středa 28. května 2014

Let me take a selfie… tedy vlastně AUTOPORTRÉTY

 Ahoj! 

Mám v hlavě spoustu nápadů na články, takže si pilně zapisuji témata a až bude trochu více času, všechno to sesmolím a pak Vás zahrnu svými moudry (a že byste se bez nich rozhodně neobešli!). Dnes mě ale opět čeká seminárka, metafyzika, genetické poruchy… zkrátka už ani na tu prokrastinaci není moc času (což mi ale asi nezabrání, abych si něco dobrého upekla, protože trouba se nečinila ani nepamatuji). Dnes tedy jen krátce…

Ti z Vás, kdo se běžně pohybují na sociálních sítích jako je facebook či instagram, jste určitě zaregistrovali, že autoportréty – tedy fotografie sám/a sebe – se těší velké oblibě. Na facebooku se skrze vlastní fotky denně odehrávají hony na lajky a když rozkliknete hashtag #selfie na instagramu, vyvalí se na vás miliony cizích tváří v různých polohách, s různými grimasami a s různým umístěním na stupnici strašlivosti.





Někteří lidé pojali focení sebe samých za jakési životní poslání a nutno říct, že ho plní opravdu důkladně a pravidelně ostatní zásobují nepostradatelnými jevy jako: já ve vaně, já s kočkou, já v zrcadle a dvakrát já hlavou dolů, protože to je hrozně umělecký.

Na druhé straně stojí jedinci, kteří nejsou na podobné výplody ani trochu zvědaví, popřípadě tyto fotky považují za prostředek vlastního pobavení a důvod k výsměchu.

Tohle jsou 2 póly, dalo by se říct 2 extrémy. Není ovšem nutné se stavět ani na jednu radikální stranu.


Autoportrét se totiž může stát skvělým prostředkem k sebevyjádření. Pokud bude mít nápad, nádech, atmosféru, může být vážně krásný. Člověk sám může pomocí fotografie nabývat různých podob, může mít tolik tváří, kolik jen chce. Může si díky povedené fotografii připadat krásný, může na ní zachytit i své skryté a temné stránky.



Fotit sám sebe neznamená být narcistický, egoistický a zahleděný do svého odrazu v zrcadle. Znamená to být dostatečně odvážný, aby odhalil své nitro, vyjádřit celou svou osobnost nebo pouze její část v jednom jediném snímku….
Pokud fotíme sami sebe, máme dostatek prostoru se uvolnit. V tu chvíli existujeme jen my a fotoaparát. Díky tomu mohou vznikat nádherné snímky, které navíc mívají skrytý význam a větší váhu, než se může na první pohled zdát.

Moc ráda projíždím například stránku Deviantart, o které jsem psala ZDE, kde se dají najít vážně úchvatné autoportréty.
A sama se čas od času snažím pomocí fotografie vyjádřit své myšlenky nebo momentální rozpoložení. Ne vždy se to povede, ne vždy jsem s výsledkem spokojená, ale téměř pokaždé se mi určitým způsobem uleví, jako kdybych se vypovídala příteli.

Zde je pár fotografií samotné, které se mi během let nastřádaly. Nedokážu o nich říct, zda se mi líbí, nebo ne, ale ráda je zpětně otevírám a přemýšlím, jak jsem vnímala sebe i svět kolem v dobu, kdy fotka vznikla.



ta už je historická-4 roky zpátky












na závěr fotka z toho nejšťastnějšího období v životě - 2 roky zpět

a naopak z toho nejhoršího - něco přes rok.





A co Vy? Fotíte sami sebe rádi/y? Považujete autoportréty za něco narcistického? 

48 komentářů:

  1. Súhlasím! A si veľmi pekná! :)

    OdpovědětVymazat
  2. Moc povedené selfies! :))
    Já mám takových autoportrétů v počítači hromadu, ale jsou zde schovány jako vzpomínky na ty dny, kdy vznikly. Ještě tak 2-3 roky zpět jsem měla děsnou potřebu se furt fotit a zaznamenávat tak svoje pocity, nálady apod., ale už mě to nějak pustilo. Na net vlastně žádné svoje selfies moc často nedávám. To už radši fotím jídlo. :D Ale na druhou stranu, mám autoportréty ráda, rozhodně se jim nevysmívám, ani je nevnímám jako nějakou otravnost. Vždycky si v tom něco najdu a každá fotografie mi přijde jako originál, byť je ujetá, praštěná, depresivní, veselá, smutná, trpká... :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Kriss!:)
      Také mám většinu podobných fotek zašitých pěkně kdesi ve starých složkách, ale vážně ráda se k nim občas vracím. (a někdy se i ráda sama sobě zasměju :D) Obdobím sebefocení si asi prošlo hodně lidí, hlavně pak tedy dívek.
      A to jsi napsala moc hezky, fotografování obecně je takové široké pole působnosti a nechť si ho každý pojme po svém :)

