pátek 21. března 2014

Plešu, pleseš, plesáme

Zdravím, milí čtenáři,

Vzhledem k tomu, že se dnes večer chystám na maturitní ples naší školy (zatím ještě ne jako maturant, naštěstí :D), rozhodla jsem se napsat článek věnovaný právě plesové tématice.



Plesy jsou společenská událost jako každá jiná, ale přesto se v něčem liší. Muži a ženy je vnímají obecně dost rozlišně. Pro ženy a hlavně mladé dívky je ples docela významný okamžik v životě, zvláště pokud se jedná o maturiťák. Je to příležitost, kdy se mohou pořádně „vyfiknout“, ukázat se a být na chvíli princeznou. Mnohé z nich stráví přípravami na ples dlouhé hodiny, ve kterých stihnou oběhnout kadeřníka, kosmetičku i zajít na manikúru. Ženy na plese chtějí být ženami víc než kdy jindy.
(No jsem na sebe zvědavá příští rok)

Chtějí zkrátka být DOKONALÉ.
Chtějí, aby všechno vyšlo podle plánu, podle jejich představ.

Běda když to nevyjde!



Pro muže plesy nemají takový význam, za ta léta jsem stihla vypozorovat, že ani nemá cenu po nich chtít, aby byli nadšení z našich šatů, účesů nebo dokonce tancování. Většina z nich se již do obleku souká s mučednickým výrazem a plesy tráví nejraději u baru. Teď už je jen na ženách, aby to dokázaly zpracovat a přijmout, ne se na svůj doprovod zlobit.

Jakožto budoucí psycholožka (snad) nevynechám jedinou příležitost k pozorování lidí kolem a jejich myšlení. Často z jejich chování leccos dedukuji, hledám příčiny a důsledky, pomalu mi v mozku běží celá psychoanalýza. Pokaždé doufám, že si toho pozorovaná osoba nevšimne, protože mám ve zvyku na své „oběti“ docela zjevně zírat. Je to taková má malá úchylka (a teď si o mně musíte myslet, že jsem asi blázen)



Velmi zajímavé je pozorovat, jak se k sobě chovají ženy navzájem. Mohou se přetrhnout, aby každé své kamarádce (a o to víc potencionální sokyni) co nejvíce vychválily šaty, vlasy, make-up…
Už během procesu pochlebování je ale zcela zřejmé, že i ta nejmenší špetka upřímnosti se ztratila v záplavě třpytek a pudru a dotyčná pouze kriticky laseruje svou „kamarádku“ a hledá chyby na jejím vzhledu. Pokud nějakou najde, poznáte to podle samolibého úsměvu. V opačné případě roztáhne křečovitý úsměv do enormních rozměrů a raději jde na panáka.



Naše školní plesy se rok od roku drží víceméně stále stejného modelu:
Začíná se v 7 předtančením. Následují nástupy prvních ročníků a poté maturantů. Šerpy, plachty, peníze, hudba, šaty, podpatky, kravaty…
Přibližně do 10 hodin se drží tato honosná atmosféra, dívky jsou stále na úrovni a pánové víceméně střízliví. Jakmile ale maturanti dokončí svůj výstup, křivka dobrého vystupování klesá extrémní rychlostí a z princezen se stávají ztroskotané čtyřicátnice, vyfetované rockerky nebo ehm… speciální společnice. Ze zpruzených pánů se stávají pánové ještě zpruzenější a nebo rezignují na své partnerky, posadí se na schody a hlasitě hodnotí každou slečnu, která projde kolem.

Jak tedy takový ples ustát, aniž by se stala nějaká katastrofa? Bohužel na tuhle otázku neexistuje odpověď, snad jen se snažit všechno tolik neprožívat.
 Ženy-Vy respektujte muže, nenuťte je do valčíku, nebuďte hysterky.
 A Vy chlapi-Vy zase pochopte nás ženy a nechte nás jimi být, netlačte na nás, ať spěcháme, protože v plesový večer je pro náš prostě důležité tu rtěnku nanést perfektně a i špatně trčící řasa pak může způsobit tragédii.



Co Vy? Máte rádi plesy? Chodíte na ně se svou drahou polovičkou, nebo raději vyrážíte sami? A kolik hodin strávíte přípravami?



