středa 14. května 2014

Zdravý životní styl VS. peněženka

Jedna z velmi častých výmluv, které ze svého okolí slýchám, je:

ZDRAVÝ ŽIVOTNÍ STYL STOJÍ MOC PENĚZ.

Lidé tvrdí, že nemají na to kupovat drahé potraviny, BIO výrobky a platit si posilovnu.
Ráda bych se dnes na tuto problematiku podívala blíže a odůvodnila, proč toto tvrzení považuji za debilní decentně iracionální.








1)      BIO jako naprostá nutnost

Blbost číslo jedna.
Zajisté jsou BIO potraviny a různé výrobky fajn, asi budou i o něco zdravější, ale netřeba ho považovat za základ zdravého stravování a jedinou možnou cestu.
 Co vlastně BIO je? Vyrostla ta pšenice, ze které je BIO mouka v jiné - speciální zemi než ta běžná? Svítilo na ni jiné - speciální sluníčko? Mělo každé stéblo vlastního pečovatele? Ne.
Největší BIO jsou samozřejmě bylinky, které si vypěstujete za oknem, ovoce z babiččina sadu a čerstvá zelenina ze zahrádky, domácí vajíčka a maso od známých ze zabijačky. Ale zajisté ne každý má k takovým potravinám běžně přístup. To ovšem stále neznamená, že bychom museli lítat po obchodech jako splašení a vyhýbat se všemu, co nemá označení BIO produkt. Pokud trváte na domácích potravinách, zkuste trochu prozkoumat internet nebo se poptat v okruhu známých, možná zjistíte, že taková domácí vajíčka mnoho lidí nabízí poměrně levně, jedinou nevýhodou je, že pro ně možná pojedete pár kilometrů.
To jsem trochu odbočila. Co jsem chtěla prvotně říct je – nehroťte to – BIO potraviny jsou super, ale nepotřebujete je nutně k životu. V dnešní době je chemie skrytá úplně všude, proto lepší na to nemyslet.





2)      Zdravé potraviny jsou drahé

Blbost číslo dvě.
Nemusíte nakupovat zdravé jídlo za několik tisíc, vymetat denně zdravé výživy a do všeho sypat ty nejdražší oříšky a semínka.
Jako příklad si uvedeme takové jogurty. Kolik stojí například muller mix? Za malý kelímek plný cukru dáte v přepočtu daleko více korun, než kdybyste si koupili pořádný půlkilový kýbl toho nejobyčejnějšího bílého jogurtu, který Vám vystačí na několik snídaní či svačinek. Do toho přihodíte ovoce, marmeládu, med, oříšky a zdravou dobrotu máte na světě. Jde jen o to přemýšlet a snažit se hledat vhodná alternativní řešení.
Dalším příkladem jsou vločky – kolik stojí takový půlkilový pytlík vloček? Rozhodně méně než menu v McDonald’s.
Celozrnný chléb z místní pekárny je 2x dražší než běžný pšeničný? Nic Vám nebrání v tom si upéct doma vlastní.

Já sama jsem docela šetřivý člověk a odmalička mě rodiče vedli ke spořivosti. Proto si každý den nehoduji na vybraných druzích zeleniny ani ovoce. Víceméně doma chroupeme tu zeleninu, která je právě v supermarketech v akci, popřípadě sezónní zeleninu a ovoce, které přiveze babička.
Je to jednoduché – salát zrovna zdražili? Tak si kupte čínské zelí, které je levnější.