      Vymazat
  3. Já pořád nějak nechápu, proč se z toho zrovna teď stal takový hit. :D Pamatuji si období, kdy jsme se se sestřenicí fotily snad každý den a za týden jsme měly asi 100 svých fotek. V té době to dělal každý a nikdo si toho ani nevšiml. Ale teď? Jsem ráda, když se vyfotím jednou za půl roku, abych alespoň aktualizovala fotku na facebooku. :D Každopádně selfies nijak neodsuzuji... Zvykla jsem si na ně, když se s nimi stýkám už od mala. :)
    Jsi krááásná! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono to asi hodně souvisí s rozvojem instagramu a všech těchto stránek. A přesně podobné vzpomínky mám také - a také se sestřenicí, to jsme se fotily pořád a hrozně se u toho vždycky vyblbly. Ale ani by nás pak nenapadlo to někam dávat, bylo to spíš zachycování vzpomínek a momentek :)
      A mockrát děkuji, to vážně potěší, i když si to nemyslím že :D

      Vymazat
  4. Já jsem k selfie postavená tak nějak neutrálně :D Nevadí mi, čas od času si taky nějakou udělám, ale že bych musela každý den vystavovat své selfie na instagramu a facebooku, to ne :) Mimochodem na všech fotkách ti to ohromně sluší, máš pravdu, že se takto dá vystihnout plno emocí a co se v člověku odehrává, protože sám před sebou a foťákem nemusí nic skrývat. Nejvíce se mi líbí ta poslední fotka, i když je z tvého nejnešťastnějšího období :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak tak, každý se asi občas vyfotí, ale pak už je otázka, zda si takové fotografie nechá pro sebe a nebo je zveřejní na internetu. Z legrace jsem si představila, jaké by to bylo, kdyby lidé chodili a denně mi cpali před obličej svou fotku (protože to je takový facebook v realitě že) :D
      A mockrát Ti děkuji! Upřímně mě samotnou ta poslední fotka až děsí, když vím, co je v ní schované. Ale i proto mám fotografování tak ráda - každému se líbí něco jiného a každý něco jiného v určitém symbolu / obrázku vidí :)

      Vymazat
  5. já se nikdy moc neuměla vyfotit, vždycky na těch fotkách vypadám divně. Mnohem radši mám, když mě někdo fotí. Nic proti selfie nemám, některé jsou i hezké, ale nějak si je neprohlížím, jelikož mě moc nezajímají. Na tvých fotkách krásně vyniklo, že jsi strašně hezká holka, máš krásný úsměv a ještě hezčí oči :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vážně? Tak to mně se zase nikdy nelíbí fotografie focené někým jiným a navíc se pak před objektivem stydím.
      Je pravda, že většina těch klasických selfie jsou nezáživné cvaky jen tak do povětří, proto zkoumám různé fotostránky, kde se najdou úžasné výtvory a nápady:)
      A mockrát Ti, chalve, děkuji, teď se tady červenám:))

      Vymazat
  6. Jsi krásná! (na holky sice nejsem, ale máš moc pěkný oči a ještě pihy...prostě jéé...:) Občas doma blbnu, když už vážně na plný čáře vítězí prokrastinace a nějákou selfie ksichtíku udělám, ale nepatřím mezi ty co to hned a každou postují na FB, to mi přijde už narcistický, ale tak co, každej jsme nějakej ...už se těšim na další úvahpvý články ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ani nevíš, jakou jsi mi teď udělala radost! Nikdy jsem na sebe nepohlížela příliš pozitivně a hrozně pihy jsem vždycky nesnášela, teď najednou takových milých komentářů :))
      Ano, selfies jsou oblíbenou formou prokrastinace :D Ale pak je také třeba mít soudnost, že a necpat svoje výlevy každému 24 h denně :)

