nesmyslné básně, protože ten krátký úsek textu mi většinou bohatě stačí k vyjádření myšlenky.
Proto možná nemám ráda knihy, které jsou příliš rozkvetlé, sáhodlouhé popisy plnící stránky-ale proč vlastně? Na stranu druhou autory, kteří takto dokáží psát (aniž by jim po 20 stránkách došla slovní zásoba), obdivuji. A kdo ví, třeba i já jednou něco delšího napíši. Ale k tomu asi musím nejdříve dozrát a "usadit se", teď jsem příliš roztěkaná a nevydržím u jedné věci delší dobu.



Černý kůň vstříc zítřkům kluše
A člověk na hřbetě - nic netuše,
dívá se slepě a slyší hluše,
ta jeho rozpolcená duše...




Bílý kůň minulosti v plném cvalu,
ladným skokem zapomnění vyhýbá se valu,
rychle míjí trofejemi přeplněnou halu,
nepotřebuje uznání, nechce slyšet chválu.




Pase se přítomnost - plní se trávou,
obyčejný hnědák s trochu velkou hlavou,
v žaludku lačném kusy reality plavou,
pasují přítomnost na nesmírně pravou...

Pojďme si ji udělat trochu víc hravou. 



--------------------------------------------------------------------------------------------

A co Vy, také máte někdy tvůrčí momenty, kdy prostě musíte popadnout tužku a papír a něco napsat, nakreslit, něco vytvořit, jinak máte pocit, že se zblázníte, že vybouchnete?
Asi je to určitý druh uvolnění, projevení sám sebe...

Zajímalo by mě - píšete občas básně, povídky či cokoliv jiného? A pokud ano, necháváte si to čistě pro sebe?



24 komentářů:

  1. No musím povedať že ti to naozaj ide :) Nikdy by som nečakala básničku, ktorá sa dokonca rýmuje a dokonca má aj nejaký význam. Lebo od mladých dievčat, ktoré píšu/ a takých je veľa/ čakám skôr poviedku so slovnou zásobou 14 ročnej. A to nechcem nikoho uraziť, ale dnes už píše fakt strašne veľa ľudí ( keď už asi máme ten internet, blogy..tak sa to dá zverejňovať kde-kade a aj anonymne) aj keď sú aj výnimky ktoré majú na to talent. A ty k ním určite patríš :)
    Tiež mám tvúrčí momenty (:D) ale namiesto tužky a papiera popadnem brk a pergamen :D Ale nie, teraz vážne, jasné že hej, väčšinou keď už sa nazbiera tak veľa pocitov tak to musím dať na papier aby si to niekto prečítal a lúštil čo som vlastne myslela - lebo väčšinou asi nikto netuší čo myslím :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mockrát děkuji za všechno, i když si nemyslím, že bych oplývala nějakým určitým talentem. Ovšem musím Ti dát za pravdu v tom, že dnes píše leckdo a leccos a upřímně mě máloco zaujme natolik, abych to dočetla...všechny ty povídky na pokračování, co se objevují na blogu..no většinou je to pořád to samé dokola. Ale najdou se výjimky, lidi, kteří si dokáží krásně pohrát s jazykem a slovy a to je pak nádhera :)
      Je pěkné, že každý to má trochu jinak-někdo si to nechá pro sebe, někdo to dá někomu přečíst :) Super na té druhé variantě je, že takhle člověk může získat zpětnou vazbu a mnohdy v tom druhá osoba najde ještě něco dalšího :)

      Vymazat
  2. Ty chvíle, kdy člověk "musí" tvořit, znám dost dobře. :) Osobně taky píšu, ale spíš úvahy nebo povídky, které jsou ale také hodně úvahové - jde zkrátka poznat, že než o nějaký autorský apel na čtenáře či přenos poselství mi jde o ventilování sebe sama a svých pocitů. :) Tomu taky odpovídají chvíle, kdy píšu - obvykle je to poté, co spadnu do špatné nálady. Jsem trochu hodně úchyl na přesné vyjádření svých pocitů, takže jsou pak výsledky dost.... složité. Co do souvětí a tak. Alespoň mi to tak přijde - kdyby ty články nebyly moje, ani bych je nečetla. :D Čistě pro sebe si to nenechávám, mám na výlevy blog. Ale tím se nikde nechlubím. :)

