pátek 16. května 2014

Jak je za barem

Hezký páteční večer, moji milí (co jsem to použila za frázi? :D)

Dnešní článek se ponese v pracovním duchu. Inspirací mi byl komentář chalve, která se mě ptala, zda bych někdy nechtěla napsat o své práci v baru. Tímto bych Ti chtěla, milá chalve, poděkovat za nápad na článek, přišel mi vhod, protože mám zrovna tvůrčí krizi.

Pokusím se Vám tedy nastínit, jak to v takovém baru chodí, co všechno taková práce obnáší, jaká má pozitiva i negativa.
 (O mém vztahu k práci obecně se chystám sepsat brzy další článek.)

Věřím, že někdo z Vás již určitě má zkušenost s podobnou prací – ať už přímo v baru, klubu, hospodě, restauraci, kavárně nebo cukrárně. V takových podnicích totiž často berou brigádníky, což je výhodou pro mladé lidi, kteří ještě nemají žádné zkušenosti, doporučení a podobně. Všechny tyto podniky jsou také založené na podobné principu a náplň práce se zase tolik neliší.

A jak to tedy vlastně v takovém baru probíhá?





Samozřejmě záleží na tom, o jaký bar se jedná. Ten „náš“ je zrovna částečně bar, částečně kavárna, cukrárna i restaurace, takže si zde každý přijde na své. Odpoledne si můžete přijít dát kafe a dort a večer se vrátit s partičkou kamarádů na pivo, víno nebo koktejl. A když je hlad, doplnit to třeba o kuřecí stehýnka nebo nakládaný hermelín. Musím říct, že práce v baru jako takovém – tudíž spíše nočním či tanečním klubu, by mě asi nelákala.

Jelikož jsem brigádník, přicházím většinou kolem 4. hodiny odpolední. Doba, kterou strávím v práci, se často velmi liší a záleží na počtu návštěvníků. Průměrně odcházím přibližně po půlnoci. Náplní mé práce je dělat, co je potřeba – když je prázdno, uklízím, myji okna, nádobí, učím se koktejly, když je plno, obsluhuji, kasíruji, pomáhám v kuchyni nebo za barem.



Jaká jsou hlavní pozitiva takové práce?

Je těžké to takhle jednoznačně říci, tudíž následující body budou hodně subjektivní a každý to nejspíše bude vnímat jinak. Aspekty, které jsou pro mě pozitivní, mohou pro někoho jiného představovat nepřekonatelné mínus.

„SPOLEČENSKÁ PRÁCE“ – Jako jednu z největších výhod beru fakt, že jste v podstatě pořád v kontaktu s lidmi (pokud někdo přijde, že). Nemusíte být zavření někde v kancelářské kobce, sami mezi horou papírů, naopak se můžete seznamovat, poznávat nové lidi nebo se něco nového dozvědět. Nevěřili byste, kolik informací ze strany návštěvníků zazní. Pro mě jakožto (snad) budoucí psycholožku je to práce ideální a často se bavím diagnostikováním jednotlivých osobností (o mé úchylce jste již možná četli).
A i když je prázdno, pořád si můžeme příjemně popovídat s barmanem nebo paní kuchařkou. Tady už ale záleží na dobrém pracovním prostředí – především tedy lidech, se kterými pracujete.

PESTROST – Další věc, co mě osobně hodě baví. Když nechcete, v baru se nikdy nenudíte a pořád je co dělat (i kdyby to mělo být leštění skleniček). Pestrost se ale neskrývá jen v náplni práce, nýbrž právě i v různých lidech, různých dnech, různých náladách… můžete se ve volné chvíli učit nové koktejly, vylepšovat staré recepty, přemýšlet o nových způsobech, jak návštěvníky zaujmout, jak lépe servírovat…

ČISTÁ MYSL – Tohle je pro mě hodně důležitý bod. Vyzkoušela jsem si totiž i jiný druh práce – konkrétně ve finančním poradenství a zjistila jsem, že to není vůbec nic pro mě. Proč? Protože jsem musela na práci neustále myslet a tížila mě i doma. Do baru přijdete, jste mezi lidmi, což Vás navíc nutí se usmívat, ve 12 zavřete a s čistou hlavou odcházíte (myslet musíte maximálně na to, jestli jste zhasli všechna světla). Do další směny máte klid v duši.