3)      Sport leze do peněz

Dostáváme se k blbosti číslo tři.
Na tento bod bych ráda dala velký důraz. Protože i kdybyste vážně neměli ani korunu navíc, abyste si mohli dovolit okurku, to, že si oblečete staré tepláky a vyrazíte oběhnout rybník, Vás opravdu nestojí ani korunu.
Jen trocha přemlouvání, času a odhodlanosti.
Profesionální sportovní vybavení také není nutností, můžete se naučit experimentovat, být trochu kreativní. Místo činek naplnit velké flašky vodou, místo kettlebelu použít košík zatížený knížkami…
O tom, zda je sportovní vybavení vážně nezbytné, jsem již psala článek – ZDE
Navíc nemusíte platit ani posilovnu a vystačit si s domácím cvičením. O jeho efektivitě jsem psala – TADY
Uznávám totiž, že posilovna není zrovna levná záležitost, zde už záleží na Vás, jak si srovnáte priority a jestli si koupíte ten týden už 3. kafe ve Starbucks, nové kalhoty, páté boty na podpatky, anebo peníze investujete do svého zdraví (a luxusní postavičky).



Zkrátka a jasně – všechno je to jen o tom chtít a něco tomu obětovat. 
Je to Vaše rozhodnutí a pokud opravdu chcete, nic Vás nezastaví. 

Rozhodně je to investice, která se Vám mnohonásobně vrátí v podobě zdravého, dobře fungujícího těla.

38 komentářů:

  1. Tyhle blbé řeči vždycky beru jen jako výmluvu k tomu, proč lidé nechtějí začít žít zdravě. :D Někdy je to opravdu k smíchu. Opravdu stačí jen chtít a když se chce, jde všechno. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, už na to kolikrát ani nereaguji, protože je to jejich věc a dokud se nerozhodnou, nemá to cenu:)

      Vymazat
  2. Super článek, tohle by si mělo uvědomit více lidí :)

    OdpovědětVymazat
  3. i zdravě to jde za normální "prachy" :) ale dražší to je nu, vyplatí se to!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dražší možná ano - než třeba rohlíky s Májkou, ale není v tom nijak obrovský rozdíl, řekla bych. A vyplatí se to rozhodně - do čeho jiného investovat, než do svého zdraví? :)

      Vymazat
  4. naprosta pravda! Me treba docela i bavit to, ze koupim to ovoce/potraviny, ktere jsou zrovna v supermarketu v akci a pak z nich neco vymyslim, takova kreativni hodinka :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak tak, občas si připadám jako důchodce, když šmejdím a hledám slevy, ale je to radost :D

      Vymazat
  5. my taky nakupujem co je zrovna v akci. v zimě je to bohužel horší no :/ jediné na co si potrpím je bio maso, zvláště to tučné, kde se do tuku ukládají všechny toxiny, atd. A bnení to ani tak drahé, stačí si najít dodavatele a od něho kupovat. To maso který kupuju, většina lidí ani moc nechce, jelikož je tučnější :) A pak kupuju takový kusy masa, co nikoho ani nenapadne jíst, tím pádem to koupím za hubičku :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je pravda, že v zimě jsou některé potraviny vážně nic moc-například rajčata. Maso míváme většinou právě od příbuzenstva z vesnice, takže tohle neřeším, ale slyšela jsem leccos špatného na masa z velkoprodejen. Tou poslední větou jsi mě pobavila :D

      Vymazat
  6. Já vážně miluju, když mi někdo předhazuje, že se mi to všechno hezky dělá (cvičí, zdravě jí), když bydlím s rodičemi, kteří mi to financují (což mimo jiné není pravda, protože pětistovku na posilovnu si platím ze svých úspor :D). A přesně souhlasím se všemi body, které jsi uvedla. Zdravá strava nemusí být drahá, pokud člověk neprahne po nějakých extra vymoženostech či doplňcích stravy. Co se týče bio produktů, ty nekupuju. Za bio bych v podstatě mohla považovat naše domácí vajíčka nebo zeleninu a ovoce, ale to je pouze v sezónu. Jinak bio potraviny k životu až tolik nepotřebuju. :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Četla jsem pár takových rýpavých komentářů u Tebe na blogu a protáčely se mi oči, jenže kolikrát to lidem nevysvětlíš.
      Přesně tak, jde jen o to, jak si to člověk nastaví a jak moc si může dovolit :) A k BIO potravinám mám podobný přístup, hlavně je podle mě dobré vnímat přírodu a jíst to, co zrovna roste :)

