úterý 10. června 2014

Jak na sobě "makám" - část I. - STRAVA

Krásné (a extrémně horké) úterý!

Omlouvám se, že jsem se o víkendu neozvala, ale v takové dny se raději plácnu na plovárnu a budu se potit venku (místo toho se potit doma).
Když jsme u toho koupaliště – stala se mi taková milá věc – poprvé za dlouhou dobu jsem byla v plavkách v pohodě, nic jsem neřešila, neměla jsem potřebu se neustále kontrolovat. Poprvé od počátků PPP mohu říct, že se cítím dobře ve svém těle, vážím si ho a akceptuji se taková, jaká jsem.
A že je to sakra báječný pocit!


Díky tomu jsem si vzpomněla, že mi několikrát přišel dotaz o tom, jak jsem své postavy docílila, co všechno pro její udržení dělám, jak se stravuji, co cvičím, kolikrát týdně...

Nejdřív mě takové dotazy zarážely (ale co si budeme povídat – zároveň mi lichotily :D) a říkala jsem si, že nevím, co na to říct, že nedělám nic speciálního, nedřu každý den v posilovně ani nedržím striktní jídelníček.
Jenže kdybych řekla, že pro to nedělám nic, tak bych lhala. Přeci jen, když se nad tím zamyslím a rozhlédnu se kolem, dělám nejen pro svou postavu, ale i pro své zdraví víc, než většina mých vrstevníků.

Proto se Vám nějak postupně pokusím nastínit, jak asi vypadá můj běžný režim, co si dovolím a co ne, jak se vyvíjela má cvičící historie a podobně.
(A budu doufat, že Vás tím neunudím k smrti).

Řekla bych, že na postavu člověka má kromě genetiky vliv především strava, pohyb a psychika.

A dnešní článek bych ráda zaměřila právě na STRAVOVÁNÍ.


Jedna ze snídaní - banánový chlebíček, tvaroh, jogurt, skořice, banán, oříšky



Dříve jsem tuhle oblast vůbec neřešila a jedla, jak chtěla. Doma se nikdy nevařilo vyloženě nezdravě, nikdo se u nás nepřejídal, porce byly normální. Samozřejmě jsem to ale občas doplnila nějakou tou sladkostí či chipsy a měla jsem ošklivý zlozvyk nosit si jídlo na patro a neustále něco pojídat u seriálů. Díky tomu jsem byla trochu kulatější, ale váha se vždy držela kolem 55-56 kg.

Až s příchodem anorexie jsem začala stravě věnovat pozornost, bohužel později až příliš velkou. Naštěstí se mi snad podařilo najít onu rovnováhu, i když asi všichni, co se kolem zdravého životního stylu pohybují, občas tápou, zda to dělají dobře a neměli by zkusit něco jiného.
Obzvlášť v dnešní době se objevují různé „alternativní“ typy stravování jako IFYM, IF, sacharidové vlny… neříkám, že jsem o tom neuvažovala, ale vždy se stejně vrátím ke své staré osvědčené klasice, při které se prostě cítím nejlépe.

Nejsem nijak zásadová a snažím se  používat selský rozum. Hlídat si, aby mi nic nechybělo - dostatek mléčných výrobků, masa, luštěnin, ovoce, zeleniny... jíst pestře a vyváženě. (Dobře, o pestrosti jídel by se dalo polemizovat - aneb saláty a kaše vedou).
Už ani nedodržuji přesný harmonogram, nelpím na tom jíst přesně po 3 nebo 4 hodinách, najím se zkrátka, když mám hlad. 




V bodech by se to dalo shrnout  přibližně takto:
• dopřávám si zdravé jídlo v dostatečném množství a občas i to nezdravé v množstvím omezeném
• snažím se hledat vhodné a zdravější alternativy
• snažím se omezovat sůl a "špatné" cukry
• zastávám snídaňový zákon a ráno se dokáži pořádně nadlábnout
• obecně jím více dopoledne
• večer se snažím omezit sacharidy, ale nevynechávám je
• jím hlavně podle náročnosti dne, potřeby a hladu
• každý den si dám něco „ne tak úplně clean“ jako je čokoláda nebo domácí buchta
• každý den jím pořádné množství zeleniny a ovoce
• jím především jídlo, které si sama připravím, avšak obědvám ve školní jídelně
• občas hrozně ráda zajdu na večeři – pizza /těstoviny, anebo si nechám od někoho uvařit
• po cvičení se VŽDY najím, i kdyby mělo být 11 večer
• ve všední dny raději více jídel v menších porcích, o víkendu 3 větší jídla
• nemám ráda pocit, že něco „nesmím“ nebo to mám „zakázané“
• raději si „zahřeším“ a pak to vyběhám, než se zbytečně omezovat
• po vyšší dávce sacharidů spím jako zabitá
• cleaneating v mém podání není zas tak úplně clean

I sušenky se dají upéct zdravější - domácí a lepší.

