středa 9. července 2014

Hýbejte se PŘIROZENĚ

Ahoj!

Znovu se hlásím - tentokrát celá rozjuchaná po návratu z Pálavy, kde bylo jedním slovem nádherně. Hned bych se vrátila zpátky a tak trochu ohrnuji nos nad smradlavou Prahou, ale co se dá dělat. Čeká mě teď nejspíš práce, abych si vydělala na další případné výjezdy, chytla jsem totiž cestovatelskou, takže doufám, že mě doma o prázdninách moc neuvidí.
Ale proč píši tenhle článek... na Pálavě jsem si totiž uvědomila něco, co vlastně asi všichni víme, ale myslím, že  je dobré to neustále připomínat, jelikož člověk je tvor zapomnětlivý.

A to je ten fakt, jak moc je důležité se hýbat. A teď nemyslím zvedání těžkých vah v posilovně, běhání maratonů nebo získání trofeje ve Wimbledonu, mluvím o přirozeném, běžném pohybu jako například chůze, který bychom měli vykonávat každý den.




Kolik procent populace však tenhle pohyb poněkud opomíjí? ¨






Tramvaje, metra, autobusy...jo a auta.

Tak schválně - kdo z Vás pravidelně chodí pěšky? (přesun z ložnice do kuchyně se nepočítá, abychom si rozuměli).
Kdo z Vás dá v metru či obchoďáku přednost klasickým schodům před eskalátory?
Kdo z Vás nemá sedavé zaměstnání nebo většinu dne neprosedí ve školní lavici?

Obávám se, že zvednutých rukou je teď žalostně málo.
Chápu, že v dnešní době je těžké chodit všude pěšky, když člověk zkrátka pořád někam spěchá, obzvlášť pokud žijete ve velkoměstě, raději se svezete hromadnou dopravou. Stačí však málo - když máte čas (a netáhnete s sebou stokilový kufr), zkuste vystoupit o pár zastávek dřív a projít se. Uvidíte, že se Vám třeba taková procházka zalíbí, objevíte nová místa a krásně si pročistíte hlavu. (Nehledě na to, že nebudete muset čichat zpocené důchodce v HMD). Pro zdatnější jedince je zde také možnost si ráno přivstat a do práce/školy se projít nebo třeba projet na kole.
Jsou to maličkosti, ale každý pohyb navíc, který pro sebe a své zdraví vykonáte, je důležitý.





Schody jako nepřítel numero uno

Chápu, že ne každý z nás rád chodí po schodech (a také ne každý může), ale pokud nemáte žádné zdravotní komplikace a při vyběhnutí 1 patra Vám nehrozí infarkt, proč se vozit po nějakém zubatém páse? 
Buďte vděční, že máte obě nohy, nejste na vozíku a můžete se hýbat. Tak svému tělu pohyb dopřejte a začněte po schodech chodit namísto ježdění.
Za den určitě potkáte takových schodů mnoho a pokud jste v redukčním režimu, bude se Vám každý pohyb navíc hodit.

pozn. pro ženy (z časopisu Žena a život nebo tak něco): chůze do schodů krásně tvaruje nohy a zadeček, obzvlášť pokud je berete po dvou.





Sacharidy jsou špatně, tuky jsou špatně...nebudeme žrát nic.

Nejspíš jste všichni zaregistrovali, že s různými dietami, alternativními typy stravování, rozkazy a příkazy, co máme a nemáme jíst, se v poslední době doslova roztrhl pytel. Každý tvrdí něco jiného a hlavně každý má pravdu. Kde ale pravda doopravdy je?
Podle mě je třeba vycházet z jednoho důležitého faktu - dnešní populace je velmi odlišná od té, co zde byla před 100 lety. 

Jídelníček našich předků byl založen na sacharidech v podobě chleba, lidé v paleolitu jedli převážně tukovou a bílkovinnou stravu... nikdy však nebyla taková alarmující frekvence obezity jako dnes.

Proč tomu tak je?
Zakopaný pes není v sacharidech ani bílkovinách, je v POHYBU.
Naši prastrýčkové a pratetičky totiž neustále pracovali - ať už to bylo na poli nebo v dolech, většinu dne trávili venku a nějaké pojmy jako sedavé zaměstnání či práce s počítači jim byly cizí. Proto mohli jíst, co se jim zlíbilo a nepřibírali. Jen si zkuste celý den někde pobíhat - jak Vám vyhládne.
Nehledě na to, že naši předci nebyli tak rozmlsaní.

Když jsme přijeli na Pálavu a viděla jsem, co se naservírovalo k první večeři - nebudu lhát - trochu mě polil studený pot. 
,,Samé bílé pečivo, salámy, tučné maso, tataráček, koblihy, ovocné knedlíky, cukry, cukry, cukry a žádná zelenina - to okamžitě přiberu, budu 200kilová, umřu na vysokou hladinu cholesterolu a vypadají mi všechny zuby!!!"
No ... nic z toho se samozřejmě nekonalo. Na Pálavě jsme se všichni přejídali o sto šest, vážně poctivě, každý večer šílené hody. Ale nepřibrala jsem ani deko. Schválně jsem se po příjezdu zvážila - a váha ukázala o 2 kg méně. 
Jak je to možné, když jsem nejedla 100% clean?
Jednoduše - denně X desítek kilometrů na kole, pak běhání s dětmi, tancování u táboráku, zkrátka jsme se nezastavili. Velký rozdíl oproti tomu, když v Praze sedím do 5 ve škole. 