POHYB – Někdy je ho vážně víc než dost, ale nesmírně si užívám, že nemusím sedět na zadku na otočné židli a vykonávat maximálně tak pohyb rukou při podepisování smluv. Z několikahodinového lítání po place jsem pak příjemně unavená a krásně se spí. Navíc máme zahrádku, což se dá považovat za pobyt na čerstvém vzduchu! (ale trochu vypouštím fakt, že bydlím v Praze).

KOMUNIKACE – Jestli mi něco tato práce dala, tak schopnost lépe komunikovat s lidmi, nebát se se zeptat, občas něco pokazit, ale umět to ustát, naučit se s lidmi jednat, být vstřícná a nenechat se vykolejit každou hloupostí. Předtím jsem byla velmi stydlivá, až to občas bylo na obtíž, práce v baru mě ale hodně „otrkala“ a nyní se daleko snadněji umím vyjádřit.

Mezi další bonusy patří například neomezený přístup k alkoholu.
Ne, samozřejmě si dělám legraci, v práci bych si nikdy pít nedovolila. Občas ale, když se nudíme, děláme si různé fresh koktejly a nealko limonády, vymýšlíme různé kreace – jako třeba malinové nealko mojito – mňam!



A co negativa?

Práce v baru nicméně není pro každého. Pokud jste spíše samotářský typ a přímý kontakt s lidmi Vám nevyhovuje, ba dokonce děsí, raději zvolte jiný způsob přivýdělku.
A přestože alespoň dle mého názor převažují pozitiva, samozřejmě na této práci lze najít i detaily, které nejsou úplně příjemné.

ČAS – Každá práce zabere určitý čas, to je jasné. Ale práce v baru je zkrátka většinou na delší časový úsek. Mnohdy je třeba značně prodloužit otevírací dobu, protože pakliže je podnik plný, byla by vážně škoda návštěvníky vyhnat, zavřít a připravit se tak o tržbu.

ÚNAVA – Nebudu lhát, z práce přicházím vždy utahaná jako kotě, ihned padnu do postele a spím. Nejraději bych pak prospala třeba 12 hodin, což bohužel nejde. Když mám několik směn hned po sobě, cítím, že už vážně melu z posledního. Přeci jen člověk stráví několik hodin na nohách, když je narváno, v podstatě neustále pobíhá, takže nohy dovedou druhý den pořádně bolet.

OSOBNÍ ŽIVOT STRANOU – Pakliže jste zavření v té již zmiňované kanceláři, můžete se na smlouvy klidně mračit nebo jim nadávat. Jakmile ale děláte s lidmi, musíte být příjemní, tak to prostě je. I když Vám zrovna umřel pes nebo jste se pohádali s partnerem, v práci musí jít osobní problémy stranou, je třeba nasadit úsměv a působit pozitivně.
Nebo se Vám také může stát, že začnete mít plné zuby společnosti, nejraději byste se zašili dozadu do kumbálu a byli chvíli o samotě. Tyto pocity je také třeba potlačit a dělat, jak všechny návštěvníky hrozně rádi vidíte.

PŘÍLIŠ VESELÁ SPOLEČNOST – Znáte ty situace, kdy jste jediní střízliví ve společnosti svých opilých kamarádů? Ano? Tak se připravte, že tohle Vás bude v baru potkávat často. Přeci jen je to bar a v baru se pije. A pije se alkohol a pije se ho dost. Proto budete muset občas překousnout hloupé narážky opilců, ustát musíte i na případné rvačky, hádky nebo vyhazování jedinců, kteří už mají dost a dělají bordel. 