45 komentářů:

  1. Tohle jo dost pubertou zkreslený popis - navíc to takovéhle nebylo, ani když jsem sama byla v pubertě ( a to není zas tak dávno). Oni totiž existují i muži, kterým plesy nevadí, ba se na ně dokonce těší a rádi tančí. Najdou se také ženy, které si oblékají šaty a ne kurví kroje, znají svoje přednosti a s nikým dalším se nemusejí předhánět. S takovými lidmi i ples může dopadnout jako kulturní akce, ale to je na každém, kým se opklopuje a jakou roli ve společnosti se rozhodne zaujmout...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je nejspíš pravda, také jsem zatím neměla šanci poznat nic jiného, jelikož stále v pubertě jsem. Ovšem článek byl také samozřejmě psán se značnou dávnou nadsázky, jistě, že si uvědomuji, že ne všechny plesy musí být takové, kritiku jsem mířila na plesy v tomto období a v tomto stylu.

      Vymazat
  2. Já mám plesy moc ráda. Už delší čas vyrážím s kamarádkami, protože drahou polovičku už dlouho nemám. Každopádně u příprav strávím vždy hroooozně moc času a to se ani nešpěrkuju kvůli tomu, abych někoho klofla, ale aby mě všichni obdivovali. :D Prostě ženská.. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Však s kamarády je to někdy i lepší :) A klasika - normálně si také na vzhled tak nepotrpím, ale když se jedná o nějakou větší událost - to je jiná :D

      Vymazat
  3. Když si vzpomenu na svůj nebo i ségry maturiťák, otvírá se mi kudla v kapse. Příšerný nebyl ani tolik ten ples sám o sobě, ale to, co předcházelo, bylo šílenství. Byla jsem svědkem hádek, div ne rvaček o to, jakou barvu bude mít šerpa, co se dá vyrýt na skleničky, jestli si předtančení uděláme sami nebo jestli to někomu svěříme, jaká bude kapela...no prostě hrůza. Když nadešel onen večer, odkroutily jsme si to nejnutnější a odebraly se s několika dalšími plesovými flegmatičkami k pánům na bar :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No tak tohohle přesně se dost obávám a doufám, že nic takového příští rok v rámci organizace plesu nenastane. Nicméně šance je téměř nulová-naše třída se nedokáže dohodnout absolutně na ničem :D
      Haha, i to je ovšem možnost, jak strávit ples :D Chápu, že to muselo být únavné.

      Vymazat
  4. Na svůj maturák vzpomínám moc ráda, byl to zkrátka výjimečný večer :) A celkově maturáky velmi ráda navštěvuji.
    Mimochodem s tou analýzou lidí jsme na tom stejně :D Kolikrát si připadám fakt jako blázen a jsem ráda, že mi nevidí do hlavy :D
    Držím palce ať vyjde studium psychologie a užij si dnešní ples :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je hezké :) Také to vnímám jako něco výjimečného, ale zároveň je asi dobré to zbytečně neprožívat, jak to někteří dovedou.
      Jé, tak to jsem ráda, že nejsem v té úchylce sama! :D :D
      Mockrát díky, doufám, že to dopadne dobře :) A ples byl fajn.

      Vymazat
  5. Cooo naše školní plesy takhle vůbec neprobíhají! :O U nás je to spíš taková věc, co se musí sfouknout za co nejméně peněz a za co nejkratší čas... :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to mě mrzí, je škoda, že se k tomu přistupuje takhle, nejde to nějak změnit? Jedna z věcí, které mám na své škole ráda, je právě dobrá organizace plesů:)

      Vymazat
  6. Já na plesy nechodím :D Ale taky sleduju hodně lidi, třeba se zkouším odhadovat jejich pocity anebo celkově jejich myšlení :D Je to zvláštní :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je možná škoda, občas bývají fajn :)
      Hezky, jsem vážně ráda, že je nás víc! :D Zvláštní to je, ale bezesporu zajímavé :)

      Vymazat
  7. :D mám svuj za rok, už ho planujeme ale nic moc..chtěla bych být perfect for prom ale co, nebudu push too hard že bych se zas zranila, prostě uvidíme :)
    Plesy mě bavili v mém "dirty bad year" kdy jsem divočila, vtipné je že mi bylo 15 a cítila jsem se vyspěle a staře a ted se cítím zahanbeně a furt mladě. Takže letošní plesy nuda, pití ne, šaty ne, navíc bráchuv ples v den nemoci :D
    Jsem ffakt zvedava na ten svuj a k tom uchválení, uplne pravda, vždy mě všichni chválí (já jsem asi zlá, přijdou mi všichni stejní furt, nebo horší protože jsou zmalovaní až to není pěkné). A vždy nevim zda jen joking, nebo jsem fakt hezká :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To plánování je prý nejhorší :D A hezký přístup, hlavní je si to užít:))
      Haha, asi každý jsme měli tohle divoké období. Vystihla jsi to dost přesně-také jsem si připadala hrozně dospěle a důležitě a teď si říkám, že je mi 18 a už bych měla nějakou tu zodpovědnost převzít :D
      A to mě mrzí, že letos plesy takhle nevyšly, tak doufám, že ten Tvůj se Ti bude líbit a všechno vyjde :) S tím chválením je to potíž a je neskutečně těžké odhnout, zda je to myšleno upřímně. Ale co, když se budeš cítit dobře, určitě budeš i dobře vyzařovat, takže pak Ti to vlastně může být jedno :)

