pátek 23. května 2014

Oblíbená pražská zákoutí - I. díl

Krásné páteční odpoledne!

Také jste se už nemohli dočkat víkendu? Já tedy rozhodně. Schválně jsem si nevzala směnu v práci, abych se mohla věnovat povinnostem do školy, blogu, ale také si užít pár chvil jen tak v klidu pro sebe.
Inspiraci k dnešnímu článku jsem "chytila" při cestě ze školy, kdy jsem se dívala z Letné dolů, Prahu přímo jako na dlani... co si budeme povídat, pohled to byl nádherný. 



V Praze bydlím již 18 let. A za těch 18 let zkrátka člověku leccos zevšední, včetně slavných míst a ještě slavnějších památek, kteří jezdí obdivovat turisté z celého světa. Okouzlení z Pražského hradu klesalo s každou návštěvou a nadšení z Karlova mostu jakbysmet. Když přímo pod ním pracujete, docela se okouká. Ne že bych si všech těch krás kolem nevážila a nevšímala, ale už to zkrátka není co dřív.

Postupně jsem proto začala šmejdit tam, kam by běžného turistu s průvodcem v ruce ani nenapadlo jít a občas i tam, kam by nenapadlo jít ani normálního, racionálně uvažujícího a zákazy vstupu respektujícího člověka. Prozkoumala jsem různá zákoutí, uličky, náměstíčka, podloubí, podchody, uzavřené budovy… (a připadala si jako velký rebel.)

Tímhle způsobem se mi podařilo najít několik vážně úžasných míst, jejichž krása spočívala buď v dechberoucím výhledu, zajímavé lokaci, netypické stavbě nebo čistě v tom, že byla něčím zvláštní a měla takový svůj speciální nádech.
Původně jsem si je všechny chtěla nechat pro sebe, protože jsem sobeček, občas mám ráda svůj klid a v takových chvílích není nic lepšího, než se na jedno z mých místeček zašít.
Nicméně nebudu zas tak zlá a sobecká a přeci jen se s Vámi o pár tipů na zajímavá zákoutí podělím (jak velkorysé, že?). Ovšem budou to ta víceméně lehce přístupná a známá, ta nejtajnější neprozradím, pak bych se mohla zašívat maximálně tam doma do skříně.

Pokud tedy bydlíte v Praze a chcete objevit něco nového a už Vás nebaví klasické procházky po Václaváku a Staromáku, nebo pokud se chystáte na výlet do hlavního města a chcete si odpočinout od cvakajících japonských turistů na hradě a neřídit se jen podle bedekru, zde je pár míst, která stojí za navštívení.



Petřínské sady
ilustrační foto


1)      PETŘÍN TROCHU JINAK

Předpokládám, že Petřín asi všichni znáte. Nahoru se můžete buď svézt lanovkou, nebo to hezky vyšlapat po svých, což je za mě lepší volba, ale pokud jste na Petříně poprvé, věřím, že Vás asi ta jezdící krabice láká. Po tom, co projdete vršek Petřína, navštívíte rozhlednu a případně zrcadlové bludiště, zkuste jít po svých alespoň dolů, protože okolí Petřína je skutečně krásné, tiché a navzdory tomu, že jste pár minut od centra, budete si připadat jako někde daleko za Prahou. Doporučuji ale trochu odbočit z hlavní cesty, vydat se směrem na Pohořelec (při cestě dolů to tlačte co nejvíce doleva) a pečlivě sledujte levou stranu silničky. Jakmile se budete blížit k Pohořelci (a před Vámi restaurace vlevo nahoře s vyhlídkou), možná natrefíte na malinkou, skrytou pěšinku vedoucí prudce nahoru. Možná Vám hledání zabere chvíli času, ale stojí to za to. Případně kašlete na pěšinku a prolezte to křovím nahoru. Měli byste narazit na velmi maličký plácek se sousoším jakýchsi svatých, uprostřed lavička (pokud ji už neodnesli bezdomovci) a přenádherný výhled. Prahu budete mít jako na dlani, vpravo Petřín v celé své kráse. Úžasné místečko na čtení knížky nebo otevření vínka. Definitivně nejkrásnější je však v noci, když všude kolem září světýlka a Petřín ještě více připomíná Eiffelovku.

noční Praha je totiž nejkrásnější :)
ilustrační foto

--------------------------------------------------------------------------------------------------------