Ovšem francouzským pečivem nepohrdnu

Ultraclean dortíček z IKEA.
slast.


 -----------------------------------------------------------------------------------------

Pro představu klidně sepíši včerejší jídelníček:

snídaně [7:00] : ovesná kaše (60g vloček vařené 1:1-mléko:voda, půlka vanilkového Termixu, celý banán, pár jahod, dýňová semínka, lněná semínka, lískové ořechy, kokos)

svačina [10:30]: 150g jogurtu, 150g tvarohu, vlašské ořechy, sušené brusinky, rozinky + ovesná sušenka + cappuccino

oběd [12:45]: školní jídelna – ryba na řecký způsob (rajčatová omáčka, olivy, cibule…) + rýže (2 kopečky)

svačina před cvičením [16:30]: mrkev, 3 kostičky čokolády, pár sušených švestek (dopping :D)

večeře po cvičení [19:30]: salát (ledový salát, čínské zelí, půl papriky, půl okurky, rajče, 3 ředkvičky, 3 lžíce jogurtu, černé olivy,vejce, olivový olej) + 50g celozrnného chleba s lučinou, 4 plátky šunky, půl balení olomouckých tvarůžků, kousek hermelínu, kyselé okurky (nechtějte vědět kolik)

-----------------------------------------------------------------------------------------

Jeden z domácích obědů - nudle s cuketou, krůtím masem, hermelínem a rajčatovým protlakem

Salát k večeři


Pro někoho možná málo, pro někoho moc, ale je třeba brát v potaz, že jsme opravdu každý jiný. Jím tak, abych měla dostatek energie, abych nebyla unavená, neměla hlad, ale zároveň abych se nepřejídala a nechodila celý den s těžkým břichem.
Dlouho mi trvalo, než jsem se dopracovala k adekvátním porcím, ještě půl roku zpátky jsem jedla o dost méně. Nyní jím skoro 2x tolik a jsem tlustá? Ne, naopak mi to pomohlo v cestě ke zlepšení.
Takže se nebojte jíst pořádně!

MAKRA ani KALORIE nepočítám, protože mě to neskutečně nebaví, s kalorickými tabulkami jsem si zažila svoje a základní představu o tom, co které živiny obsahuje, mám. Zastávám názor, že pěkné postavy se dá dosáhnout i bez přesného dodržování rozložení bílkovin, sacharidů a tuků, ovšem je jasné, že pokud máte vyšší fitness cíle, určitému pevnému a přísnému režimu se zkrátka nevyhnete.



Často se mě lidé ptají, proč jím zdravě, proč se trápím a co mi to vlastně dává. Možná by někdo řekl, že po PPP bych měla jíst "jako normální člověk", ale já vím, že už se nikdy nechci vrátit k původnímu stravování.
 Proč?
Ne proto, že bych měla strach, že přiberu, že mi naroste pneumatika nebo že se otrávím glutamáty. Dělám to proto, že si vážím svého těla, chci pro něj dělat maximum a fyzicky se cítím lépe než kdy předtím. Pomocí zdravého jídla jsem dosáhla lepší imunity, zdravějších vlasů i kůže, jsem výkonnější a lépe se mi myslí. Navíc tím eliminuji riziko cukrovky, zvýšené hladiny cholesterolu... zkrátka a jasně pozitiv je mnoho.
Zdravé jídlo je pro mě potěšení a chutná mi (což je pro mě naprostá priorita). Zároveň si ale hlídám, aby se nestalo obsesí a rozhodně nebudu vyvádět kvůli tomu, že jedeme na výlet a já tam nebudu mít přístup k okurkám. 







Doufám, že jsem tímhle odpověděla na těch pár dotazů, co padlo buď zde a nebo na ASKU. Kdybyste měli ještě nějaké otázky, klidně napište na email ennebell@email.cz. 

A co Vy? Je pro Vás strava prioritní aspekt a nebo se raději zaměřujete na cvičení? 


