úterý 15. dubna 2014

Kousek Tima Burtona na Staroměstském náměstí

Hezký úterní den přeji!

Poslední dobou mám zase napilno, hlavně kvůli organizaci školního představení, takže na blog nezbývá tolik času. Ale prázdniny jsou již za rohem, neskutečně se těším, až bude trocha volna, trochu víc prostoru pro to dýchat.

Tuto neděli jsem pojala jako kulturní den, rozhodla se chvíli hodit školu za hlavu a vyrazit někam za poznáním. Zjistila jsem, že to někdy vážně potřebuji načerpat nové vědomosti, vidět něco jiného, podívat se na nová místa, objevovat nové umělce… když dlouhou dobu nezavítám na žádnou podobnou událost či akci, cítím se dokonce tak nějak prázdně. Myslím, že člověk by se měl čas od času obohacovat, rozšiřovat si obzory, protože když nic nepoznáme, jak bychom si na to pak mohli vytvořit vlastní názor?

A proto bylo jasno – směr Staroměstské náměstí, Dům U Kamenného zvonu, exhibice o životě a díle Tima Burtona.




Tima Burtona miluji. Ale ne vždycky tomu tak bylo. Ve svých dětských letech jsem ho upřímně nesnášela, protože jsem z jeho postav měla strach, jeho filmy ve mně vzbouzely jen děs a hrůzu a měla jsem pocit, že toho blázna nikdy nepochopím.
Pak nastal zlom, já přestala být takový šílený srab a postupně jsem přicházela Burtonově tvorbě na chuť. Shlédla jsem pár celovečerních i krátkometrážních filmů, viděla nespočet obrázků, naprosto si zamilovala Johnyho Deppa i Helene Bohnam Carter a celkově propadla fantasy žánrů.

Mezi mé oblíbené kousky patří bezesporu Ukradené Vánoce Tima Burtona, hlavně kvůli hudebnímu proložení a fascinující rozpolcenosti hlavní postavy – Jacka Skellingtona. Je na něm něco přitažlivého a záhadného (ano, zaláskovala jsem se do fiktivního kostlivce).
A nebo třeba takový Frankweenie!



Výstava se konala v krásných prostorách nejstaršího domu na Staroměstském náměstí a tato lokace pěkně podtrhovala tajuplnou a trochu temnou atmosféru. Byla rozdělené do 3 částí podle pater, ve kterých má návštěvník možnost si jednak počíst biografii a vidět autorovu tvorbu, ale také dozvědět se, čím a kým se Tim inspiroval a hlavně nahlédnout do jeho plánů, poznámek, náčrtů a niterných myšlenek.
A úplně dole ve sklepení Vás čeká překvapení, které nebudu prozrazovat.

Jen nastíním fotografií.
Jinak na výstavě bylo focení zakázáno, s čímž jsem počítala, takže mám jen pár letmých fotografických útržků.

Upřímně mě udivilo, jak moc produktivní člověk Tim je. Pracuje v podstatě neustále, črtá si doma, v restauracích, na ubrousky, když jde na kafe, v noci, ve dne, pořád se mu něco honí hlavou.

Je jako nevyčerpatelná studna nápadů.
Jako zdroj lidské tvořivosti, která nezná hranic.

Musím říct, že místy mě i velmi pobavil, hlavně jeho krátkými básničkami s naprosto výbornou pointou – respektive tak absurdní, až se musíte alespoň pousmát.
Skvěle ztvárněné byly také jednotlivé postavy známé z filmů, modely vypadaly tak živě, že bych se v prostorách výstavy nechtěla nacházet po setmění.

Z toho, co píši, je Vám asi jasné, že jsem byla okouzlena a vlastně jsem okouzlena ještě teď, když článek sepisuji a snažím se přenést své dojmy na papír do formátu pixelů a kódů.
Asi to stejně nelze.


Zkrátka a jasně – pokud máte k Timu Burtonovi alespoň nějaký vztah a chcete ho lépe poznat, rozhodně tuto akci navštivte.
A pokud nemáte, navštivte ji stejně, protože je to bomba.



Tenhle fešák Vás uvítá již z dálky na Staromáku.
 A co Vy a Tim Burton? Jaký na něj máte názor? Rádi navštěvujete výstavy?