    Moc Ti to jde! Zasáhlo mě to... A moc se mi to líbí..., ostatně se mi líbí i to, že mě to zasáhlo. :D Palec nahoru! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Páni, mockrát děkuji za tak milý komentář, opravdu mě potěšil :) Protože máloco tak člověka pohladí po srdci, jako když se někomu líbí jeho tvorba a nějak čtenáře třeba i zasáhne.
      A je hezké, že máš způsob, jak ventilovat emoce, někdy je to potřeba, lepší než aby si to jeden držel v sobě :) Takové povídky musí být zajímavé, ale také asi dost osobní. Mnohdy třeba i nevědomky pak autor čtenáři prozrazuje leccos na sebe, takže chápu, že ne všechno je zveřejnitelné:)
      Ono všeobecně je známo, že ve špatné náladě se tvoří dobře a v depresi vznikají mistrovská díla, něco na tom asi bude :D

      Vymazat
  3. Když už se ptáš na ty tvůrčí chvíle..Rozhodla jsem se založit si také blog a začít sdílet věci, co zatím byly jen v "šuplíku" tak budu ráda, když se mrkneš. ;-) http://roma450.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Blog je skvělý způsob, jak se vyjádřit, že? :) Už jsem se koukala a myslím, že se určitě ještě vrátím! Je dobře, že jsi se rozhodla věci zveřejnit, takových výtvorů by bylo v "šuplíku" škoda :)

      Vymazat
  4. ten konec se mi nejvíce líbí, na základce jsem hodně psala básniček, klidně i několik za den. Bylo to šílené psací období, kdy jsem se potřebovala vypsat. Bohužel dnes tu potřebu už nemám, ale vše co jsem napsal mám schovaný :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je zvláštní, většina lidí mi řekla, že se jim právě ta poslední líbí nejméně :D
      Podle mě je dobře, že sis své výtvory schovala, někdy je děsně zajímavé se k tomu vracet :) I když často si člověk klepe na čelo, co to vlastně psal :D

      Vymazat
  5. Zajímavé :) moje tvůrčí nálada přichází obvykle kolem půlnoci a někdy až do 3, což je často problém ve škole, když nemůžu nic moc tvořit v 7 ráno, když jsem bez múzy. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dříve jsem také bývala nejvíce kreativní právě v noci a nebo k večeru, pak se to ale změnilo a dnes se mi píše nejlépe právě ráno...ale to, co chci, samozřejmě ne to, co musím dělat ve škole :D
      Múze člověk bohužel neporučí.

      Vymazat
  6. Moc krásné básně. Z tebe jednou bude básník :D
    Já kreativní vůbec nejsem. A když už na něco přijdu, jen si ten příběh přehrávám v hlavě :D básně a celkově poezie mi nikdy nešly.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haha, děkuji, ale to se asi nestane :D
      Přehrávání v hlavě je také fajn, schválně to zkus někdy zapsat-aspoň kousek, třeba Tě to chytne a bude z toho román :D :)
      Někomu se lépe píše spíše ta próza no:)

      Vymazat
  7. Moc krásná báseň :) Mě když popadne tvůrčí nálada a něco sepíšu, tak vše po druhém přečtení skončí v koši :D Vůbec mi to nejde, takže takové talentované lidi dost obdivuji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, ale nemyslím si, že je to vyloženě o talentu :) Spíš to musí přijít samo-ten nápad...a pak najednou člověk píše a píše a ani neví jak.
      Možná je škoda, že to skončí v koši, schválně si to zkus nechat a třeba to s odstupem času upravit-takhel často přepisuji starší výtvory:)

      Vymazat
  8. Dřív jsem psala hodně, jednou jsem z ničeho nic přestala a od té doby se k tomu už nevracím, i když mi to někdy chybí.. Je to ta moje potlačená část osobnosti a nechci, aby se s ní probudily i další věci.
    Básnička se mi moc líbí, dobře se čte. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je ovšem škoda... ale chápu, jestli se ti nechce to otevírat..řekla bych, že takové psané je docela citlivá a osobní aktivita:)
      A mockrát díky, to jsem ráda:)

      Vymazat
  9. Já píšu, píšu hodně. Já jsem přesně ten typ, co se nespokojí s krátkách textem, ale musí vše barvitě popisovat a rozvádět a komentovat - to je případ třeba mých deníků, kde se vykecávám i na osmi stranách, když popisuji jeden blbý den, kdy se v podstatě nic nestalo. :-D Píšu i povídky a jednou jsem stvořila něco, co bych nazvala novelou (si věřím teda :-D :-D), ale tohle ještě dlouho, pokud vůbec, nespatří světlo světa.