      Vymazat
  8. Odpovědi
    1. Já jak kdy!:D Ale ne, plesy jsou fajn:)

      Vymazat
  9. nemám ráda plesání, večer na mě padne únava, nesnáším kouř a alkohol a nebaví mě to. nebyla jsem ani na svém maturáku, ale chápu, že někdo to potřebuje a baví ho to, tak si to užij :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Každého baví něco jiného a každý se k podobným akcím jinak staví. Dříve jsem se tam chodila především bavit, s čímž souvisel i alkohol, letos jsem definitivně zjistila, že mě pít nebaví, nepotřebuji to a nelíbí se mi, jak to mění lidi. Nicméně bylo fajn se vidět se známými ze školy a užít si večer ve společnosti :)

      Vymazat
  10. Přiznám se, že na společenské akce jsem nikdy moc nebyla. Když jsem chodila na střední, tak jsem se nechala zlákat spolužačkama a vyrazila vždy s němi na školní ples, ale tím to haslo. Dnes už mě to ani nějak neláká a tehdy jsem tam šla vlastně jen kvůli tomu, abych netrhala parta. :)) Ale je pravda, že ve společenském oblečení se občas ráda ukážu, přijdu si krásnější. :D Ale to se týká už jen nějakého divadla např.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je pravda, že takové akce asi nejsou pro každého :) Ale věřím, že si tam může téměř každý najít "to svoje"-když nechce člověk pít, může to pojmout jako společenskou událost a třeba si jen popovídat s někým milým.
      Společenské oblečení dělá někdy divy, prostě si pak žena připadá víc jako žena, řekla bych :D V divadle jsem nebyla ani nepamatuji, měla bych se stydět :D

      Vymazat
  11. uži si ples a mňa by aj zaujímalo aké si mala šaty :D :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, nakonec jsem si to užila :) Šaty asi neuvidíte, protože jsem nestíhala fotit před odchodem a během plesu se žádné "selfies" též nekonaly, nicméně to ani nevadí, nebylo na nich nic speciálního :D

      Vymazat
  12. Užij si plesání :)
    Patřím k té menšině, která radši bude večer poklidně doma (už jen kvůli zítrřejšímu vstávání do práce a kvůli tomu, že nejsem pražská a navíc ani tančit neumím..Pro většinu naší třídy školní ples (převážně té pánské ovšem, abych nekřivdila) znamená další důvod proč se pod obraz zpít (kámošky na jednu noc snad ani není třeba zmiňovat..). A přestože tam jsou i lidé, kteří to chápou jen jako společenskou událost, tak se toho nějak nepotřebuju účastnit..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, užila jsem si to :)
      Tak pokud Tě v sobotu čekala práce, naprosto chápu, asi by ranní vstávání po takové akci nebylo nic moc :D Tančit ovšem neumím také, nějak jsem to z těch tanečních zapomněla.
      Jinak to, co popisuješ, je asi klasický model, jak si většina mladých lidí představuje ideální večer. Také to tam podle toho opět vypadalo, že. Nebudu ale soudit, jelikož jsem ještě loni byla téměř stejná a alkoholu se nijak nevyhýbala. Letos jsem zjistila, že mě to nebaví, netěší a raději si normálně popovídám, uvidím se s lidmi, které normálně nepotkám nebo na sebe nemáme čas a to mi udělá radost největší :)

      Vymazat
  13. Miluju plesy! :) Na Moravě teda nemáme maturitní, nebo alespoň u nás na škole (ačkoliv se o něčem takovém teď jedná), ale mají ples druháci - holky jsou ve svatebních šatech a druhákům ten ples patří :) Já je zbožňuju, každej rok se tam hrozně těším. Tento rok jsem tam i někoho poznala. Ačkoliv z toho nic nebylo, byla to dobrá zkušenost a pěkná vzpomínka :) Miluju tanec a tu atmosféru tam :) Vidím spoustu starých známých. Hromada mých kamarádů ráda tancuje a vždycky mě vytáhnou na parket a vymetou se mnou. Já odcházím ve tři ráno naprosto spokojená a krásně společensky unavená. A to tak, že ne z alkoholu, ačkoliv se mu také té noci nevyhýbám :D Cítím se každý rok jako princezna a hrozně se teď těším na ples příští rok! :D