32 komentářů:

  1. Já mám ráda historický výstavy, modernu nemám ráda. Tima Burtona mám vcelku ráda, pár filmů jsem viděla a líbili se mi, pokud se dostanu do Prahy (což do srpna asi jo) a budu mít čas, tak se stavím. Díky za tip.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Historické výstavy mají většinou ohromné kouzlo a takový zvláštní nádech :)
      Rozhodně se stav, stojí to za to :)

      Vymazat
  2. Zbožňujem Tima a jeho filmy a na tú výstavu by som bola naozaj zvedavá :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsme dvě :)) bylo to skvělé.

      Vymazat
  3. Tima Burtona mám strašně ráda, viděla jsem téměř všechny jeho filmy :))
    Andulko teď jsem si vzpomněla na Tvůj komentář k maturáku...záznam opravdu máme, moc podařený,ale na youtube je zatím jen amatérská verze, kterou natáčel spolužákův kamarád na mobil, celou dobu do toho mu chodily zprávy z ICQ a někdo se mu pletl do záběru :D...ale kdybys chtěla, video je tady : https://www.youtube.com/watch?v=nfLGlADtGAY :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to zkrátka umělec tělem i duší :)
      Jé, mockrát děkuji, podívám se na to :))

      Vymazat
  4. Z jeho filmů jsem viděla jen ty Ukradené Vánoce a musím říct, že se mi to moc líbilo :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak pokud budeš mít čas a chuť, mrkni i na další, stojí to za to:))

      Vymazat
  5. Musím sa priznať, že z jeho filmov som nevidela veľa, ale tých pár čo áno, stáli za to. Určite, keby sem tu niekde v okolí mali nejakú podobnú výstavu, neváhala by som! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokud budeš mít čas, mrkni na další, jsou prostě úžasné :))

      Vymazat
  6. Já ho žeru! A obzvlášť, když je ono dílo nějak spojeno ještě s Dannym Elfmanem (hudba), Johnym a Helenou. To je kombinace, které se NEDÁ odolat.
    Tuhle výstavu musim navštívit taky. V r. 2010 byla v Pze výstava Dekadence Now a udělalo mi strašnou radost, že tam byly i Burtonovy postavičky.. On i jeho žena jsou taková chodící dekadence :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moje slova! Když se tohle všechno sejde, člověk nestačí zírat :)
      Tak tu výstavu jsem propásla, škoda, s tou dekadencí máš pravdu, je v tom kolikrát hodně temnoty, ale přitom to někdy stále působí zvláštně pozitivně...to se nedá definovat :D

      Vymazat
  7. Jen málokdy lituji, že nejsem z Prahy, ale toto je jedna z těch chvil. Tima Burtona mám vcelku ráda, a na výstavu o něm bych zašla s chutí, ale nevím, jestli se do Prahy v dohledné době dostanu. Škoda, mohl by to být úžasný zážitek. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Třeba se nečekaně do Prahy dostaneš :) pokud ano, určitě si vyhraň čas právě na tuto akci, je to úžasné:)

      Vymazat
  8. Presne viem o čom píšeš. Tiež z času na čas potrebujem kultúrne vyžiť. Milujem divadlo, rada si pozriem výstavy zväčša amatérskych umelcov... Všetko sú to pre mňa veľmi inšpiratívne zážitky a verím v to, že táto výstava by bola pre mňa tak isto okúzľujúca.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Že ano? Člověk se pak cítí obohacený, plný dojmů...mám to hrozně ráda:)

      Vymazat
  9. Je úžasnej. :3
    Na výstavy chodím ráda. :) Zkusím říct příteli, že bychom se mohli zajít, až budeme u něj. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naprosto :)
      To je dobrý nápad, určitě zajděte, pokud budete moci :)

      Vymazat
  10. mas pravdu, tiez sa rada vzdelavam tak sama od seba :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. řekla bych, že to patří k lidskému rozvoji :))

      Vymazat
  11. Mně uhranul už jako malou, když jsem poprvé viděla Střihorukého Edwarda, díky Timu Burtonovi jsem byla docela morbidní dítě, jednou jsem ke dni matek mamce vyrobila přání, které, když se otevřelo, vyskočil vysmátý kostlivec z rakve:) Na výstavu se rozhodně chystám, už se těším, díky za navnadítko:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haha, v dětském věku jsme hrozně snadno ovlivnitelní tvorové:) takhle jsem to měla třeba s knížkami- vždy jsem se do nich až moc vžila. Já právě jako dítě moc Tima nemusela.
      To jsem ráda, doufám, že se Ti bude líbit!:)

      Vymazat
  12. Vypadá to opravdu zajímavě!:-)

    OdpovědětVymazat