    "Dívá se slepě a slyší hluše
    ta jeho rozpolcená duše." Tohle je dokonalost!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jen piš, piš, to je dobře, však netřeba to v sobě dusit :) Ale páni-8 stránek... na to bych asi ani trpělivost neměla :D Párkrát jsem se snažila si vést deník, ale vždycky mi to vydrželo asi týden, pak mě to přestalo bavit. Nejdéle mi vydržel rok, ale to jsem si vždycky večer zapsala jen jedu větu a nebo pár slov, která ten den vystihovala :)
      Novela říkáš...? *zvědavě valí oči* A nedá se náhodou udělat výjimka a někde si to přečíst? *šibalsky se usmívá* :D Protože jestli jsi stvořila něco delšího rázu, tak klobouk dolů.

      Děkuji, děkuji, popravdě tahle část se mi líbí asi nejvíc :D

      Vymazat
  10. Naprosto ti rozumím. Mívám stejné tvůrčí stavy. A taky vždy jen básnička na 4 řádky a víc nic. Víc není potřeba. Je to tak výřečné totiž, nic jiného to nepotřebuje. Mám tak popsaných pár stran v jednom vyloženě deníčku na tom určeném, ale nakonec to všechno skončí někde na cárech papíru, co mám zrovna po ruce a nakonec to někde založím :D
    Ale já teda mám ráda i rozsáhlé knihy :) Mám tak celkově ráda vše, co má písmenka :D

    Nejvíc se mi líbí ta první básnička :))

    Přihodím na důkaz obdoby :D
    "Půlnoc již odbyla,
    půlnoc je pryč,
    myšlenka vábivá,
    tvoří jí chtíč."

    či tuto mou oblíbenou :D

    "Ticho mě pohladilo po tváři,
    zanikl šepot.
    I beze slov jsme stále lháři,
    po čele stéká pravdy pot. "

    Kdysi mě hrozně bavilo psát. Celkově jsem byla taková tvořivější. Nevím proč nastal takovej útlum. Musím to v sobě znovu probudit. A za ten popud k tomu díky Tobě :)

    PS: Delší článek bys snesla s radostí :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty jsi můj člověk - také to raději prostě vyjádřím pomocí pár výstižných slov či vět :) A přesně jak říkáš-sice jsem si vyrobila zápisník, kam ybch to oficiálně měla zapisovat, ale píšu to kamkoliv jinam, jen ne do něj :D Hlavně ve škole-sešity mi takhle zdobí pár výlevů.
      Hezky řečeno-všechno, co má písmenka :D Knihy jsou skvělá záležitost, rozvíjejí myšlení a představivost :) Ale potřebuji, aby se v té knize něco pořád dělo, jinak mám tendence přeskakovat :D Jsem asi hodně netrpělivá.
      Děkuji, mně se asi také líbí nejvíc ta první :)

      A hezky píšeš, vskutku! Na té první se mi líbí, jak je jednoduchá, prostá a přitom užíváš docela zajímavá epiteta:)
      A ta druhá je ještě lepší, plná skvěle formulovaných metafor, hezky si hraješ s češtinou, to je super! :))
      To mě těší, jestli jsem Tě k něčemu takhle popostrčila, určitě tvoř dál, protože z toho mála, co jsem si teď mohla přečíst, to vypadá, ž emáš vážně cit a dobré nápady:)

      Vymazat
  11. Jako první máš velké plus za zvolené obrázky koní, to víš blázen do koní to umí ocenit :D
    Při mé kreativní náladě vznikne 5 článků, 10 povídek a pár veršů. Díky bohu, že to nikdy nezveřejním a přečtu si to druhý den znovu :D Cca 2 věci jsou z toho použití. Občas mám pocit, že v kreativních náladách za mě mluví někdo jiný, protože když to druhý den čtu řeknu si: Takhle temně myslí snad jen Voldemort. A divím se, že tam někde nemám vložený plán na ovládnutí světa nebo mapu do paralelního vesmíru. Prostě a jednoduše v takových chvílích by mi nemělo fungovat tlačítko "publikovat" :D Pro tebe to ale neplatí, básnička je moc hezká! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Čekala jsem, kdy se ozve nějaký koňomaniak, též se k nim hlásím :D :)
      Páni, koukám, že jakmile Tě to chytne, jsi dost produktivní. Ale člověk je sám k sobě vždycky přehnaně kritický, určitě by se našel někdo, kdo by ocenil, co jsi napsala:)
      Haha, pobavila jsi mě, prý Voldemort.. já když to po sobě čtu, tak mám také většinou pocit, že jsem hrozně depresivní osoba.
      Každopádně mockrát díky:))

      Vymazat