    PS: Držím palce na psychologii! :) Taky jsem chtěla jít, ale jsem na to moc hloupoučká :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, to je moc hezké, jak tu událost popisuješ, zní to jako skvělá akce. Hlavní asi je, aby tam člověk byl s těmi správnými lidmi :) Zaujalo mě, že nemáte maturitní plesy, ale zato mají ples druháci-o tom jsem nikdy předtím neslyšela:) Jinak tancování je něco, na co se těším úplně nejvíc, dokázal abych tancovat pořád! :D

      Mockrát díky, doufám, že to vyjde! Ale jen se nepodceňuj, určitě hloupá nejsi...ovšem mám stejný problém-připadám si děsně nevzdělaně a dostat se na Karlovku mi přijde jako naprosto nemožné, tak uvidíme :D

      Vymazat
  14. U nás jsou pelsy asi tak nějak ve stejném duchu, akorát začínají v 8. Plesy mám ráda a vždycky jsem chodila se svojí polovičkou, no teď už polovičku nemám tak chodím se spolužačkami:P Teda, letos jsem byla jen na jednom jedniném plese.. A příprava?:D Na to, že jsem "modelka" je víc než směšná:D 30 maximálně, víc tomu nehodlám obětovat:D
    K těm analýzám, já dělám uplně to samé-asi ty budoucí(snad) psycholožky:D:D
    A to chválení šatů.. Takových lidí, jako jsi popsala je vážně hodně, ale za sebe můžu říct, že moc ráda někomu něco pochválím, ono to pak dotyčnou osobu strašně rozzáří a mě to dělá radost:P:P

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Však i se spolužačkami to může být fajn :) Já letos kupodivu stihla plesy již 3, nějak se to sešlo :D A za tu krátkou přípravu Tě obdivuji, to mně by asi nedalo a navíc jsem pomalá :D
      Hehe, vítej v klubu psychologických bláznů! :D :D Jsem ráda, že v tom nejsem sama.
      Pokud to myslíš upřímně, tak je to jiná a je hezké, že Ti dělá radost cizí radost :))

      Vymazat
  15. Odpovědi
    1. Je to fajn, když člověk občas může vyrazit na podobnou akci :)

      Vymazat
  16. Tvůj popis plesu mě dost pobavil. :D Ještě úžasně trefné obrázky .. :D Úplně rozumím tomu, jak jedna na druhou neustále koukáme, hodnotíme se, měříme si sebe navzájem pohledem .. Paradoxem je, že ty nejvíce vyfiklé slečinky pak končí jako první na podlaze vlivem alkoholu .. :D Asi jde o nějaký první dojem, tohle mi vždycky uniká a jakožto člověk, který nepije alkohol, to asi nikdy nepochopím. :D
    Každý máme nějakou úchylku, nic si z toho nedělej. Já mám úchylku na činky. Když víc jak den žádnou nedržím, mám tiky v rukou. :D
    Jinak já večer taky bývám víc paranoidní než přes den, což mi ovšem nebrání si vždycky vybrat tu "horší" cestu. Naopak, ještě mě to v tom utvrdí. :D
    Kamarádi mají respekt, teď zrovna v týdnu jeden fňukal, že už nikdy nepůjde v mojí blízkosti, protože mám větší ruce než on a musel by se šíleně stydět. :D

    gettingfit.blog.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že ses pobavila! :D
      A hezky jsi to napsala-to jsou totiž takové ty nejvíce urputné typy slečen, co se bez pozornosti neobejdou :) Obecně je pro střízlivého člověka těžké "pobrat" opilce :D
      Úchylka na činky musí být také fajn :D
      Haha, Tví kamarádi mě vážně neskutečně baví :D :D

      Vymazat
  17. Skvělý článek! :D
    Letos jsem se chtěla zúčastnit jen jednoho, no nakonec se z toho vyklubaly hned 3 a jsem ráda, že jsem šla hlavně na ten poslední.
    Ano, čančala jsem se dlouho :D, přítele jsem nechala doma z toho důvodu, že právě po něm nemůžu tanec chtít a v obleku se necítí dobře, já se aspoň nemusela stresovat tím, že bude brzo doma a já tam stejně zkysnu sama. :D Když někoho chválím, myslím to upřímně, když se mi ta holka nelíbí, radši mlčím. :D Jinak pobavila jsi mě s tím pozorováním. Až na mě někdo bude upřeně civět, tak se nebudu děsit, co na sobě mám nebo jak vypadám, ale že z něj bude asi psycholog. :D:D:D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mockrát díky:)
      Tak to máme přesně stejný počet plesů na kontě, jsem ráda, že sis je užila :)
      No vida, i tak se to dá vyřešit, evidentně jste pak byli oba spokojení :D
      To je dobrý přístup, také raději neříkám nic, protože občas mi slova dokonce dojdou, když vidím určité typy :D
      :D :D Haha, dobře, akorát pozor na divné strýčky v temných uličkách, z těch asi psychologové nebudou :D