Na Kampičce na nábřeží


2)      VLTAVO, ACH VLTAVO

Co si budeme povídat, Vltava je nádherná a rozhodně by se dala označit za ozdobu celé Prahy. Přestože voda není bůhvíjak průzračná, neznám nic hezčího, než když svítí sluníčko a paprsky se odráží od hladiny, kolem se houpají labutě, do toho Vám hrají potulní muzikanti a ještě koukáte přímo na Hradčany. Při návštěvě Prahy byste určitě neměli vynechat právě procházku po nábřeží. Chodím tam pravidelně běhat a je to má snad nejoblíbenější trasa. Pokud si ale chcete užít tichou a klidnou chvilku, bez turistického ruchu, zkuste vystoupit na tramvajové zastávce Karlovy Lázně, zamířit doleva a jít pořád rovně směrem k Národnímu divadlu. Jakmile objevíte schody dolů k řece, sestupte dolů. A pak již brouzdejte po nábřeží a pečlivě sledujte, až se na okraji objeví drobné schůdky, které vypadají, že vedou přímo do vody. Je jich tam několik, takže musíte chvíli hledat, než narazíte na ty správné – dole pod schody by měl být plácek asi 2x2 metry, který je těšně nad řekou a je nádherně zapadlý do chodníku, takže na Vás nikdo neuvidí. Jednou jsme si tam s kamarádem udělali chvilku poezie a filosofie spojené s piknikem. No to byla paráda. Často si tam chodím sedat v létě po škole, když mám volné a rozjímavé odpoledne, poslouchám hudbu, pozoruji hladinu a nechávám myšlenkám volný průchod.



Dalším krásným místem u řeky je Kampa. Tohle zákoutí už není tak úplně zákoutí a turistů tam chodí poměrně dost, to mu ale na kráse neubírá a řekla bych, že je to jedno z nejhezčích míst v Praze vůbec. Když budete přicházet na Kampu (prostory dole pod Karlovým mostem) směrem od zastávky Malostranská, podejděte most a hned to tlačte doleva, projdete kolem schodů nahoru na most a úzkou uličkou podél veselého drobného krámu – galerie, se dostanete až ke kraji řeky, kde se můžete usadit na velké dlážděné a skloněné břehy (sedí se na nich parádně), klidně až dolů k Vltavě (jen bacha, ať tam nezahučíte – ne že by se mi to už povedlo.). Ideální místečko na piknik a vínko (zase, Andulo, na co ty pořád nemyslíš.) Koukáte přímo na protější překrásný břeh, vpravo záhyb Vltavy do Čertovky, a stanoviště krásných historických parníků, vlevo Karlův most a socha slavného Bruncvíka. Nejkrásnější na jaře a v létě -  dříve jsme tam s holkama byly s pivem pečené vařené.(dobře, třetí poznámka o alkoholu už je asi přespříliš...)

labutě jsou krasavice


To je pro dnešek zatím vše, doufám, že se článek líbil a díky němu možná objevíte místa, která jste neznali. Dejte mi vědět, zda mám případně pokračovat v psaní.


A co Vy? Máte nějaká svá oblíbená místečka, zákoutí, kam se rádi vracíte a která jsou takovým Vaším osobním prostorem? J

35 komentářů:

  1. Miluju Prahu <3
    Ale máš pravdu, hrozně to zevšední, ale stejně pořád ohromuje, hlavně noční pohled z nábřeží na hrad a Karlům Most:))
    Petřínské sady, tam je krásně a mám tam skvělé vzpomínky na naše školní výlety, když starší ročníky maturovali a my měli pohodičku, žádné starosti..zrcadlové bludiště, spoustu smíchu, meloun na tyčce...:jsem se zasnila trochu:D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsme dvě! :) A přesně tenhle noční pohled zbožňuji, je to vážně krása.
      Haha, to je hezké, že máš takhle pospojované určitě vzpomínky s místy :) Na to bezstarostné dětství vzpomínám skoro pořád :D

      Vymazat
  2. Prahu moc neznám, jenom ty hlavní památky. Na Petříně jsem byla i v bludišti a bylo to moc hezké, ale ty sady si nějak moc nevybavuju :) Na Kampu se zajdu někdy podívat, těším se na další tipy! Jinak jsem byla navštívit tu výstavu Tima Burtona a moc se mi líbila, takže ti moc děkuju za tip.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hlavní památky jsou super, ale někdy mám pocit, že existuje daleko víc kouzelných místeček, o kterých se vůbec neví :)
      Určitě zajdi, zrovna dneska je na to počasí jako dělané :))
      A to mě těší, jsem ráda, že se Ti líbila!:)

      Vymazat
  3. Prahu mám moc ráda! tenhle článek je opravdu skvělý! mám moc ráda jeden park, kousek od Karlova mostu, ale úplně jsem zapomněla, jak se jmenuje.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, jsem ráda, že se líbí :))
      Nemyslíš náhodou Kampa park? Tam je krásně :)

      Vymazat
  4. V Praze jsem byla za život jenom dvakrát a byla jsem nadšená. Sice jsem viděla jen ty nejznámější turistické atrakce, ale ta tvoje zákoutí mají taky určitě nějaké kouzlo :) Nebyla jsem tam naposledy a závidím ti, že tam bydlíš :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to doufám, že sem zase někdy zavítáš :) Už si nedokážu představit žít jinde..

      Vymazat
  5. Praha je prostě jedno z nejkrásnějších měst na světě, miluju to tu :) A všechna ta místa mám hrozně ráda, zrovna včera jsem trávila odpoledne, večer a noc na náplavce a pak se procházela nočním centrem domů, paráda :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak tak! Akorát si to někdy neuvědomuji a všechny krásy tak trochu přehlížím :D
      Jé, tak to musela být nádhera :)) Občas když jdu z práce a mám chuť, beru to dloooouhou procházkou až domů, protože ta večerní/noční Praha prostě stojí za to.