      Vymazat
  7. Úplně dokonalý článek,vidím, že bych se této problematice měla více věnovat. Nevím jak to cítíš ty,nebo vůbec ostatní,ale teď se s tím vážně roztrhl pytel. Já osobně kupuju bio sóju,jakožto vegetariánka mám strach z GMO,takže za mně bio tofu,tempeh,robi,seitan apod. Z masa bych stejně jako chalve měla strach. Vajíčka máme domácí a mléko si dělám vlastní,někdy koupím-rýžové/mandlové/kokosové. Cvičení je drahé? Kolik času jsme schopni strávit u televize,tlacháním o ničem s FB "kamarády"?? Hodinkovou procházkou spálíme 840KJ...ne,lidi jsou děsně líní a pohodlní :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, je pravda, že teď je to takové docela časté a zároveň ožehavé téma. Já se snažím to brát s nadhledem a používat selský rozum :) Nijak blíže jsem se o problém s tučnějším masem nezajímala, o jaká rizika přesně jde?
      Vlastní mléko musí být super, my takhle vyráběli jogurty a lučinu a byla daleko lepší než ta kupovaná :)
      Ano, ano, hezky jsi to vystihla - je to jen jejich vlastní pohodlnost :)

      Vymazat
  8. Aoj ! úplne s tebou súhlasím :) myslím si, že racionálnym stravovaním a investíciami do svojho zdravia je najlepšou prevenciou proti chorobám vo vyššom veku a to si ľudia neuvedomujú, celý život vyhadzujú peniaze za kvantá jedla (preferujú kvantitu nad kvalitou) a v starobe berú raz toľko výdavkov na lieky, nemocnice či opatrovateľky, ktoré im pichajú inzulín... inak som čítala už v niekoľkých článkoch, že ľudia žijúci aktívny životný štýl, majú pohybové voľnočasové aktivity a zdravo sa stravujú dosahujú lepších výsledkov v pracovnej oblasti... teda zamestnávatelia ich lepšie ohodnotia .... preto i keď investujeme napr. do posilovne tak sa nám to vráti :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to tak, obzvlášť tady v ČR se jede na systém : co nejvíc muziky za co nejméně peněz, jenže pak si ani lidé neuvědomují, co do sebe cpou a jak je to později ovlivní.
      O tom jsem také někdy slyšela a věřím, že je na tom dost pravdy, obecně se o takových lidech říká, že jsou celkově spokojenější a vyrovnanější :)

      Vymazat
  9. Krásný článek a také s tebou souhlasím!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, jsem ráda, že se shodneme!:)

      Vymazat
  10. Žít zdravě se dá i levně i draze. Záleží na tom, kolik do toho chceme investovat. Já nakupuju převážnou většinu zeleniny a ovoce v Kauflandu, kde jsou ceny - řekla bych - nejlevnější. Dokážu tam koupit zeleninu za 60,- Kč, která mi vydrží na týden. Celý týden z ní vařím. Slunečnicová, dýňová semínka a podobně taky není vůbec drahá záležitost. Stejně tak sušené ovoce (ale to zas jak které). Ale například brusinky za 20,- Kč, jsou myslím super volba. Začala jsem si hodně kupovat i tofu, které mi přijde taky celkem levné. A rýže, kuskus a podobně - to taky není drahé. Kuskus bývá často v akci za poloviční cenu. Alespoň u nás. Koupit si pytlík ovesných vloček také není vůbec drahé a na týden vydrží určitě. Stejně tak i jogurty, jak říkáš.. Je to jen o tom - chtít. Zajímat se, kde je co levné, sledovat popřípadě akce a podobně. Já nakupuju 90% věcí jen v akci. A mám vždy radost, když něco ušetřím a ještě se zdravě najím :)

    Jinak dražší jsou asi ty Alpro mléka a podobně. Ale já si kupuju normální mléko - plnotučné za 20,- Kč. Chuťově je výborné. Ale malé Alpro si občas taky koupím. Chtěla bych vyzkoušet i ty dezerty, lákají mě. Trochu dražší jsou také ořechy, ale i ty si občas dopřeju, mám je moc ráda.

