pátek 7. března 2014

Umělé sladidlo

Ahoj,

doufám, že si plnými doušky užíváte pátek, přežili jste školní týden a plánujete něco velkolepého (třeba jako spát a jíst) na víkend!

Dnešní článek bych chtěla věnovat v poslední době velmi diskutovanému tématu a to umělým sladidlům. 
Respektive tomu jednomu, které jsem měla šanci vyzkoušet.
Bude to napsáno z pohledu naprostého laika a nevzdělance v téhle oblasti, jen se chci podělit o svou zkušenost. 





Měla jsem období, kdy jsem nějak potřebovala všechno sladit. Sladké jako takové jsem ale nechtěla ve větším množství jíst, cukru jsem se snažila vyhýbat, a tak jsem se pěkně vztekala nad tím, že si nemůžu osladit svoje karamelové kafíčko aspoň 5 lžičkami cukru, jenže už z té myšlenky jsem měla špatné pocity, V tu chvíli jsem svůj lájfstájl nesnášela A proto, že jsem to nemohla vydržet a nekalorické slazení bez výčitek mi připadalo jako skvělé řešení, vydala jsem se na nákup umělého sladidla.
Nikdy předtím jsem s ničím takovým neměla žádnou zkušenost, doma se sladilo vždy cukrem a nebo medem, takže jsem ani nevěděla, kde takové umělé sladidlo koupit. Nakonec jsem intuitivně zavítala do drogerie DM, kde jsem pořídila konkrétně toto:


složení


Co mě vážně zarazilo, byla cena. 650 tabletek za nějakých necelých 20 Kč? Cože?! Už tenhle aspekt mi tak trochu zaváněl faktem, že to nebude úplně dobrá záležitost...

O umělých sladidlech a různých náhražkách cukru něco málo vím, ale není toho moc. Setkala jsem se s pojmy jako aspartam, který je hodně kritizován za své negativní účinky na lidský organismus. Nikdy jsem se však nezajímala o tuto problematiku nějak hlouběji. Tak jsem si zkrátka pořídila nějaké umělé sladidlo a vůbec o tom nepřemýšlela. 



Hned následující den ráno jsem se těšila na své slaďoučké kafíčko. 
Musím si to pořádně užít, když teď teda můžu sladit a přitom to má nulanulaprd kalorií! 
No a tak jsem si stoupla nad hrníček s dávkovačem tabletek a mačkala a mačkala... 6 tabletek, to by mohlo stačit...i když jsou tak maličké, radši jich dám 8.
Spokojeně sedím na gauči, míchám kafe, aby vychladlo, pouštím si Californication, ochutnávám kafe...
Rozčileně prskám kafe na obrazovku.
No fuj, co je to sakra za pekelný vynález?!
Nedůvěřivě a naštvaně popadám balíček sladidla a čtu...
1 tabletka vydá za 1 kostku cukru.

Aha.


Takže kafe pěkně vylít do dřezu a příště budu opatrnější. 
Nicméně i druhý pokus s umělým sladidlem nebyl nic moc.
Nevím, jestli nejsem přecitlivělá, ale cítila jsem tam takovou zvláštní pachuť, která navíc byla dost silná. Zkrátka takový divný ocas. A po dopití kafe mi pěkně skřípaly zuby (znáte to-jako když pijete coca colu). 
Nicméně nechtěla jsem to hned vzdát a sladidlo zavrhnout. Tak jsem si jím začala doslazovat každé kafe - ráno i odpoledne a postupně si na tu zvláštní chuť i docela zvykla. (i když opravdu chutnat mi nebude nikdy). 


Zhruba po týdnu jsem ale začala pozorovat změny:

• často mě bolela hlava
• měla jsem vážně šílené chutě na sladké
• cítila jsem se unavená a bez nálady


Myslím, že nemusím zdůrazňovat, že se mi to vůbec nelíbilo a neměla jsem z toho žádnou radost. Nejhorší asi vážně byly ty chutě na sladké, vždycky po dopití kafe jsem měla do půl hodiny pocit, že bych sežrala mámu, tátu a celý gympl k tomu. 
Všechny tyhle negativní projevy jsem začala po čase připisovat právě tomu bílému čemusi, co jsem si poctivě sypala do kafíček. Abych si byla jistá, rozhodla jsem se ho vyřadit. 