      Vymazat
  7. Nemám moc ráda selfie fotky, protože většinou vypadají tak, že se natáhne ruka, nebo se jedinec vyblejskne oproti zrcadlu. Na druhou stranu je pravda, že svoje profilovky na FB si fotím sama... a že je to boj, napolohovat foťák a stihnout se usadit za 10s. Ale dá se to.
    Tobě to na fotkách moc sluší!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. I taková fotka může mít kouzlo, ale to už musí fotograf promyslet, musí to mít šťávu a nápad, bohužel se většinou právě jedná o takové bezduché cvaky.
      Samospoušť, co s tou jsem se natrápila :D
      Jé, děkuji:)

      Vymazat
  8. už jsem tady kočičko, už to komentuju! na poslední fotce vypadáš strašně hubená:(!!
    na tvá moudra se moc těším :P a jsem ráda, že jsi napsala i o "selfie" :D protože je to teď fakt boom, a víš co? taky se fotím, ale nejsem narcis - já jsem tulipán - rád se tulím a jsem pán:D haha:P

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. tá posledná veta : :D :D :D :D :D

      Vymazat
    2. Ty jsi zlato :*
      A máš pravdu, také je z toho nejvychrtlejšího období, vůbec jsem to v obličeji nebyla já./
      No...moudra, to se ještě uvidí :D
      Mně se ty Tvé fotky hrozně líbí, protože se vždycky směješ jako sluníčko:) A ta fráze je vážně výborná :D :D

      Vymazat
  9. Andulinka :) takže super nápad na článok, nikdy by som sa neuvažovala o selfie tak ako si o tom napísala ty, odporúčanú stránku očekujem, .... nikdy som by som si nepomyslela, že fotka v zrkadle by mohla povedať niečo o mojom vnútri :) ale si ma inšpirovala nafotiť si nejaké zaujímavé selfie :D len neviem či s tým mojím kilovým kanónom niečo zbúcham skôr ako by začne tŕpnuť ruka :D :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, chtěla jsem se na tohle téma zaměřit z trochu jiného úhlu :) A na deviantart určitě mrkni, člověk tam najde mnoho skvělé inspirace.
      Až Tě někdy chytne nálada a dostaneš nápad, určitě se toho neboj, mohou pak vzniknout velmi dobré fotografie a navíc se člověk i docela vyblbne :D
      Haha, tak jedině improvizace - foťák na stoličku a samospoušť a nekonečné štelování :D

      Vymazat
  10. Teda, nikdy bych nečekala, že jde zrovna na toto téma vytvořit tak zajímavý článek. Já jsem člověk, který se fotí poměrně hodně - je to spíš takový zlozvyk - někdo si kouše nehty a někdo cvaká fotky :D Nicméně, selfies s takovým tím hlubším poselstvím můžou být opravdu nádherné a ty jsi toho důkazem - skvěle se na tebe kouká :D :)
    K té poslední fotce - nerada si hraju na vševěda, znalce lidských duší a podobně - ale že je něco špatně, jsem věděla ještě dříve, než jsem si přečetla popisek.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mockrát děkuji, Markét, ony jsou tyhle momentální cvaky i takovým způsobem odreagování :) A Tvoje "selfies" mám hrozně ráda, vždycky mi vykouzlí úsměv na tváři! :)
      Upřímně mě mrazí, když se na poslední fotku podívám, jako bych to nebyla já a díval se na mě někdo cizí, zahalený takovým temným hábitem...

      Vymazat
  11. krásný fotky a super článek :)
    já bych řekla, že záleží na tom, jak je selfie pojatá. Když je vkusná a zajímavá, je to fajn. Ale znám holčiny, co tráví každý den před zrcadlem s kačeřím našpulením rtů a stejně tak se vyblejsknou na každých veřejných záchodcích, a to mi už přijde trochu ujeté...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji!:)
      Jistě, tak to je přesně ten způsob focení, který vrhá temný stín na autoportréty a bohužel v dnešní době si pod tímto pojmem dost lidí ihned představí duckface a vystrčená prsa. Je to škoda, protože fotografování sam/a sebe vážně může mít kouzlo.