RIZIKO ZTRÁTY DŮSTOJNOSTI – Pokud jste šikovní asi jako Bella ze Stmívání (vážně jsem použila tohle přirovnání?!!), tak je dost pravděpodobné, že zažijete poněkud krušné chvilky, hlavně zpočátku. Unést takový přeplněný tác s několika skleničkami vína, sejít s ním schody, nic nevylít, nezakopnout a ještě se usmívat, se zprvu bude zdát jako naprosto nemožná mise. Ale nebojte, časem si na to přijdete. (A nebo také ne.) Jsme jen lidé a děláme chyby, většina návštěvníků tohle chápe, takže se stačí slušně omluvit a donést náhradu za případný rozlitý nápoj…a neustále s sebou noste ubrousky!

CHVÁTÁM, CHVÁTÁM, NEMÁM CHVÍLI KLID – Pokud se podniku daří a je velká návštěvnost, budete se muset hodně otáčet. A rychle se učit. A pokud zapomenete, jak se který koktejl dělá, budete možná nuceni k improvizaci, pakliže kolega je zrovna také v jednom kole, což Vás může stavět do nepříjemně stresové situace. 


CO DÁL? - Další věc, co je asi jasná, je fakt, že jakožto barová obsluha se nemůžete postupně vypracovávat na vyšší pozice. Zkrátka Vás nečeká budoucnost ve formě generálního ředitele baru, protože bar žádného generálního ředitele nemá. (Thank you, Mr. Obvious!). Maximálně se tak můžete zlepšovat ve svých dovednostech, ovšem kariérní růst jako takový je v tomhle oboru dost omezený. Navíc je to práce, kterou si jen málokdo dokáže představit dělat celý život. 
--------------------------------------------------------------------------------------



Tak a to by bylo asi vše, co se o takové práci obecně dá říct. Myslím, že v takovém baru může pracovat víceméně každý, kdo má alespoň trochu rád společnost, nevadí mu mluvit s lidmi a být pořád na očích. Rozhodně je to příjemný způsob, jak si vydělat a patří k těm pestřejším zaměstnáním. 

A co Vy? Máte zkušenost s podobnou prací? Dokázali byste si sami sebe za barem představit?

45 komentářů:

  1. neomezený přístup k alkoholu :D:D haha, taková práce by se mi líbila:) ikdyž lidi jsou občas šílení, sebe si za barem představit dokážu :) jen nevím jak bych snášela oplzlý kecy
    btw vůbec jsem nevěděla že máš takovou brigádu!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :D I ty alkoholičko!!
      Oplzlé kecy jsou někdy vážně nepříjemné, ale člověk se s tím musí naučit zacházet :)
      Joo, hodně lidí se diví,prý že nevypadám na barmanku :D

      Vymazat
  2. tak tu záhlavní frázi používá naše učitelka češtiny:-)
    ja bych asi za barem dělat nemohla,a ta fotka z vrchu je z vašeho baru?:) musí to byt zajímavá brigáda:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naše biologářka také, asi to mám od ní, nechápu, jak mě to napadlo :D
      Zajímavá bezesporu je :) A nene, to je ilustrační foto, ale u nás to vypadá docela podobně.

      Vymazat
  3. I ja jsem pracovala dlouhou dobu v baru - vpodstate od 13 let, kdy nasi koupili restauraci a pak kdyz jsem se odstehovala do Londyna :) Tenkrat jsem to hrozne zboznovala - sice jsem byla noc co noc utahana jak mimino, ale zboznovala jsem ten neustaly kontakt s lidmi, vytvorila jsem si tam pratele z nasich pravidelnych zakazniku a dokonce tim pobihani po placu za dlouhych smen a zakazem si sednout a porad neco delat zhubla :)
    Je pravda, ze prace na cely zivot to asi neni, neni sranda být celý den každý den na nohou 20 let, ale pro mladého člověka, co má rád společnost lidí je to fajn práce, aspoň mě to hrozně bavilo :) Víc než teď sedět v kanceláři na zadku u počítače :)
    Jestli je ten bar v Praze, tak se za tebou rada jednou prijdu podivat :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rodiče mají restauraci? To je super, sice určitě náročné, ale představa vlastního podniku je lákavá :)
      A přesně vím, o čem mluvíš, je hezké, když se pak za Tebou třeba cíleně někteří zákazníci vrací, aby si popovídali :) Pro mladé lidi je to jako dělané, hlavně když Tě baví navazovat nové známosti.
      Jojo, je v Praze - na Vinohradech - bar Reset. Někdy přijď na návštěvu, budu moc ráda! :))