      Vymazat
  6. Nazdárek, Andulíne! :-*
    Všech chyb se nevyvaruju ani já a třeba po měsíci se zpětně chytám za hlavu, co jsem napsala za nesmysl a jestli si toho někdo všiml. :-D Podle mě je důležité psát hlavně srozumitelně, víc se teď zaměřuju na tu stylistickou stránku. Když se někdo upíše v čárce, je to menší pohroma, než když sesmolí větu tak, že nemá smysl nebo jich má víc a vyber si. :-D
    Já mám Prahu spojenou v největší míře s Franzem Kafkou. Před rokem a půl jsem tam byla pátrat po místech, kde vím, že se nacházel. V úterý jsem koupila knihu "Na cestách s Kafkou", takže si to hodlám zopakovat, příště už ale trošku erudovaněji teda. :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jéé, teď jsi mi připomněla bábi, takhle mi říká jako jediná z rodiny ! :D :)
      Jasně, nejsme přeci stroje, ale hlavní je smysl článku, nějaké chybky jsou vedlejší :D S těmi sesmolenými větami mám tedy také trochu problém, často se v ní sama ztratím :D
      Teda, to zní jako hodně zajímavý výlet, jsi Kafkomilec koukám :)

      Vymazat
  7. Skvělé tipy! Konečně je krásné počasí a už se nemlžu dočkat, až budu mít čas na nějakou procházku. To petřínské místečko mě vážně zaujalo, určitě ho zkusím najít!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji:) Je pravda, že venku je teď nádherně, na procházky počasí jako dělané. Hodně štěstí s hledáním, dej vědět, jak to dopadlo! :))

      Vymazat
  8. tyjo, fakt lituju, že do Prahy se dostanu tak jednou za rok :( ale když tam budu, prolezu to všechno! :

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to škoda, ale zase je Ti o to vzácnější :)
      Určitě, akorát na to budeš asi potřebovat dost času :D

      Vymazat
  9. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  10. Praha je sice pro me naprosto "vsedno" ale pokazde so rikam, jak je vlastne krasna. Tim potom vic, kdy se dostanu nekam, kam normalne treba nechodim;) moc se ti clanek povedl!!😊😊

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám to podobně. Občas se zarazím, koukám a hlavou mi bleskne, na jak úžasném místě vlastně žiju :D :)
      Děkuji, jsem moc ráda, že se líbí!:))

      Vymazat
  11. Myslím,že každé místo, kde se člověk často pohybuje zachvíli nějak zevšední. :/ A právě proto musíme hledat nějaké ty další super místa, stejně jako ty! Takže díky za inspiraci! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak..člověk si to musí udělat pestré :)

      Vymazat
  12. Já v Praze nebydlím, byla jsem tam asi jen 3x. Mám to od domova celkem daleko..ale je to překrásné město :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. O to jsou pak návštěvy vzácnější a krásnější :)
      Pravda, asi bych nechtěla žít jinde, i když nádherných měst máme v ČR mnoho:)

      Vymazat
  13. Moc hezký článek a ještě hezčí fotky (nejkrásnější je ta s labutí).
    Já do Prahy jezdím jen k lékařce, takže většinou ani nemám příliš času to tam procházet, ale moc se mi líbí Karlův most a Petřín. A pak také ta božská nákupní centra která na vesnici nemáme:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mockrát děkuji!:))
      To je škoda, určitě někdy schválně zkus vyrazit dřív a před návštěvou ordinace se trochu projít :) Karlův most raději pozoruji zdálky, je tam vždycky hrozný nával :D
      A v tomhle máme my Pražáci výhodu, je fakt, že výběr je tu velký)

      Vymazat
  14. Pokračování tohoto článku bych určitě uvítala! :-) Chci na VŠ do Prahy, přijímačky mě teda čekají až za dva týdny, takže uvidíme, ale moc ráda bych se tam dostala.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda,že se článek líbil :)
      A přeji hodně štěstí s prijimackami! :))

      Vymazat
  15. Zrovna včera jsem v Praze byla na dvou akcích a v červnu se chystám znovu. Ale za ty tři toky, co tam pravidelně jezdím, ji mám spíš nerada. Jsou tam fajn místa, ale jako celek... ne-e.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Asi není velkoměsto pro každého. Hodně lidem vyloženě vadí ten ruch a hlavně Pražané :D

      Vymazat
  16. Vltava je nejkrásnějšíí :)

    OdpovědětVymazat
  17. Jak jsem slibila, ctu si zpetne clanky u oblibenych blogeru a tenhle se mi moc libi :) od pondeli do stredy (a pak uz od rijna porad :D) budu zase v Praze se spoustou volneho casu, takze se tesim, ze nektery z tvym tipu vyuziju :))

    OdpovědětVymazat