A vida - po pár dnech bez umělého sladidla bolesti hlavy zmizely a chutě na sladké se zmírnily (haha, nikdy nepřestanou úplně!).

Nedalo mi to a udělala jsem včera ještě jeden pokus - v kratším časovém úseku jsem si dala 3 slabá kafe (asi jen půl lžičky kávy, zbytek převážně mléko, abych se nepřekofeinovala), které jsem pořádně osladila sladidlem. Téměř okamžitě po dopití druhého šálku mě hlava začala pobolívat. Po vypití šálku třetího se dostavila v plné ráži a bylo to hodně nepříjemné. Takže jsem to dnes musela samozřejmě zkusit znovu - opět ten samý účinek (potřetí to už zkoušet nebudu, díky.)



Vím o sobě, že jsem šílený hypochondr a bravůrně byste na mě dokazovali princip sugesce. A právě proto jsem si předtím o umělých sladidlech nic nenačetla. Chtěla jsem to vyzkoušet sama na svém těle - kterému se to evidentně vůbec nelíbilo. Až při pozdějším zkoumání a brouzdání po internetu jsem se dočetla,a že právě umělá sladidla mohou způsobovat bolesti hlavy, únavu a další negativní jevy. 

Takže rozhodně vím, že na tahle syntetická sladidla kašlu, když budu hodně chtít, prostě si jednou za čas to sladké kafe dopřeji, protože přijmout o pár kalorií navíc z  toho přííííšerně zlého cukru mi přijde pořád lepší než trápit a mást své tělo nějakými umělými produkty. Které navíc chutnají jako sladký prací prášek.
Jedinci, kteří jsou v redukčním režimu by se dle mého názoru měli umělým sladidlům také vyhnout a naučit se sladit například medem či javorovým sirupem, který je tělu mnohem prospěšnější. Ale naprosto chápu, že pro lidi s nějakým onemocněním-jako je třeba cukrovka-je to dobré řešení. 

Co Vy? Máte zkušenost s nějakými umělými sladidly? Měly na Vás negativní dopad? 

59 komentářů:

  1. Umělá sladidla - fuj fuj fuj!!!
    Zkus si kávu sladit třeba třtinovým cukrem. :) Je zdravější a třeba budeš mít i lepší pocit. :)
    Dřív jsem také sladila, ale odnaučila jsem se to, naštěstí. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, už nikdy víc :D
      Jo, třtinový cukr občas kupujeme, ale chce to vážně ten pravý a ne jen obarvený :) Ale chtěla bych se naučit nesladit vůbec.
      Nemáš nějaký návod, jak na to? Asi jen zvyk, že? :)

      Vymazat
    2. Já jsem si jednoho dne řekla, že jestli chci zhubnout, tak prostě na cukr v kafi a v čaji budu muset zapomenout. :D A zjistila jsem, že pak i lépe chutnají. :) :D

      Vymazat
    3. Tak to gratuluji k pevné vůli :D Čaje nesladím, ty mi chutnají moc jen tak, naopak cukr jejich cht zabíjí, ale kafe bez cukru musím mít jen ultra kvalitní :D A nebo to nahradit kopou mléka .

      Vymazat
  2. Já to mám tak, že by do mě nikdo cokoliv jakkoliv uměle oslazené nikdy nedostal. Stejně tak to mám i s light verzemi výrobků - prostě tomu nevěřím, že by mě to udělalo zdravější, naopak by mi to mohlo spíše uškodit. Já třeba čaj nebo kafe (velmi výjimečně, skoro ho nepiju), nesladím vůbec, takže tento problém nemusím řešit. Ale co se umělin týká, tak ze zásady NE. (mluvím o sobě, diabetici jsou něco jiného). Já prostě věřím, že se sama sobě nejvíc zavděčím, pokud budu jíst a pít věci zdravé, poctivé a přirozenější, než nějaká pochybná chemie :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je dobře, že k tomu takhle přistupuješ a nechceš do těla prát nějakou chemii. Mnohdy lidé totiž přemýšlí jen o svých chutích (jo, někdy to také dělám:D) a už kašlou na to, co je pro ně prospěšné :)
      Čaje také nesladím, ale na sladké kafe mám vyloženě někdy chuť, bohužel:D