54 komentářů:

  1. Je krásný vidět, jak jsi našla svou cestu a to hlavně po zkušenosti s PPP, obdivuju tě. Doufám, že do týhle fáze taky někdy dojdu...:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mockrát děkuji, jsi skvělá :)) A pevně věřím, že to jednou všechno kompletně zmákneš, držím palce!:)

      Vymazat
  2. Skvělý přístup - v hodně věcí se s tebou shodnu :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji! Jsem ráda, že to vidíme stejně :)

      Vymazat
  3. Moc hezký článek, opravdu a je super vidět někoho, kdo jí 'normálně' a vypadá tak super jako ty! Jsi super příklad!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mockrát díky, to opravdu potěší!:) Právě poslední dobou často vídám, jak to všichni až moc řeší a přijde mi to zbytečné...však lepší je se usmát a žít.)

      Vymazat
  4. jíš úplně krásně. hlavně pestře, to se mi líbí. no a banánovej chlebíček, tak ten je jasnej..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, snažím se! :) I když mám pocit, že pořád jím to samé:D
      Je nejlepší!! Musím ho zase někdy upéct:)

      Vymazat
  5. Mám z tebe hroznou radost, Andulko. Jsem ráda, že se cítíš skvěle a nic nijak extra nehrotíš. :) Ještě k tomu tak skvěle vypadáš! :)
    Nad tvými jídly vždycky slintám ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Luci, teď jsi mi vykouzlila úsměv na rtech, mockrát díky!:))

      Vymazat
  6. Krásnej článek :), jinak je moc super, že se máš konečně ráda :)
    Taky jsem přemýšlela, proč prostě nejím "normálně", asi půl roku jsem tak jedla, ale byla jsem nespokojená, unavená a nic mi to prostě nedávalo...a tak trochu jsem si konečně přiznala, že asi nikdy úplně "normální" člověk, co to neřeší nebudu..Díkybohu jsem objevila tu zlatou střední cestu, která mi vyhovuje a vlastně je to něco, co mě na tom světě strašně baví :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju! Jsem šťastná, že jsem do tohohle bodu došla :)
      A přesně tak, chvíli jsem se v tom plácala, abych se stejně ke zdravému stravování vrátila. Bylo důležité si uvědomit, že to není pozůstatek anorexie, ale zkrátka nově získaná láska, která trvá a asi trvat bude :) Jsem moc ráda, že Tě to baví a hlavně je to na Tobě vidět!:))

      Vymazat
  7. Super :) Máš skvělý přístup :) Já to taky moc nehrotím, třeba dneska jsem si dala zmrzlinu a vůbec jsem toho nelitovala :) V 11 večer bych už asi nejedla, to už většinou spím, ale chápu, co tím chceš říct :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Luci:) Však je třeba si také trochu užít! A zmrzlina je v tomhle počasí ideální vysvobození :D
      Jasně, prostě je třeba doplnit živiny po tréninku:D

      Vymazat
  8. Máš úžasnej přístup ke cvičení a jídlu, a ke všemu nádhernou postavu. :-) Jseš pro mě obrovskou motivací, doufám, že taky někdy dosáhnu takového bodu :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Páni, tak to mockrát děkuji, ohromně jsi mě potěšila! A držím palce, ať dosáhneš svých cílů :))

      Vymazat
  9. Moc pěkný článek Andulko, myslím si, že není nic lepšího, když je člověk sám se sebou spokojený a šťastný :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji! Přesně tak,najít tu spokojenost je největší štěstí :)

      Vymazat
  10. Úžasný přístup. Já k jídlu mám snad kladný vztah, ale vím, že to asi nikdy nebude tak jako dřív. Ale hlavní je cítit se dobře. Musím říct, že když někam jedu, tak je u mě prioritou aby tam byly rajčata, jedno denně je u mě základ a přes to vlak nejede. Jsem na nich závislá už od dětství :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To si také občas říkám-ze už to nebude nikdy jako předtím. Ovšem podstatné je to zvládat :) Haha,rajčata také zbožňuji, mohla bych je na kila!