      Vymazat
  18. Já jsem na plese nebyla už hodně dlouho, naposledy na svém maturiťáku. A ještě vlastně na bráchově koloně, ale tam jsem se jenom dívala. Většinou mě plesy moc nebavily, protože já jsem taková stydlivka, co sedí v koutku a nikdo si pro ni nepřijde, navíc jsem v té době neměla přítele, tak mi vždycky z toho všeho bylo akorát smutno. Teď bych třeba i někam zašla, ráda bych si užila ples s přítelem, když už bych měla konečně s kým tančit :-) Akorát už si oba z tanečních nepamatujeme vůbec nic :-D Líbilo by se mi, kdybychom spolu mohli chodit do tanečních, třeba to vyjde :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je pravda, že pro stydlivější typy tyhle společenské akce asi nejsou to pravé ořechové a často vídám holky, na kterých je vidět, že se na plese vyloženě trápí. Asi to chce si najít někoho k sobě a třeba si tam jít jen popovídat s lidmi, které má člověk rád :)
      Kroky z tanečních jsem také úspěšně zapomněla, bohužel :D A budu držet palce, ať si s přítelem zatančíte!:)

      Vymazat
  19. Boží článek :) Mám strašně ráda jak píšeš, působíš vážně jako hodně chytrá slečna! :-*
    Já mám všechny možné plesy strašně ráda, možná ale nejvíc miluju přípravy na ně. Člověk se obleče do krásných šatů, obuje ty neskutečně mučivé boty , které tak děsně tlačí, ale jsou tak krásné :D :)....osobně nejraději mám maturáky :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, mockrát Ti děkuji, to opravdu potěší :)) I když někdy mám pocit, že z článků musím spíš působit jako úplná trubka :D
      Vážně? Tak zrovna ta příprava mě spíše štve, zabere dost času a práce. Jinak ovšem s těmi botami souhlasím - i kdybych měla umřít, stejně si ty jehly neodpustím :D

      Vymazat
  20. Doufám, že sis ples užila a bude i nějaká ta fotka :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, ples byl moc fajn, užila jsem si ho, ale fotky bohužel žádné nemám, nějak nebyl čas ani chuť se fotit :D

      Vymazat
  21. Moc pěkný článek a dobře jsi popsala, jak odlišně k tomu přistupují kluci a holky. Můj maturitní ples už proběhl před několika lety, ale vybavuji si, že přípravy pár hodin zabraly... především vlasy daly zabrat, ale výsledek stál za to :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mockrát díky, názory mužů a žen se často liší skoro ohledně každé tématiky:D
      Je hezké, že mnoho dívek na svůj matiruťák vzpomíná:) Až budu maturovat příští rok, chci si dát na svém vzhledu také záležet, dokonce snad absolvuji i toho kadeřníka :D :)

      Vymazat
  22. Joo doufám že to byl/je jen stres :)

    OdpovědětVymazat
  23. Moc pěkný článek. Já byla letos na našem fakultním plese s kamarádem, a musím říct, že je to sakra něco jiného, když jde člověk s doprovodem a když jde sám (s partou...). Ani jsem moc nepočítala s tím, že budeme tancovat, ale ono ano. Byla jsem z toho v šoku, když řekl, že jdeme na parket.
    Škoda je jen, že nehrajou klasiku až do půlnoci nebo déle. Chápu, že pro zuřivé konzumenty alkoholu je to příjemné, ale co pak chudáci my, kteří si chceme zatančit?
    Jinak vyloženě jen s kamarádkami bych nešla, protože to pak sedím v koutě a nic z toho. Je to ples, takže tancovat v kolečku je fuj! :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :) Jsem ráda, že sis ples užila, já vlastně klasický ples s doprovodem nikdy nezažila, tancování jsem si zakusila víceméně sólo nebo to byl nějaký ztřeštěný valčík s kamarádkou :D Zato jsem si to pak vynahradila v tanečních a pokračovačkách.
      U nás se tedy hraje až do té půlnoci, až potom je krátká diskotéka, takže pro tanec je mnoho prostoru :)

      Vymazat