      Vymazat
    2. ted uz ne, ale kdysi ano :) No super, tak to se urcite nekdy zajdu podivat, diky za tip :)

      Vymazat
  4. Jooo, za barem mám naděláno spoustu hodin a to ne jen proto, že mám vystudovanou hotelovou školu. :) Každopádně vím, že bych to celý život dělat nechtěla. Je to strašně málo oceňovaná práce na to, jak moc se nalítáš. :(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na hotelovce je to součást praxe, ne? :)
      A to máš pravdu, na to, jak hektické to někdy může být, tolik si zase člověk nevydělá)

      Vymazat
  5. Moje milá. :-D
    Velmi hezky jsi to sepsala a celou dobu jsem si to srovnávala se svou pro mě velice nepříjemnou zkušenosti z učednicné praxe (:-D) v uzeninách v Tescu, která mě taky naučila lépe komunikovat a být vstřícnější. Nevím, jak nešikovná je Bella, ale já se jednou při krájení špekáčku řízla a pokapala ho krví a pán mi řekl, že to neva. :-D Je to už pět let, ale nikdy na ty zážitky nezapomenu. Stát osm hodin na nohách, furt být přívětivá, i když jsem se tenkrát léčila z depresí, a navíc mě to hrozně nebavilo. Na druhou stranu býval dobrý kolektiv a určitě mi to i dost dalo.
    Bar znám jen z té "správné" strany. :-D Nikdy nepohrdnu pěkným osvěžujícím alko i nealko koktejlem, tuhle alchymii docela obdivuji a baví mě pozorovat výroba. :-)
    Jinak děkuji za gratulaci k zápočtu, další velký test mám úspěšně za sebou, teď už bude jen hůř. :-D A nemoc už je také skoro pryč. Juchů. :-) Měj hezký víkend! :-)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Takhle když to někdo napíše, zní to i docela normálně, jen mi to nějak nešlo přes pusu...tedy klávesnici :D
      Uzeniny v Tescu zní jako vskutku zajímavá praxe (kterou bych raději nechtěla, pač s emi dělá nevolno ze syrového masa). Je pravda, že všechny tyhle typy práce prostě člověk trochu otrkají, leccos naučí. Třeba Ti to pomohlo i s těmi depresemi..když mám hodně špatnou náladu, v baru to přetlačím a začala jsem to tak dělat i doma. ) A příhoda s pánem vskutku pobavila:D
      Pracuji většinou s jedním děsně šikovným barmanem, který se v tom pohybuje už dlouho, a vždycky na to koukám jak puk, když si hází se skleničkami, šejkuje, protřepává, ale nemíchá...prostě umění :D
      Tak to opravdu ráda slyším a určitě zvládneš i všechny ostatní! :)) (nebo už jsi zvládla? :D) A nemoc je doufám už za horami! :)

      Vymazat
  6. Říkáš, že berou většinou i lidi bez zkušeností a tak? To nezní špatně, mohla bych něco takového také příští školní rok zkusit, hmm. :-)

    S "rádoby svádějícími" opilcemi mám zkušenosti akorát z rodinných oslav. Že by to byl nějaký zázrak se říct nedá, ale pak aspoň můžu vykládat, jak jsem míchala "koktejl" z láku od okurek a slivovice :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Většinou ano, pokud ovšem prokážeš alespoň základní dovednosti ala napustit vodu a udělat kafe :D Také samozřejmě záleží na podniku, ale určitě to zkus, je to fajn přivýdělek :)

      Ach ano, rodinné oslavy, to je vždycky událost, když mě začnou oblbovat nějací vzdálení strýčci :D
      Haha, mňam, tuhle kombinaci zkusím naservírovat zákazníkům :D

      Vymazat
    2. Jo, a když do toho kápneš ještě trochu Zelené, tak to můžeš pojmenovat jako "Pomsta mimozemšťanů" :D

      Vymazat
    3. :D :D Možná z člověka po takovém zážitku opravdu mimozemšťan vyleze.