      Vymazat
  11. Amen !!! Skvely, super, uzasny, jsem za tebe stastna, ze jsi nasla svoji cestu :) s jidelnicek mas naprosto krasny dle meho skromneho nazoru ^^

    OdpovědětVymazat
  12. Strašně se mi líbí, jak ses dostala z PPP a našla si svou vlastní cestu. To klobouk dolů, ne každý to dokáže! Porce máš dle mého názoru tak akorát, je vidět, že používáš selský rozum, a ano, čím větší výdej, tím větší příjem. Sama vím, že když jsem byla fit a cvičila 6x týdně, naši se nestačili divit, kolik toho sním. Teďka třeba cvičit ještě několik dlouhých dní nemůžu, zato si ale dopřávám porce živin a vitaminů, ať je prostě to tělo co nejdřív zdravé.A že bych přibrala? Existují i jiné druhy pohybu než sport.. Už se ale nemůžu dočkat, až se k němu vrátím :) A ty máš postavičku vážně luxusní, takže jen tak dál a nepřestávej! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mockrát děkuji za tak krásný komentář! :)
      A doufám,že už brzy budeš v pořádku a budeš se moci věnovat sportu naplno:)

      Vymazat
  13. aoj :) krasne fotografie :D davas lekcie ? :D fakt skus spravit clanok ako zbuchat pekne fotky (ale s rizikom, že by si si vychovala vlastnu konkurenciu v blogerskom svete :D ) mno a papkaj takto ďalej, pokiaľ nepriberas budis ;) ja som uz tak naplnena informáciami o jedle, že len tak niečo nezjem :D takze ak chces dalej jest vsetko takto pekne tak nic negoogli :D :D ... bo tento svet je divny, keby ze sa mame riadit podla odporucani vsetkych vedcov tak by sme zili zo vzduchu (a mozno ani z neho lebo co ak je kontaminovaný? :D ) .... clovek je vsezravec a stara dobra "zlata stredna cesta" plati aj u nasho stravovania :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haha,díky, ale neřekla bych,že fotky mám nějak Kvalitní, na to jsou tu jiní prebornici :D
      A přesne proto raději moc do hlubin internetu v tomhle směru nebrouzdam :) to by pak člověk vážně nemohl jist nic...sladká nevědomost :D

      Vymazat
  14. Moc hezky sepsane body, libi se mi vsechny, celkove mi to prijde jsko ta nejlepsi varianta, protoze mi casto prijde, ze ten kdo vsechno az orehnane hlida ma pak problem nekde jinde - nebo se mu jeho snazeni rzo zhrouti ... A gratuluju k tomu pocitu, ten je

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji Míšo a mas naprostou pravdu-když to člověk moc prožívá,akorát se do toho zamotá,je ve stresu a výsledky nikde :)

      Vymazat
    2. Děkuji Míšo a mas naprostou pravdu-když to člověk moc prožívá,akorát se do toho zamotá,je ve stresu a výsledky nikde :)

      Vymazat
  15. Skvělý článek!
    Moc ti to sluší a úplně na mě z článku dýchla tvá spokojenost! :-))
    Jídelníček je parádní. Jen tak dál. :-)

    OdpovědětVymazat
  16. Ahoj, suprove napsaný a pěkně papkas :-) těším se na další článek, doufám, že bude o cvičení ;-) jseš velká motivace ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mockrát diky :)) Článek o cvičení bude brzy:)

      Vymazat
  17. Pěkněě. :)
    Mohla bys mě prosím podpořit v začátcích mého blogu? Děkuji. :) http://zaseokrokbliz.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :)
      A jasně,ráda se k Tobě na blog mrknu.

      Vymazat
  18. Super článek :) přesně tak, nemá cenu se omezovat...lepší je dát si od všeho, ale s mírou!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak tak!:) V přiměřeném množství nic neuškodí.

      Vymazat
  19. Fakt krásný článek a obdivuju Tě!

    OdpovědětVymazat
  20. Jen me tak napadlo, jak si minuly tyden v komentari navrhovala to setkani, ze zitra jedu znovu do Prahy (na tenis do Stromovky), tak kdyby ses chtela potkat a treba prave na tenise trosku priopalit, dej vedet, rada bych te potkala :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem fakt hrozná,byla jsem v jednom kole,tak mě mrzí, že jsem Tě nezastihla :// ale doufám,že sis pobyt v Praze užila :)

      Vymazat
  21. Takže když jsou v jídelně knedlíky s omáčkou, dáš si knedlíky s omáčkou? ? :) upřímně, fakt mě to zajímá ..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Upřímně-knedlíky a omáčky vyloženě nevyhledavam,ale pokud není možnost výběru,klidně to sním :) Ale babiččiny domácí knedlíky se svíčkovou - na to dopustit nedám :D

      Vymazat
  22. Máš opravdu skvělý přístup k jídlu i cvičení. Tak to má být!:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji!:) jsem ráda,že jsem si to srovnala.