      Vymazat
  3. Asi než umělé sladidlo bych teda spíš doporučila stévii :)...Mám v plánu si časem pořídit rostlinku, ale s tím jací jsme s přítelem zahradníci, za týden nejspíš uschne (a to nám možná ještě fandím! :D)...Jinak s umělými sladidly zkušenost nemám a co tak čtu tvůj článek, asi jsem o nic ani nepřišla :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo, o stévii jsem slyšela docela dost pozitivního :) Možná ji jednou vyzkouším, ale spíš ve formě tabletek, protože mně doma chcípnul i kaktus :D Koukám, že jste na tom s přítelem podobně :D
      Rozhodně ne, nestojí to za to;)

      Vymazat
  4. Mala som v pláne si umelé sladidlo kúpiť, viem že samá chémia a blabla, ale chcela som skúsiť. Nejaké články odborné ma nezaujímali, ale tvoj "pokus" ma absolútna odradil.... ĎAkujem!!! :-) Jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nemáš vůbec zač, jsem ráda, že Tě to odradilo, protože vážně není o co stát :)

      Vymazat
  5. Hej zkoušela jsem stévii. Hrozně opěvovaná a tak. Bolest hlavy nebo tak se nevyskytla. Ale ta pachuť na konci je prazvláštní. A já díkybohu miluju kafe bez mlíka a bez cukru. Jsem na samotnou kávu příliš vybíravá a kupuju si vždycky nějakou extra - Irish cream, kokosovou, vanilkovou, banánovou, belgické pralinky. Prostě mňamky! A mlíko ani cukr nepotřebují. A čaj, čaj ten už vůbec není třeba sladit. Takže za to asi vděčím hodně mamce, že vždycky málo sladila a já tedy nemám potřebu. Díky bohu za to. Bolesti hlavy a zblázněných chutí si užívám i tak dost :D

    Ale jinak nevím, u té stévie asi dokážu věřit tomu, že není špatná. Minimálně, pokud si člověk koupí fakt ty lístky té stévie. Ale my měli doma ty tabletky a prostě to mělo nějakej ocas. Takovej ňách, blémch.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také jsem o ní slyšela a na blozích se objevuje docela často, ale po téhle zkušenosti - a Tvém komentáři mě ani nijak výrazně neláká :D Jako chtěla bych ji jednou zkusit, ale právě se bojím další zvláštní pachuti.
      Obdivuji lidi, co dokážou pít kafe jen tak...třeba i to rozpustné. To já když už čisté kafe, tak musí být vážně dobré a minimálně z pressovače :D
      Čaje jinak také nesladím, to mi přijde až ničitelské, protože pak totálně zanikne jejich chuť:)

      Vymazat
    2. Mimochodem-fakt se směji těm citoslovcím, co jsi zvolila :D :D

      Vymazat
  6. Umelé sladidlá by som neodporúčala snáď ani tým cukrovkárom.
    Za prvé, už len ten fakt, že sú UMELÉ - čiže vytvorené chemicky. To zjednodušene povedané znamená, že sa v prírode nenachádzajú, je to pre telo cudzia látka, s ktorou musí samozrejme potom bojovať. A bolesť hlavy by som nebrala ani ako takú vážnu, ako skôr to, že napríklad taký aspartam je karcinogén. ( Br, a pritom ho obsahuje množstvo nápojov - Cola, Sprite, Fanta....hnus) Čiže, všetky tieto umelé farbivá, sladidlá, konzervanty a éčka sú poriadne svinstvo a pre vaše zdravie radím vyhýbať sa čo najviac :)
    Stévia je prírodná, tú používajte radšej ženy :) Ono niekedy sú tie kcal menej dôležitejšie ako tie umeliny.

    A druhá vec, byť absolútne bez cukru tiež neodporúčam.. Ide o to, mať v krvi stále vyrovnanú hladinu cukru, pretože práve kvôli príliš nízkej potom prichádzajú tie neskutočné chute zjesť všetko v okolí :D Ale to asi viete :D

    Prepáč za môj dlhý komentár, ale na tému umelé "čokoľvek" mám dosť prísny názor :D Nie som síce odborník a tento koment je ešte dosť stručný na to všetko čo sa o tom dá nájsť :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. O aspartamu jsem slyšela, že může být karcinogenní...trochu mě to zarazilo, seděla jsem a říkala si, proč by nám sakra cpali něco takového? Jenže bohužel ono v dnešní době je karcinogenní leccos :/
      Doma jsme měli celý seznam s tím, která "éčka" jsou v pohodě a která vyloženě zdraví škodlivá. Tak jsme to trochu zkoumali a bohužel ta škodlivá našli v obroském množství potravim-třeba i v lisovaném chlebu.
      Stévia je asi taková jemnější cesta, ale už mě neláká ani ta :D

