úterý 11. března 2014

Oblíbené pražské zákoutí - Stromovka

Hezký úterní den přeji!

Dneska mám obrovskou radost, protože nám nečekaně odpadly laborky, což znamená, že jsem si mohla jít odpoledne zaběhat. Venku je totiž nádherně a konečně teplo, takže snad opět nenastydnu.
Jediné, co mě trápí a stíhá je ta škola, mám toho opravdu nad hlavu, takže se až do příštího týdne nezastavím a asi na blog nebude tolik času, za což se Vám omlouvám. Zrovna na zítřek se musím učit asi 20 stránek z filosofie, nicméně částečně proto také píši článek - známe, známe ;D

Vydala jsem se tedy běhat na jedno z mých nejmilovanějších míst, kde mě napadlo o tom sepsat článek. Každý totiž máme taková svá oblíbená zákoutí, kam si rádi chodíme odpočinout, setkat s kamarády nebo se zkrátka schovat před světem.

Tudíž dnešní článek bych ráda věnovala parku 

STROMOVKA




Tento rozsáhlý park se nachází poblíž centra Prahy, konkrétně u tramvajové zastávky Výstaviště Holešovice, od které sahá dolů až k řece Vltavě a Trojskému kanálu. Co si budeme povídat, komplex je to nádherný. Hlavně tady v Holešovicích tak trochu zachraňuje celou situaci, protože v okolí zase tolik parků není. Nejbližší je právě Stromovka a pak až Letná, pokud nepočítáme maličké parčíky, které beztak většinou zabírají bezdomovci a při jejichž procházení musíte dávat pozor na miny...tedy psí hovínka.

Stromovka - neboli také Královská obora, má velmi dlouhou historii, byla založena již Přemyslovci v roce 1268. V roce 2002 byla prudce zasažena ničivými záplavami. Mohu říct, že je to dodnes na určitých místech vidět, navíc dříve (co si tak pamatuji), tam bylo mnohem více stromů.

2002


 Najdeme zde nejen mnoho rozmanitých druhů květin a stromů, ale i například historickou budovu zvanou Šlechtovka, blízké Planetárium, jezdeckou stáj a ZOO, překrásná jezírka, dětská hřiště, posilovací hřiště, fontány, kachny... zkrátka na co si jen vzpomenete.
Konají se zde různé kulturní události-koncerty, divadla, vystoupení i všelijaké sešlosti.

Planetarium
A proč mám vlastně tohle místo tak moc ráda? 

Záchrana před městem...a smogem. Když mám chuť vypadnou z toho šíleného ruchu a zároveň nemám čas jezdit nikam za město, je takový park ideálním řešením. Tím, že je dostatečně velký, se za chvíli "ztratíte" a budete mít pocit, že jste někde úplně jinde.

Možnosti. Opravdu se jich nabízí mnoho. V zimě se zde dá jezdit na bobech (pokud je tedy sníh, že?), bruslit na rybníčcích, koulovat se a nebo třeba jezdit na běžkách. V létě zase miliony různých variant - kolo, brusle, běh, tenis, fotbal...
Navíc pokud chcete nějaký program, nabízí se právě již zmiňované Planetárium, ZOO či zkrátka posezení ve venkovním baru a poslouchání dobré muziky.
(A nebo můžete jít k Trojskému kanálu pozorovat osvalené kajakáře... ale to nedělám, to by bylo trapný)

Počasí. Nevím, čím to je, ale ve Stromovce je vždycky krásně. Když prší, můžete se schovat pod jeden z košatých stromů, pokud naopak praží slunce, skryjí Vás stromy ve svém stínu.

Lidé. Ti se zde zdají být milejší než obvykle. Do parku totiž chodí odpočívat, na procházku s rodinou, posezení s kamarády a nebo třeba sportovat. (Což je v dnešní době radost vidět) Nikdo nikam nespěchá, užívají si přírody. Žádné otrávené ksichty. Zázrak, že?
A také se mi líbí, že když ve Stromovce běháte, nikdo na Vás nekouká jako na blázna, protože tam běhá X dalších běžců, kteří se navzájem zdraví milým kývnutím.

Příroda. Miluji přírodu v jakékoliv formě. Ať už jde třeba jen o jeden pitomý keř, mám z toho většinou radost. K životu zeleň prostě potřebuji.