      Vymazat
  23. Jídelníček máš krásně pestrý :)
    Já se taky po PPP už nechci vrátit k dřívějšímu stravování (jako sníst 2 čokolády a balíček chipsů na posezení), protože zdravé jídlo je prostě hrozně dobré a člověk se cítí skvěle! :)
    Některé dny jím o něco víc, někdy o něco méně- prostě jak si mé tělo řekne. Miluju snídaně a nikdo z mojí rodiny nechápe, že toho dokážu sníst na snídani tolik :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji:)
      V tomhle ohledu jsem za tuhle zkušenost ráda,protože mě ke zdravému stravování přivedla a nedám na něj dopustit-jak říkáš-člověk de cítí báječně :))
      Haha,snídaně,to je kapitola sama o sobě :D také ráno jim jako bagr a ostatní se nestačí divit.

      Vymazat
  24. Je krásné, že jsi našla rovnováhu a držíš se v té zlaté střední cestě, takový přístup se mi líbí ze všeho nejvíc a určitě je na furt, prostě lifestyle :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji,přesne tak:) když se člověk s tím, co dělá,cítí v pohodě,je nejpravděpodobnější, že mu to vydrží navždy :)

      Vymazat
  25. Hledání zlaté střední cesty je mnohdy boj, ale ty ukazuješ, že i ten se dá vyhrát. Myslím, že pro holky po PPP je tohle tzv. Top.
    Mně se tvá jídla vždycky líbila a po svých zkušenostech bych si nedovolila někoho osočovat, že jí málo nebo naopak moc, jak se často setkáváme v komentářích článků tohoto ražení.
    Já se včera vrátila z víkendového pobytu, stláskala páté přes deváté a teď ležím v posteli s bolestí hlavy, neprostou nechutí cokoliv dělat a rýmou..ale to přiznávám alergii. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mockrát děkuji za tak milý komentář :) nezastavam myšlenku, že Po Ppp už člověk nikdy nemůže být "normální". Jasně-trochu to v člověku zůstane,ale je na každém,jak se s tím naučí pracovat:)
      Trochu jsem se bála,že to schytam s tím,že jim málo,ale naštěstí se připomínky tohoto rázu objevily jen na asku.
      Jasně,že je to alergie! :D jen si užij válení,občas je to potřeba.

      Vymazat
  26. Skvělý přístup!
    Postavu máš vážně krásnou, myslím, že inspiruješ hodně holek - hlavně těch léčících se z PPP. :))

    OdpovědětVymazat
  27. Andí (promiň, že ti tak říkám:D), tenhle článek jsi mi skoro vytrhla ze srdce - z úst:D Já bohužel nejsem ani z 10% tak aktivní jako ty (necvičím, neposiluji a oproti tobě jsem líný čuník:)), jím sice mnohem více, ale s čím nesmírně souhlasím, je to počítání, resp. nepočítání kalorií, nedovedu si představit, že bych denně počítala co kdy kde jak kolik sním...(představa, že si s přítelem někam sedneme a já mu řeknu ,moment, tohle nemůžu, protože to nemám spočítané..:DDD).
    Můj názor je, že "nezdravé" ke "zdravému" stylu života jednoznačně patří! Jasně, ne denně střádat dortíky a koblihy po kilech, ale proč si klidně párkrát do týdne nedopřát zákusek, moučník, dort a třeba i tu koblihu? O čem by jinak život byl? O tom, jak jednou budeme vzpomínat na "dětství" s tím, co vše jsme si zakazovali a jak se ochuzovali?... navíc čokolády jsou, věřím, opravdu v lecčem prospěšné a když člověk denně nesní tabulky u TV v 10 večer, proč ne? A s tvým výdajem - no já takový mít, tak si hřeším klidně každý den:DD Moc ti v tomhle závidím a tvá postava...k tomu prostě slov asi nemám, absolutní špička, nezbývá, než smeknout, a tiše závidět:)) :-*
    Prostě pecka..je toho tolik,co bych ti ještě chtěla napsat a vychválit, ale nechci ti tu zaspamovat celý blog mým komentářem, tak raději končím - shrnuto podtrženo - skvěléé! :)
    Lucka
    Strašně se mi líbí, jak k tomu přistupuješ, kéž by si z toho každýýý něco vzal!:))

    OdpovědětVymazat