      Jasně, doufám, že to, co jsem psala o neslazení, nevyznělo jako že bych chtěla cukr vyřadit, to ne:) Jen vím, že je obsažený leckde, člověk o tom kolikrát ani neví, takže je možná lepší si ho ještě nepřidávat způsobem, že si nasypu 3 lžičky do kafe :D Vím, že jakmile bych byla úplně bez cukrů, bylo by zle:D

      V pohodě, je dobře, že se o tom mluví a že jsi takhle předala informace, díky:)

      Vymazat
    2. Tak ja som napríklad ešte nenašla chleba, ktorý by nemal ani jedno éčko. Ten ktorý jedávam má tiež iba jeden konzervant, ale lepší som nenašla :D To by sme si všetko museli piecť doma..
      Také ovsené vločky som napríklad tiež ešte nevidela bez umelej arómy. Bohužiaľ, dnes je to tak, že potraviny majú určené koľko toho môžu obsahovať, aby to v danom množstve neohrozilo život človeka.. :D

      Vymazat
    3. To je hrůza tohle číst :D Ale asi bychom to neměli zase tolik zkoumat...aby se z toho nestala posedlost. Bohužel znám lidi, kteří už si nejsou schopní dát skoro nic kupovaného, protože mají pocit, že je ta chemie snad rozežírá zevnitř :/

      Vymazat
  7. Já tedy nikdy podobný pokus nedělala, takže až tolik objektivní být nemohu. Nicméně jsem rozhodně PROTI umělým sladidlům. :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Možná to raději ani nezkoušej, nestojí to za to:)

      Vymazat
  8. Ja mam treba spatnou zkusenost s aspartamem. Je to pekne svinstvo, vzdycky jsem po vecech, kde to bylo obsazeno, dostala zravou a casem se mi zvetsily mizni uzliny - diky bohu se pak zase zmensily. Urcite si precti Dobu jedovou, je to tam hezky napsano :). Muj deda je cukrovkar, ale nastesti se snazi umele sladidlo pouzivat co nejmene, jen do cukrovi babicka sladidla dava dost, ale chuti treba s medem se to opravdu nevyrovna :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty jo, tak to zní až děsivě, jestli tohle způsoboval. Evidentně vážně nic zdravého. O Době jedové jsem slyšela, díky za tip, podívám se po tom, protože tohle mě docela zajímá :)
      Je to taková zvláštní nepřírodní chuť no/ Ale do cukroví se to nezblázní, když jinak dědeček tolik nesladí:)

      Vymazat
    2. No, když jsem jednu dobu hubla, měla jsem oblíbené ovofity a tam je toho dost :). Nevím, zda to bylo přímo z toho a teď ani nevím, co je v Cole Zero nebo Light za sladidla, každopádně je lepší se cole vyhnout úplně než si ji dát ze sladidly :)

      Do cukroví je to v klidu, navíc, je to jen jednou za rok, a ono to s tím prostě není tak dobré, takže toho člověk ani tolik nesní :D

      Vymazat
    3. Já je také jedla pořád :D A myslím, že zrovna v Cole je právě aspartam... coca colu a podobné limonády jsou vůbec nadopované vším, čím by neměly:)
      Věřím, že to nechutná tak dobře, jako pravé cukroví-na to já nedám dopustit :D

      Vymazat
  9. spát a jíst, to by bylo krásný :D umělý sladidlo mi co se chutě týče nevadí, ale radši UŽ sladím normálním cukrem

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Že jo? :D Občas sleduju kocoura a přála bych si být on-protože tohle přesně celé dny dělá :D
      Cukr je hold cukr:)

      Vymazat
  10. Já nejradši sladim třtinovým cukrem:)! Doma už ničim jiným nesladime;)! A co se tyče umělých sladidel,jsem rozhodne proti

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je správné :) třtinový cukr je přeci jen zdravější a proč do sebe cpát chemii:)