    OdpovědětVymazat
  11. Skvělý článek a se vším 100% souhlasím :) Stravovat se zdravě a levně určitě jde. Nicméně vedle kanceláře máme Pont Market, kde se nachází neuvěřitelný dobroty, ať už Bio či plno celozrnných výrobků a některé jsou opravdu vyšší ceny, ale nedám na ně dopustit a jednou za čas si dopřeju :))

    OdpovědětVymazat
  12. Ľudia si hlavne vymenujú všetky dôvody prečo sa to nedá, aby samy seba presvedčili, že sa to vážne nedá a mali lepší pocit. Súhlasím úplne s článkom. :))

    OdpovědětVymazat
  13. Všechno je to pravda. Naopak mi přijde, že co se potravit týče, dá se zdravě jíst fakt levně, když víš, jak a kde nakupovat. Pokud někdo tvrdí, že zdravý život dost stojí, tak ano, ale ne peněz, nýbrž vůle a odhodlání:) Vzdát se lenosti je asi nejtěžší úkol lidí dnešní doby :)

    OdpovědětVymazat
  14. Priznávam, zo začiatku som sa bála aj ja, ako to bude liezť do peňazí, ale potom som si ujasnila priority - aj to, čo je v obchodoch označené BIO, pravdepodobne BIO ani nie je a je to vypestované tam, kde i zvyšok tej zeleniny a ovocia. Vločky v lidli u nás stoja 50 centov a v kauflande 60 a je to snáď tá najlepšia investícia, akú môže človek urobiť. Milujem vločky! Jogurty kupujem malé, veľký nikdy nezjem - nie som až tak jogurtová, skôr ulietavam na čistom mlieku, ktorého by som bola schopná vypiť aj 10 litrov denne, ak by sa dalo :D Pamätám si, ako som začala cvičiť - pollitrové fľašky od coca coly (vážne, iné som doma nenašla :D ) naplnené vodou, s takými mäkkými kockami na hranie od neterky, ako podložka a starééé staré botasky. Odvtedy sa už pár vecí zmenilo, mám vlastné 2 kg činky, dokonca mi pribudli aj iné botky a dokonca i nejaké na behanie. Zdravý životný štýl je fajn, i keď je pravda, že nejakú tú hriešnosť si neodpustím. Ulietavam na sladkom. V minulosti som bola schopná vypiť 2-4 litre sladkej vody a napchať do seba šišku, puding, keksy, každú hodinu som do seba niečo tlačila, ale o tom potom. Začiatky nie sú ľahké, ale dá sa to. časom si človek vážne ujasní priority. Neviem si napr. ani predstaviť, že by som v minulosti minula toľko peňazí na knihy o strave a športe. A ani nie preto, že by som chcela niečo z toho priamo skúsiť, ale z dôvodu, že som bola zvedavá a poznatky sa vždy zídu :) Super článok ;) A pardon za taký dlhý komentár :D

    OdpovědětVymazat
  15. souhlasím naprosto se vším :)

    OdpovědětVymazat
  16. Akvělý článek ,naprosto s tebou souhlasím!:) I v supermarketech najdeš zdravé věci a když jsou zrovna na ně slevy, tak nakoupíme do zásoby ne?:) No problem:) Domácí cvičení je taky super, navíc stydlivějším lidem to určitě bude vhodnější:)

    OdpovědětVymazat
  17. Od doby, co jsem přešla z vegetariánství na veganství, dost ušetřím. Když člověk není líný a dělá si rostlinná mléka doma místo toho, aby je kupoval za 60 korun, hned něco ušetří. A je to tak u mnoha věcí.
    Mě taky hodně osvobozuje, že máme poměrně velkou zahradu a babičku s velkou zahradou :D, tak mám v létě hody, v zimě je to horší..
    Jinak na bio nějak nedávám, sestra to hrozně žere, já jsem skeptická.