Vzpomínky. Ze Stromovky jich mám milion. První jízda na kole, lezení na stromech, padání ze stromů, padání do rybníka, lovení kachen, bitky, výlety, první rande, druhé rande, třetí rande...(jo, je to dobré místo na randění :D)


A jaké maličkosti mi naopak vadí?

Lidé. Obzvlášť o slunečných víkendových dnech, to pak Stromovka vypadá jako Times Square. Ale zase si můžu zpestřit běh kličkováním mezi kočárky a přeskakováním vodítek.

Psí bobky. Není jich zde tolik, jako jinde, ale pořád je jich dost. Nic proti, jsem velký milovník psů, sama jsem bývala pejskař, ale exkrementy svého miláčka jsem VŽDY uklízela. Není totiž nic příjemnějšího než si šlápnout do psího hovna dárečku a zjistit to až v tramvaji, když samozřejmě začne prudce zapáchat.

Matějská pouť. Jasně, jako dítě jsem z ní byla nadšená, ale už pěkných pár let mě nechává zcela klidnou. Chápu, že je to tradice a naštěstí netrvá tak dlouho, ale nemůžu si pomoct-zkrátka neskutečně ruší celé široké okolí. Když už jdu na procházku do parku, nepotřebuji celou dobu poslouchat ,,A-a-a-a-attencióóó!"




Každopádně pokud někdy zavítáte do Prahy, určitě do svého programu zařaďte návštěvu tohohle překrásného parku. Stojí to za to.

Znáte Stromovku? A jaká jsou Vaše oblíbená místa? :-)

24 komentářů:

  1. Ách jo, jak já vám tu Prahu závidím. Tolik krásných míst na běhání. :)
    Já sice bydlím na okraji města, dá se tomu říkat i vesnice, ale v okolí tu není žádné příznivé místo, kde by se dalo běhat. :(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Prhaa má své výhody i nevýhody, ale je pravda, že se tady běhá skvěle :)
      To mě mrzí :/ Hlavně jsem tedy slyšela, že mimo města se lidé divně dívají, když tam někdo běhá :D Kamarádka bydlí v maloměstě a tohle ji hrozně štve, že je "za exota".

      Vymazat
  2. Týýjo, podle tvého popisu a fotek to vypadá vážně skvěle. Škoda že nebydlím v Praze, to by bylo příležitostí na běhání. A nemusela bych vymýšlet, jestli mám u nás běžet do téhle nebo do té druhé ulice. Popřípadě na pole, kdybych měla na výběr :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to tam krásné :) a vůbec v Praze je vážně mnoho možností, kam vyrazit. Hlavně si můžu naplánovat X tras, takže se nenudím a nemusím běhat pořád dokola na tom samém místě.
      Haha, běhat po poli asi musí být docela zábava :D Náročný terén :D

      Vymazat
  3. V budějkách je taky Stromovka :) V Praze to moc neznám, většinou jen ten ruch, takže takovéhle místo je určitě senza. Já mám nejraději les a rybník u něj, tady u nás na vesnici.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vážně? To jsem netušila, že existují i jiné Stromovky! :D
      Právě musí člověk vědět, kam před tím šílenstvím utéct :) Ale je pravda, že když odjedeme někam za Prahu, tak tam je to teprve pravé potěšení z přírody se vším všudy. Lesy jako takové mají neuvěřitelné kouzlo :)

      Vymazat
  4. Já jsem z malého města, takže takovéto zážitky mě docela míjejí, až mě to mrzí, protože to líčíš tak idylicky :)

    Na druhou stranu, tady máme zase hory kam se podíváš, koneckonců i náš dům stojí na úpatí jedné z nich. I les jsme tu měli pořádný, jenže ty hnusné svině lesácké nám tu nechali jen pár trapných stromečků a zrasovaný svah, který nám bez kořenů stromů pomalu sjíždí na hlavu. Nicméně moje dětské vzpomínky se zase skládají třeba z toho, jak po dešti vznikl v lese krásný potůček a my jsme se jím vydaly se ségrou v gumáčcích daleko nahoru. Nebo jak jsme chodili s taťkou na houby a na vrcholu kopce kvetl celý lán náprstníků. A zamrzlý zimní potok, rampouchy a led, který měl v každém místě jiný vzor - někde hvězdičkový, někde to přípomínalo "dveře na balkon u babičky" a dalo se po něm zase doklouzat pěkně daleko...