      Vymazat
  12. jsi krásná:))
    já si ze selfie dělám srandu, ale dřív jsme se přece fotili mnohem víc:D když bylo třeba 15 atd:D
    Ale ta písnička to poslala na úplně jinou dimenzi..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nikdy jsem si tak nepřipadala, takové milé komentáře jsem nečekala a opravdu děkuji!
      Ten song je vyjádření naprostého extrému :D A takovým tím "dylinkovským" obdobím si prošla asi většina holek. Naštěstí mě nikdy nenapadlo to příliš cpát ostatním na facebooku :D

      Vymazat
  13. Jsi moc krásná! :) Já se nerada fotím, raději já fotím někoho jiného a když už se vyfotím, tak při tom dělám různé obličeje a slouží spíš k pobavení druhého člověka :D .

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A Ty neskutečně hodná, děkuji :)
      Aspoň že to Tvé focení má takový šlechetný účel :D Schválně to ale někdy zkus - až budeš mít náladu a zrovna si připadat dobře, řekla bych, že mě focení samu sebe částečně naučilo se mít o něco víc ráda :)

      Vymazat
  14. Jsi krasna, a prave treba ta fotka - jak pises - z tveho nejhorsiho obdobi ma obrovske kouzlo, ta duse tá videt je, jak pises vyse :) ... Ja svoje selfie nedokazu moc posoudit, ale snazim se drzet a pridavat je na instagrsm jen kdyz se mi nejaka opravdu libi, nemam rada profily, kde jsou jen selfies, ale jinak proti nim nic nemam :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji mnohokrát:)
      Někdy je lepší nechat své fotky posoudit ostatní, ale je jasné, že netřeba s tím spamovat neustále, že :D Hlavně když pak tvoří profil jedna fotka vedle druhé a všechny jsou stejné, absolutně to ztrácí kouzlo a nápad.

      Vymazat
    2. To je taky pravda, clovek to sam posuzuje jinak nez ostatni :) a ano, profily kde jsou jen selfies, nejlip jeste vsechny stejne, jsou vazne k nicemu...
      A ja taly dekuju, jsem rada, ze jsem se dostala, ale ty to zvladnes taky - sice se to odviji od oboru kam chces, nekde je to opravdu tezke, ale budu mkc drzet palce :)
      Jeee tak ja ti zas zavidim One Republic, ty mam taky moc rada i kdyz 30STM vitezi :))

      Vymazat
    3. Někdy je lepší vlastní hlavu úplně vypnout:)
      No statistiky zatím mluví dost proti mně, úspěšnost přijetí je v mém případě vyhlídkově spíše nulová :D Ale za zkoušku nic nedám, tak děkuju:))

      Vymazat
  15. Já sama sebe fotím docela ráda. Přičemž 90% těch fotek si pro sebe taky nechávám, to jsou takový ty stupidní zrcadlovky, který snímám za účelem dokumentace v případě, že jsem například maximálně spokojená s tím, jak jsem se zrovna nalíčila nebo oblíkla a jednou bych to mohla chtít zopakovat. Spoustu selfíček jsme si vyměňovali s bývalým přítelem, protože on bydlel v Berlíně a já v Praze, takže jsme se nevídali tak často, jak bychom si přáli (hromadu z těch fotek jsem tiskla a skládala z toho zeď, což nakonec vypadalo trochu psychopaticky... a pořád si je schovávám v tajný krabici pod postelí a nikdy je nevyhodím).
    A poslední selfie série jsou různý nápady na focení, většinou to zkouším na sobě, abych pak netýrala modely nemožnýma požadavkama. Vyzkouším to na sobě a když to funguje, tak podle toho aranžuju další lidi a nebo si uvědomím, že je to blbej nápad a zapomenu na to.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tohle také občas udělám - zachycení momentu, kdy se sama sobě líbím a nebo se mi zrovna povedlo něco na obličeji vykouzlit. Jen mi pak přijde zbytečné takové fotky někomu "cpát", jak to někteří dovedou.
      Jinak ten nápad vyměnování fotek s přítelem je krásný, aspoň na sebe máte vzpomínky :)
      Vyzkoušet prvotně na sobě je dobrý nápad. Mnohdy pak přijdu na to, že určité ideje jsou dost nereálné, a tak od nápadu upustím.