    OdpovědětVymazat
  18. No...neviděla bych to zase tak, že je všechno úplně za kačku, nicméně souhlasím s tím, že to rozhodně není výmluva pro to, aby se sebou člověk něco udělal.
    Ono sice kýbl jogurtu je levnější, ale kolik dá člověk za sklenici medu nebo 200g oříšků? Kolik stojí všechny ty tofu (viděla jsem 200g i za stovku), šmakouny a sojová mléka? Už jenom ty oříšky stojí víc než ty dva přeslazené jogurty :)
    Na druhou stranu s tím cvičením souhlasím. Člověk pro to, aby se hýbal, nemusí nutně platit v posilovnách. Stejně tak souhlasím s tím, že jíst jenom bio je hloupost. Lidi to poslední dobou strašně hrotí a zároveň s tím nadávají na to, kolik to stojí. Je to blbost :)
    Super článek, mám tvoje články moc ráda :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ja osobne oriešky veľmi nejem, dám si ich raz za čas. Zvyknem kupovať síce arašidové maslo, ale to vyjde niekedy i menej ako nutella, ktorú si veľmi veľa domácností kupuje bežne, tak prečo to nenahradiť? :) Sójové mlieko tiež nepijem, nechutí mi. Šmakoun dodnes ani neviem čo je :D Je to veľa, veľa o chutiach, ale určite sa to dá prežiť aj bez tých moderných zdravých vychytávok :) Ale súhlasím s tým, že niektoré potraviny sú drahšie ako iné. Bohužiaľ.

      Vymazat
    2. Mončo, jestli myslíš to tofu v Tescu, tak oni tam mají uvedenou váhu za kilo, proto je to tak vysoké číslo.. Na každém kousku je pak cena právě za ten kus. ;)

      Vymazat
    3. Tuhle cenu jsem viděla v Intersparu, tu váhu jsem kontrolovala několikrát :D
      Ale je mi jasné, že bez takových věcí se člověk obejde, jen spoustu lidí se inspiruje recepty z blogů, kde se s ořechy, tempehy a podobnými věcmi pracuje hrozně často. Upřímně si nedokážu představit, že bych se stravovala jinak. A tenhle článek je vážně moc dobrej :)

      Vymazat
  19. Pod tohle bych se klidně podepsala! Ale na druhou stranu je pravda, že pokud si někdo radejimkoupi nějaký polotovar, vyjde ho to levněji než když si půjde nakoupit zeleninu a těstoviny nebo tak. Ovšem musím taky dodat, že pokud se chce, všechno jde a zpětně pak opravdu nejde o ty peníze. Protože zdravá strava zasyti poradne narozdíl od levných polotovarů, což znamená menší spotřebu;) a bio je opravdu velká hloupost. Kolikrát je to jen naprosto nesmyslné předražené jídlo, které je úplně stejně jako všechno ostatní, člověk z toho má jen lepší pocit..

    OdpovědětVymazat
  20. Tak musím povedať, že za posledný mesiac som ja investovala do zdravého životného štýlu celkom dosť, ale to preto, že ma to tak baví :D Určite ale súhlasím v tom, že nie všetci musia chodiť do fitka, dá sa cvičiť kľudne aj doma, v teplákoch zadarmo :D A jedlo.. no myslím, že keď ľudia prestanú nakupovať nezdravé veci, bude aj na tie zdravé.. napr. tá sezónna zelenina/ovocie je určite lacnejšia ako to čo sa dováža :D

    OdpovědětVymazat
  21. Asi záleží, jak se to vezme. Ten kdo jí zdravě, tak víc nakupuje třeba proto, že se zase něčeho, co sice stojí méně než menu v mekáči, ale nenají. Mám kamarádky, co jí zdravě, vegansky atd. a vím, že za jídlo utrácí obří jmění. Ale samozřejmě, někomu to za to stojí. Já si budu raději jíst co chci s tím, že mám ráda i ovoce a nejím vyloženě jen jako prase. Ale nikdy nebudu litovat, že bych se omezovala.