      Vymazat
  11. zajímavý článek! Jednu dobu jsem se o sladidla docela zajímala, konkrétně o ten aspartam, ale vlastně jsem ho raději nikdy neochutnávala:D) Ale poté jsem četla o přírodním sladidle-stevii, která žádné špatné účinky na organismus nemá, protože je to prostě květina. No, ale zkusila jsem si ji dát do čaje...a stejně to byl vážně hnus, přesně taková pachuť jak říkáš, přišlo mi, že tam dokonce cítím i nějakou tu chemii.Je možné, že jsem koupila třeba nějakou né zrovna vhodnou, byla ve formě prášku...no, takže od té doby mi tu leží celá krabička stevie, nepoužitá:D) Jinak sladidla teda vůbec nepoužívám, akorát to oblbuje tělo - tělo po požití sladidla čeká, že dostane cukr - jenže nedostane, proto ty chutě...Myslím, že super je na slazení třeba med nebo javorový, agávový sirup :))
    Jinak boty mám z HM :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také mě odradilo to, co jsem si přečetla, takže aspartam ne-e. Ale vím, že je třeba obsažen Ovofitech, které jsem jednu dobu jedla na kila :D
      Na Stévii jsem v té drogerii koukala také, asi je to jemnější a přírodnější cesta, nicméně po tom, co jsi napsala, už mě ani ta neláká, na tu pachuť se sice dá navyknout, ale nikdy mi to nebude vyloženě chutnat :D
      Ach tak, proto, tohle je pro mě nová informace. Přesně jak říkáš-měla jsem chuť na sladké, jako kdybych nic sladkého zrovna nepila :D
      Jojo, javorový máe doma, datlový se chystám vyzkoušet, protože jsou úžasné:)
      Díky, jsou vážně skvělé:)

      Vymazat
  12. No :) Nejlepší alternativa obyčejného cukru je myslím bezesporu třtinový :) Na druhou stranu, tabletky v podobě stévie špatné nejsou a i docela chutné - cena je bohužel naprosto šílená, totiž za poměrně malou krabičku kolem 80Kč. Pokud použiješ sacharin nebo podobný hnusy, je jasné, že tu hnusnou chemickou pachuť cítit budeš. Navíc to fakt nedělá dobře, to jo :) Jsou to teda moje zkušenosti + to, co mi doporučovala nutriční sestra, ale i tak si myslím, že zrovna tu stévii bych neodsuzovala. Je jasný, že sladidlo z DMka za dvacku muselo být ehthnusný :D :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Akorát je třeba si dát pozor, aby to nebyl jen obarvený bílý, že :)
      Nijak stévii neodsuzuji, jen už ani nemám chuť ji zkoušet, po téhle zkušenosti. Ale z toho, co o ní vím a teď z komentářů, je to asi nejlepší volba, co se umělých sladidel týče, protože přeci jen je to rostlina :) Dívala jsem se po ní v té drogerii a právě mě odradila cena. I když asi lepší si připlatit, než do sebe dostávat...tohle cosi :D

      Vymazat
  13. Třtinový cukr u mě vede! S umělými sladidly nemám zkušenost a radši ani nechci mít!:-)

    OdpovědětVymazat
  14. Kromě kávy nesladím nic a tu mám nejraději oslazenou třtinovým cukrem, protože mám u toho (alibistický) pocit, že je zdravější.
    To samé co píšeš o umělých sladidlech- bolest hlavy, chuť na sladké, říkala i kamarádka, tak to nebude jen v tobě. A to testování na sobě, holka ty máš kuráž :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haha, tak pro pocit-proč ne :D
      Myslím si, že nás bude asi víc, jinak by se o tom nepsalo i veřejně na netu:) No nevím jestli kuráž, spíš extrémní zvědavost :)

      Vymazat
  15. Popravdě by mě ani nenapadlo si koupit umělé sladidlo, pokud jsem zdravá. Tady je zajímavé video http://www.stream.cz/adost/10001139-a-dost-umela-sladidla , zmiňuje se tam právě aspartam a kde všude ho lze najít.
    Jsem pro klasický cukr nebo med (který mi bohužel nechutná). Třtinový cukr, jak tu někdo zmiňoval, je bohužel ale taky někdy naprd. Takový ten levný hnědý v hyper- a supermarketech je stejně jen obarvený bílý cukr, i když to má název třtinový. Bohužel, jak je dnešní doba v něčem, skvělá, tak v tomhle ohledu je to děs. Co si člověk neudělá sám, tak nemá jistotu, co do tý pusy vlastně dává.