      Vymazat
  7. jee, ty se máš.. :) taková práce mě taky vždycky lákala.. jenom si ještě budu muset pár měsíců počkat do 18ti let :D v jakém baru pracuješ? :) že bych tam někdy zašla zvýšit tržbu :D a chodíš tam jenom na víkendy nebo v týdnu? nedokážu si nějak představit, že bych ve školním týdnu pracovala do 12ti a ještě do toho měla zvládat školu :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Můžeš to zatím zkusit třeba v kavárně, tam berou od 15 ;)
      Jé, to by bylo fajn, určitě se přijď podívat! Je to Bar Reset v Praze na Vinohradech-ulice Bruselská tuším :) Jinak bývám tam většinou pouze o víkendu, ve všední dny jen když nemám nic do školy a pak jsem tedy pěkně zabitá, když mám vstávat v 6 :D

      Vymazat
    2. V kavárně od 15ti jo? :O co hledám na internetu brigády, tak chtějí plnoleté z důvodu práce s penězi.. :/ nebo požadují nějakou praxi, což je v našem věku vzácné.. ale já už to těch pár měsíců doklepu :D tak to já možná někdy přijdu z(ne)příjemnit ti práci :D no, v týdnu bych byla zabitá totálně, vůbec se ti nedivím :) jsi šikovná, že to takhle zvládáš :))

      Vymazat
    3. Vážně? Tak já se zatím setkala skoro výhradně s mladou obsluhou různě na zahrádkách a když jsem sháněla brigádu, normálně brali :) Tak to ještě zkus...případně v ZOO v Troji ještě před rokem určitě brali mladé lidi, kamarádka tam dělala:)
      Určitě přijď, budu ráda!:)
      Zrovna teď tady usínám :D :D

      Vymazat
  8. Mě by asi nejvíce bavily míchat ty barevné koktejly. Já jsem nikdy takovouhle práci nedělala, a ani nechtěla, pro mě prostě to ponocování není, ale člověk si zvykne no. Já dělám knihovnici u nás na úřadě a musím říct, že mě to vcelku baví :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Míchání koktejlů je super, ale také docela věda :D Je pravda, že já vždycky byla spíše noční sova, takže mi to nevadí, ale unavená tedy jsem.
      Ty jo, evidentně každého baví něco jiného, já si zase nedokážu představit práci knihovnice, potřebuji kolem sebe trochu živo :)

      Vymazat
  9. Já bych si dala nějaký ten koktejl :-)

    OdpovědětVymazat
  10. Bezvadný článek! Co na to říct. Určitě tam seš spokojená. Každá práce má nějaká ta negativa, ale většinou se přes to dá přenést. Mě vždycky pomáhá ta vidina peněz, když třeba už opravdu melu z posledního. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, spokojená rozhodně jsem :)
      Pravda, pak už záleží na tom, co člověk chce pro výdělek obětovat. Já tedy vím, že peníze pro mě nejsou hnací motor, nemohla bych dělat něco, co mě nebaví :)

      Vymazat
  11. Moji milí používá naše učitelka češtiny :D A nebo taky děti moje. Pokaždé z toho šílíme :D
    Práce v baru by mě rozhodně lákala, jen škoda, že na to ještě nemám věk. Teď bych se jim hodila možná tak na mytí nádobí :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naše biologářka také, evidentně je to nějaká divná učitelská fráze :D
      Třeba někdy do budoucna :) a zatím můžeš dělat například v kavárně / cukrárně, to by také mohlo být fajn :)
      A nepodceňuj mytí nádobí, někde berou čistě jen výpomoc do kuchyně, protože nádobí se dokáže hromadit nebezpečně rychle! :D