    OdpovědětVymazat
  22. Krásně napsané :) Sama se také divím nad tím, jak lidé pokusy o zdravý životní styl hned vzdávají, protože jim to moc leze do peněz. V létě je to vůbec nejjednodušší - jdu po zahradě, utrhnu jabko ze stromu, schroupu ho a nedám za něj ani korunu. Nebo si mohou koupit semínka a pěstovat si vlastní zeleninu. Všude se dají najít levnější alternativy, lidé jsou jen lenošní a hledají jen výmluvy. BIO přece mít nemusejí, kdo řekl že je vždycky zdravější? Nemusí si kupovat bio čokoládu, ale ty peníze mohou utratit třeba za okurku! A ke sportu nemám co dodat. Myslím, že všichni mají doma tenisky a nějaké to sportovní oblečení, tak se mohou jít proběhnout hned. Krásný příklad je také naše dobře známé cvičení podle videí, kde místo činek můžeme používat pet lahve, se kterými cvičit už pomalu čtyři roky :D Kdo říká, že musí utrácet jmění za permanentky do posilky?

    OdpovědětVymazat
  23. Tak tomu článku dávám úplně za pravdu. Zdraví životní styl neleze do peněz, je to jen o přemýšlení.

    OdpovědětVymazat
  24. Naprosto s tebou souhlasím. Já se na bio moc neohlížím a ani nemusím, když nám na zahradě vyroste hodně věcí skoro zadarmo. Zajímalo by mě, kdo vlastně tenhle mýtus vytvořil, že zdravý životní styl je drahý. Samozřejmě, že pokud někdo utrácí za horu značkových sportovních oblečků, špičkové trenéry a slavné výživové poradce, superdrahé jídlo nesoucí spousty značek o kvalitě (ale Bůh ví, jak to ve skutečnosti je), tak to začne lézt do peněz. Já jsem hodně na různá exotická jídla, čokolády a ráda zkouším nové chutě, ale také se umím krotit a ve výsledku moje strava vyjde z mé rodiny nejlevněji. Třeba takové tofu jsem se naučila kupovat v sapě, protože tam ho dostanu 5x víc,než v Billy za stejnou cenu. A to je pak už poznat.

    OdpovědětVymazat
  25. hezký článek :)
    myslím, že lidi dělají z označení "bio" hrozně velkou věc..někteří kupují výlučně bio produkty, někdo se jim vyhýbá obloukem..já to popravdě vůbec nemusím řešit, máme totiž domácí zeleninu, brambory atd..a s tím cvičením to úplně souhlasím! ale platí to spíšpro začátečníky, ti, kdo už chtějí fakt víc, jako svaly a tak, ti už by asi měli zainvestovat do nějakého nářadí..a je pravda, že to není zrovna nejlevnější :/

    OdpovědětVymazat
  26. Taky doma žijeme akcemi :D Mám vždy větší radost, když něco ulovím za polovinu ceny a ještě mi to prospěje :)
    Jinak naprostá pravda s tím, že zdravé jídlo NErovná se drahé jídlo. Kdyby si každý, kdo tvrdí opak, spočítal, kolik utratí za chipsy, tyčinky, sušenky, oplatky a všechny tyhle k životu nepotřebné, průmyslově zpracované pochutiny, asi by pěkně koukal! Že si radši člověk koupí za 20 kč mléčnou čokoládu s největším zastoupením obsahu cukru na prvním místě, než aby si koupil vysokoprocentní za 50kč? Tu mléčnou je ale člověk schopen sníst na posezení, kdežto u té hořké mu stačí vychutnat si kostičku, aby uspokojil chuťové pohárky a vystačí si s ní tím pádem déle a nemusí zase druhý den utíkat do obchodu pro tu levnou.

    OdpovědětVymazat