    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za odkaz, mrknu na to :)
      Nechutná Ti med? To mně moc, hlavně ten domácí, co vozí bábi. No právě, s tím je trocuh problém, to pak není vážně o nic zdravější než ten klasický :/ Radši podobné věci příliš neřešit, snažit se vybírat zdravější alternativy a moc se do toho nezamotat, protože chemie už je asi vážně ve všem.

      Vymazat
  16. Ahoj, nechtěla by ses přihlásit do soutěže o knížku Pilates ? :) Jestli ano tak mpžeš přihlásit zde http://beautyhealthyfitgirl.blogspot.cz/2014/03/soutez-o-knizku-pilates.html :)

    OdpovědětVymazat
  17. Jedine na co pouzivam umele sladidlo je lak na okurky, kdyz v lete zavarujem xD

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haha, tak tohle využití by mě asi nenapadlo :D

      Vymazat
  18. Úplně jsem hltala celý článek a tedy i všechny komentáře. Co člověk, to názor.
    Já osobně nejvíc sladím hnědým cukrem, agáve sirupem, melasou, dřív javorovým sirupem, ale ten teď nemám delší dobu.
    No s delší dobu chci zkusit stévii...
    Měj se krásně...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Právě právě, ale evidentně se většina shodne na tom, že umělá sladidla nic moc.
      Obzvlášť sirupy jsou skvělá záležitost, javorový bych nejradši nacpala do všeho :D
      Pokud ji zkusíš, budu ráda, když dáš vědět, jak Ti chutnala, tady jsem se zatím dočetla,že má nepříjemný ocas.
      Ty také a děkuji za komentář! :)

      Vymazat
  19. To by mě ani nenapadlo si s tím něco osladit :D vím že to dáváme do nálevu na okurky, od ted už asi to ne :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě by zase nenapadlo, že se to dává do nálevu na okurky, to slyším prvně : D

      Vymazat
  20. Naprosto souhlasím s tebou, takže za mě pro umělá sladidla velké NE! Je to hnus a cpát do těla umělotiny opravdu nehodlám. Na to se mám až moc ráda :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hezky řečeno! :D Proč svému tělu vědomě ubližovat, že ? :)

      Vymazat
  21. áno všetci tu teraz píšu, že fuj umelé sladidlá, ale! ... koľké z nás pijú proteinové drinky kde je 0 g cukru a popri tom chutia ako kakauko? alebo ktorá z nás i nedá radšej colu light ako normálnu? či ten carnitin drink, čo chutí ako malinovka a má 0 g cukru? ... takže fakt neviem koľké baby to tu myslia naozaj uprimne a kupuju si vsetko s cukrom alebo je tu vacsina pseudo antiumelé sladidla ... takze tak... a na druhu stranu preco hladat alternatívy cukru? ... clovek nie je stavany na tolko sladkeho, to nas len naucila dnesna doba mat vsetko chutne, vonave, a odvikli sme od prirodzenej chuti potravín... najlepsie je jesť to čo nám dala matka príroda take ake to je a odvyknut si sladkého ale aj presolené, prekoreneného, preglutamanoveho jedla

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je pravda, že jsme jako lidstvo dost rozmazlení..kolikrát jsou nám pak přednější právě naše chutě a ne to, co je pro tělo dobré.
      Já osobně se tedy snažím vyhýbat i proteinům a umělým náhražkám-to si raději dám tvaroh nebo kus masa :D

      Vymazat
  22. Sem tam jsem sladidlo zkusila, ale prostě rozdíl je velký a cukr je cukr. Fuj fuj umělým sladidlům

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to bohužel zkrátka poznat..a navíc vážně nic zdravého :)