      Vymazat
  16. sakra ty jsi kočka :D
    já selfies beru spíš z recese, ale občas mám fakt radost, když se mi nějaká fotka povede ^^ nefotím se moc často, a ještě méně fotky někam sdílím ... to já radši budu otravovat jídlem :DD

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mňam!:D No to tedy nevím, ale děkuji, Hani!:)
      Také raději cpu ostatním jídlo, ale tak občas je třeba změna a nacpat jim i svůj obličej:D :D A zrovna Ty by ses se svou vizáží mohla fotit pořád:)

      Vymazat
  17. jsi krásná:) já sama sebe nefotím, přijde mi to /u sebe/ docela k ničemu.. nejsem ani nějaká modelka, aby mi to na těch fotkách slušelo:D raději fotím svoje břicho nebo jídlo:D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vážně moc děkuji za tak milá slova :)
      Jídlo a (v mém případě) neviditelné břišáky jsou klasika :D Ale určitě si myslím, že Ti to na fotkách sluší, jen najít ten správný způsob, jak se vyfotit:)

      Vymazat
  18. Tak takhle dobře jsem nikdy na selfie nevypadala jako ty, vážně! :) strašně ti to sluší na všech fotkách!
    Já se musím přiznat, že se hlavně fotím sama s kočkama:D a někdy s kamarádkama:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ježiš, mockrát díky, uvádíte mě do rozpaků :) Ale určitě Ti to na fotkách sluší!:) A jestli máš kočky, které Ti drží při focení, pak Ti trochu závidím, protože můj kocour by mi radši vyškrábal oči, než aby se nechal vyfotit :DD

      Vymazat
  19. Moje selfie jen při výjimečných situacích zveřejnuji :-D Ale tobě to tu moc sluší! :-))

    OdpovědětVymazat
  20. Samozřejmě já také sebe sama fotím, ale hned to mažu :D jsem hrozně sebekritická, mám radši když mě někdo vyfotí, když o tom nevím :D

    OdpovědětVymazat
  21. Jseš moc pěkná a ty fotky jsou skvělé!!

    OdpovědětVymazat
  22. Téda, selfie v tvém podání vypadají úžasně! :)
    Já se takto moc nefotím (v poslední době vůbec) nějak na to nemám náladu :) takže jediné mé fotky jsou focené pro blog (ale i tam jsem udělala nějakou pauzu, achjooo....musím to jít zítra napravit :)

    OdpovědětVymazat
  23. PS: Přesunula jsem blog na novou adresu, najdeš mě na taste-of-the-style.blogspot.com :)
    Krásnou sobotu!
    Angelika :)

    OdpovědětVymazat
  24. Krásně napsaný článek.
    Mě hrozně baví takováhle videa https://www.youtube.com/watch?v=SnVJBx54bmA :D.
    Já na focení celkově moc nejsem, jakmile na mě míří foťák, automaticky si dávám ruce před obličej nebo, v horším případě, nasadím naprosto komický výraz, že ta fotka není ke zveřejnění, ale někdy ji někdo zveřejní. :D

    OdpovědětVymazat
  25. Příjde mi hrozně zajímavé, že někdo o tom prostě dokáže přemýšlet i takhle. Že prostě to nebereš jako ostatní jen jako "let me take a selfie", že tě prostě napadá, že v tom něco je :) To je super! A líbí se mi tvůj názor! Já, vzhledem k tomu, že mám foťák již několik let přirostlý k ruce, jsem taky vlastníkem velké sbírky vlastních selfie :D :) Stejně jako ty, potřebovala jsem se občas nějak vyjádřit. A pomáhalo to! :)
    Dnes už na to nemám tolik času, většinou tedy, když fotím sama sebe, tak se fotím, abych se podívala, kam se pohla má postava, nebo si vyfotila, co nového jsem si koupila, protože si narcisticky užívám, že to na mě vypadá podstatně lépe, než by vypadalo před 9 měsíci :D :D

    Moc se mi líbí tvé fotky. Máš strašně krásný, takový upřímný obličej. Baví mě.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chtěla jsem se na ně podívat z trochu jiného úhlu:) Protože jako prostředek k vyjádření to slouží opravdu skvěle, nebo jen prostá dokumentace určitých okamžiků - když na sebe běžně člověk kouká do zrcadla, proč by se i nezvěčnil :D
      Zrovna teď jsem otevřela Tvůj nový článek a první, čeho sjem si všimla, je to skvělé bříško a další parádní změny na postavě! Gratuluju, vypadáš prostě famózně a já si jdu počíst :))

      A mockrát děkuji, to potěší!:)

      Vymazat