    ...jo, to jsem se zase nechala unést :) Každý máme nějaké to oblíbené místo spojené se vzpomínkami :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem tak trochu idealista, někdo jiný by z pražského parku možná tak nadšený nebyl :D Však i na malých městech je krásně, každé místo má své kouzlo.
      Upřímně-hory závidím, protože tam panuje zase jiná, zvláštní a krásná atmosféra-působí tak majestátně.

      Tohle bylo milé počteníčko, je krásné, jak všichni právě máme ty své vzpomínky a místa, které si spojujeme s radostí :) Jen těch lesů je mi líto, proč mám pocit, že mizí docela šíleným tempem po celém území ČR?

      Vymazat
  5. Ve stromovce jsem byla jako mimopražská jen párkrát, ale vždycky mě to místo nadchnulo, je tak krásné :) To, že park založil Přemysl Otakar II. jsem nevěděla, ale hrozně mě to překvapilo. Vzburcuju přítele a v dohledné době tam vyrazíme :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je tam nádherně :) Líbí se mi třeba mnohem víc než Letná, hlavně tím, jak je rozmanitější a taková "zašitější".
      Mě upřímně také, když jsem se to dozvěděla, zvláštní představa, že tam stojí už tak dlouho :)
      DObrý nápad, určitě vyrazte, dokud je hezky!:)

      Vymazat
  6. Stromovku miluji. Když jsem bydlela na Ládví, tak jsem tam často chodila na kolečkové brusle. Teď mi Stromovka chybí, bydlím na Čerňáku, takže do Stromovky se dostanu cca za 45 minut a to se po práci prostě už nedá. Ale navnadila si mě tak, že tam zavítám některý z víkendů! Stromovka je dokonalá!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na brusle je skvělá, ještě po tom, co tam udělali tu novou cestu :)
      Chápu, že Ti chybí, já jsem neskutečně ráda, že ji máme tak blízko. A určitě si udělej čas a udělej si výlet, hlavně teď dokud je takhle krásně :))

      Vymazat
  7. Vypadá to tam překrásně. Mrzí mě, že takhle krásné parky se v žádných menších městech nenajdou. Musí se tam běhat úžasně :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To rozhodně, takové parky jsou na běhání jako stvoření :) Ale malá města mají také něco do sebe-zase tam má člověk vážně klid :)

      Vymazat
  8. Jo tak tu jsme byli se školou :) Mám ráda Prahu

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Divím se, že zrovna se školou-většinou je náplní takových výletů jen hlavní centrum Prahy :)
      Je to krásné město:)

      Vymazat
  9. Také bych chtěla bydlet v Praze :(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Upřímně si už nedovedu představit žít jinde, ale i jiná města a vesničky mají něco do sebe :)

      Vymazat
  10. Přítel je z Prahy, tak nějaká místa znám, ale jestli jsme byli tady...to vůbec netuším. :D
    Hrozně rádi chodíme na Divokou Šárku, kde je krásná příroda a žádní lidé (to snad oceňuju i víc než tu přírodu :D), jinak v Praze moc ráda nejsem. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Joo, Divoká Šárka je nádherná, tam často jezdíme na kola :)) Ale divím se, že píšeš žádní lidé...protože o víkendech tam bývají vážně šílené návaly cyklistů :D a miliony malých řvoucích dětí.
      Praha asi není pro každého, znám lidi, co by se tu po dni zbláznili :D

      Vymazat
    2. My jsme tam skoro nikoho nepotkali, vždycky nějak odbočíme z cesty a schovaní na louce pod stromem piknikujeme. (Je možný, že lezeme tam, kde se nemá chodit :DD)

      Vymazat
    3. Aha! Takže takhle to je, jste rebelové ! :D

      Vymazat
  11. To se mi líbí, taky mám ráda přírodu :-) Až někdy budeme v Praze, určitě se tam zajdem podívat . stejně máme v plánu jít do zoo :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Řekla bych, že příroda dokonce i léčí :)
      Určitě je skvělý nápad spojit návštěvu ZOO se Stromovkou, bude to skvělá procházka!:)

      Vymazat