      Vymazat
  12. Tak pro začátek - super nápad na článek! :) Já jsem často snila o takové práci, ale věřím, že to určitě dá zabrat, navíc máš prakticky všechna odpoledne zabraná a asi by mě to po čase začalo nudit. Ale má to i mnoho pozitiv, jak píšeš. Asi bych chtěla pracovat např. někde v cukrárně, restauraci, abych měla ještě volnou noc :)
    Já jsem se rozhodla začít doučovat, protože mám ráda lidi, zvlášť děti a jsem takový vůdčí typ, navíc to zabere času jak chci já a je to prostě fajn. :) Ale práce jako servírka nebo něco podobného by mě taky rozhodně bavila.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, tedy vlastně spíš díky za nápad čtenářce :D
      Chodím tam právě většinou pouze o víkendu, to už záleží na člověku, o kolik času se chce prací připravit. A za barem to dokáže být hodně pestré, pokud přijdou lidé, člověk se nenudí nikdy :)
      Doučování musí být super, o tom jsem také přemýšlela...nebo ještě tréninky dětí a celkově práce s nimi.

      Vymazat
  13. Práce za barem by nebyla nic pro mě..a asi ani jakákoli práce s lidmi. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To zní jako bys lidi vůbec neměla ráda :D
      Ale chápu, není to pro každého :) Někdo má rád svůj klid.

      Vymazat
  14. Jeej, super článok ,som rada, že si o tom napísala.. a hlavne po prečítaní, závidím ti tú prácu. :D Tie negatíva by mi vôbec nevadili, podľa mňa pozitíva prevažujú, navyše je to určite skvelá skúsenosť :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky:) Pro mě také pozitiva převažují a jsem za tuhle možnost skutečně ráda, protože brigáda se obecně shání špatně :)

      Vymazat
  15. Zní to skoro až lákavě :D myslím, že by mě taková práce bavila, horší by to ale asi bylo s tím časem. Nevím jestli bych ustála směny do dvanácti navíc se školou a vším okolo. Rozhodně ale pěkně napsaný článek ! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Časově je to náročné, to je pravda, ale chodím tam převážně jen o víkendu, abyhc se právě mohla vyspat :)

      Vymazat
  16. tak pracovat za barem by asi nebylo nic pro mě..:D určitě bych někomu vylila pití nebo bych to popletla..jsem docela nešika :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem si také myslela a měla jsi mě vidět na začátku, jak jsem byla vykulená :D ALe zvykneš si a naučíš se rychle :)

      Vymazat
  17. Výborné téma! Kéžby na toto téma psalo víc lidí, hrozně by mě zajímal náhled do různých profesí..zrovna o barmance už jsem několikrát přemýšlela, ale mám hrozný strach z opilců.:D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, také mám podobné "nahlédnutí do zákulisí" ráda :)
      Těch opilců zase tolik nepotkáš - aby byli vyloženě na šrot. A většinou jsem tam s vysokým barmanem, který mě ochrání :D :D Příjemné to ale rozhodně není.

      Vymazat
  18. Je to zajímavá práce, má hold výhody a nevýhody, ale třeba jednouv Anglii zkusim =D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Třeba ano! Zkus to v některém z místních irských barů, tam prý bývá věčně veselO :D

      Vymazat
  19. Tiež som sa pred nejakým tým časom uberala týmto smerom. Najradšej so mala práve tie dni, kedy to tam praskalo vo švíkoch, vtedy som mala akúsi väčšiu chuť pracovať. Zažila som si tam pekné ale aj tie krušné chvíle, spoznala veľmi veľa ľudí a hlavne ich životných príbehov...
    Ako najväčšie pozitívum tejto a obdobnej práce je práve to, že sa človek naučí komunikovať. Ja som tiež ten prípad a som za to veľmi vďaná.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, když je pořádně nabitý podnik, člověk se vážně nenudí :) Pořád je to lepší než postávat a nemít do čeho píchnout. Životních příběhů jsem si také vyslechla již nespočet, neuvěřitelné, s čím vším se lidé svěří :D
      Nemůžu nesouhlasit, neskutečně mi to v tomhle směru pomohlo :)

      Vymazat