      Vymazat
  23. Umělá sladidla jsou jeden velký hnus. Dřív jsem byla závislá na cole light, padly alespoň dva litry denně, teď je mi při pohledu na ni zle. Nechápu, jak jsem mohla tohle svému tělu vědomě dělat. O_o Asi si teď s nimi taky výjimečně něco dám, ale není to tak, že bych šla po obchodu a říkala si, že si musím dát právě tohle a ne cukr, abych to měla bez zbytečných kalorií.
    Kdysi jsem něco četla o těch chutích na sladké při používání umělých sladidel, už nevím, jak to přesně bylo, ale snad to sebe nějak vymáčknu. :D Když si dáš umělé sladidlo, ošálí to tvoje chutě, ale ne tělo, tělo se připraví, že dostane cukr a když dostane tohle, neuspokojí ho to, proto jsou potom ty hrozné chutě na sladké.
    Strýc je diabetik, ze začátku hodně používal třeba takový aspartam a já měla samozřejmě chytré řeči. :D
    Tak teď do pečení, kafe, čaje,.. používá stévii, která je takovým malým zázrakem mezi sladidly (ale mě chuťově moc neoslovila, chvíli jsem ji doma pěstovala.. má takový stejný "ocas", o kterém jsi psala :D), ale bohužel kupované sušenky a jiné sladkosti pro diabetiky na tom moc dobře nejsou.
    Co mě vždycky rozesměje, je přesně na téhle fotce: http://img1.ecka.info/foto/759/63759_600~crP2Cf.jpg
    Tak slaď zdravě!! :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jo, coca cola light, to je kapitola sama o sobě, naštěstí jsem ji nikdy nepila na litry. Ale teď už jen výjimečně, stejně po ní akorát skřípou zuby :D Je dobře, když člověk myslí na své tělo a ne jen na to, co chce.
      Jojo, tohle už tady bylo někde zmiňováno v komentářích, docela mě to překvapilo-ale sedí to perfektně, takže něco na téhle informaci bude.
      Stévie je asi vážně nejmenší zlo, přeci jen je to rostlina, ale zkoušet ji asi ani nebudu, právě kvůli tomu ocasu :D To radši med.
      Haha, no to ne :D :D Bohužel na tohle určitě bude masová většina lidí reagovat a koupí si to že jo.

      Vymazat
  24. Umělá sladidla (kromě přírodní stévie) jsou podle mě zlo. Jsou nezdravá, nejsou dobrá a jediný efekt, který mají je to, že po nich máte mnohem větší chuť na sladké než obvykle.

    OdpovědětVymazat
  25. Taky jsem udělal přesně co ty, s tím samým sladidlem, když mě honila mlsná, že si osladím čaj, kafe bych sladký nevypila...:D No praktikovala jsem to dlouho- cca 2měsíce, a začala jsem mít bolesti hlavy, byla taková podrážděná, tak jsem to vysadila a vše se dalo do normálu, takže se sladidlům vyhíbám vééélkym obloukem, to si radši tu chu´t na něco sladkýho nechám zajít...:D a ta pachu´t za to fakt nestála...

    OdpovědětVymazat
  26. Právě právě, ale evidentně se většina shodne na tom, že umělá sladidla nic moc.
    Obzvlášť sirupy jsou skvělá záležitost, javorový bych nejradši nacpala do všeho :D
    Pokud ji zkusíš, budu ráda, když dáš vědět, jak Ti chutnala, tady jsem se zatím dočetla,že má nepříjemný ocas.
    Ty také a děkuji za komentář! :)

    OdpovědětVymazat
  27. Umělá sladila nikdy v mojí kuchyni místo neměly a mít nebudou. Je to hrozné zlo :-/ Opět skvělý článek! :)

    OdpovědětVymazat
  28. Vůbe jsem nevěděla, že umělé sladilo způsobuje i věci jako bolest hlavy a tak! Hrozně mi nechutná ta divná sladká pachut, která zůstane v krku a proste ani litrem vody se jí nezbavíš, takže jsem ho nikdy nevyhledávla. Vím, že ho používala moje prababi, ale jinak v rodině nikoho nemáme, kdo by mě na to nějak lákal. Každopádně perfektní článek, určitě bych třeba nezavrhovala jiné curky, co takhle řepný nebo třtinový curk, nebo hroznový, nebo to, co se jmenuje glukpur :D Moc velký odborník na tyhle věci nejsem, ale třeba to nejsou úplné blbosti :)))

    http://sugar--spice--nice.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  29. Já jsem umělé sladidlo nikdy nezkoušela, akorát teda něco dáváme do okurek. Jinak používám třtinový cukr nebo med, datlový, javorový sirup...prostě různé přírodní sladidla; bílý cukr ani doma vůbec nemáme a nechybí nám :-) Ale uvažuju o stévii, líbilo by se mi mít přímo živou rostlinku :-)

    OdpovědětVymazat
  30. Můj taťka si běžně sladí kávu umělým sladidlem - je totiž diabetik. Asi proto jsem jej nikdy nevyzkoušela. Brala jsem to jako něco, co by zdravý člověk neměl vzít do huby.

    OdpovědětVymazat