#workout, #gymrat, #fitfam

Je skvělé, že se populace poslední dobou začíná ubírat poněkud zdravějším směrem, lidé, co předtím vůbec nic nedělali, se zvedají ze židle a míří do posilovny a obecně se začíná více dbát na zdravější stravu. Rozmohl se ale takový zvláštní fitness fenomén, najednou chtějí všichni vypadat jako bikinky z plakátů a hromadně si kupují permanentky do posilovny.
A nebo doma poctivě hopsají podle Jillian Michaels.

Nic proti, sama podle Jill občas hopsám, ale jen proto, že mě to baví.
Když se zeptám těch novopečených fitnessáků a fitnessaček, jestli je vážně těší posilovna, kolikrát jsou spíš na rozpacích a nevědí, co vlastně chtějí. Jako kdyby to dělali jen proto, že je to teď v módě. 

Tak proč si něco nalhávat? Ne každý je typ na domácí cvičení nebo posilovnu, někoho to zkrátka zoufale nebaví a bavit nebude. 
I já mám občas takové momenty, kdy mi začne moje cvičící rutina lézt na nervy.
Tak proč se trápit? Namísto plánovaného workoutu raději vyrazte na dlouhou procházku, projet se na kole nebo na bruslích. Hlavní je, aby Vás to těšilo a znovu se budu opakovat - každý pohyb se počítá.
Navíc taková túra po horách vydá za 20 workoutů!

Další věc, co je trochu zarážející, jsou jedinci, kteří právě celý den sedí doma u počítače, ani nehnou prstem, ale pak navečer vyrazí do posilovny, kde jsou hodinku a tedy odjedou si svoje, takzvaně se zničí, aby zase mohli strávit 90% dalšího dne zavření u World Of Warcraft (nic proti WOWku, je to super hra! :D).
Trochu paradox, ne?



To je nejspíš vše, co jsem měla na srdci. Myslete tedy na to, že i v dnešní sedavé a uspěchané době se dá pro své zdraví něco dělat.
 A že nepřítelem nejsou sacharidy, nýbrž LIDSKÁ LENOST A POHODLNOST.


Co Vy, jaký na to máte názor? Hýbete se přirozeně? 

22 komentářů:

  1. Ahoj, díky za fajn článek - naprosto souhlasím, lidi jsou obecně neskutečně líní, na druhou stranu ale i hodně mých kamarádů aktivně sportuje. Já osobně se řadím spíš k hopsákům s Jillian, protože ačkoli vím, že pohyb potřebuju a baví mě (ať už běh, cvičení doma nebo i třeba spinning), tak většina mých zájmů a povinností je spíš sedavá a strávila jsem poslední rok doslova celý shrbená u počítače :(

    OdpovědětVymazat
  2. Úžasný článek, v některých částech hodně k zamyšlení, celkem mě to dojalo :) ten "pokrok" lidstva je opravdu hodně smutný, chce se mi z toho brečet. Když vidím třeba v televizi nějaké starší filmy... co dělaly děti o volném čase ve 20. století? Běhaly a hrály si celé dny venku, spolu... co děláme dnes? Předháníme se, kdo má víc lajků na fb, kdo má větší score na snapchatu...
    Jinak já jsem ale taky celkem líná :D výtahem a po eskalátoru nejezdím, ale spíš mě nebaví procházky... Když se přemůžu a vypadnu ven, tak jsem jenom ráda, miluju přírodu, les a snažím se být venku co nejdýl...ale stává se hodně zřídka, že se nechám přemluvit. Když už, tak jdu jen s někým, s rodinou nebo s přáteli, ale že bych se sama zvedla a šla? To ne, do lesa by mě asi nikdo sám nedostal, nebaví mě chodit sama a navíc když je kolem moc velké ticho, tak mám nepříjemný pocit a pak z vycházky nic nemám. No jo, jsem strašpytel :D ale někdy vystoupím o pár zastávek dřív, to jo :) a mám závazek že od září aspoň jednou týdně budu chodit do školy nebo ze školy úplně pěšky :)
    Děkuju za článek a přeju pěkný den Aničko :)*

    OdpovědětVymazat
  3. Moc krásný článěk, opravdu! Souhlasím do puntíku!

    OdpovědětVymazat
  4. Souhlasím!
    I když chůze do školy... no nevím, MHD mi to trvá hodinu, pěšky bych musela vyrazit snad ve 4 ráno nebo jak :-D
    Ke schodům - nejezdím jimi, pokud nemusím. Teď už jsou docela normou, ale pamatuju doby, kdy přijela návštěva z malého města/vesnice a chtěla se vozit jenom proto, že to doma nebylo :-D
    Ke stravě - byla více sacharidová ne proto, že člověku při práci na poli vyhládne (jo, to taky), ale hlavně proto, že maso prostě nebylo. Když má rodina krávu nebo dvě, šest členů, k tomu rodiče rodičů... se to maso ztratí jako nic!

    OdpovědětVymazat
  5. Jedině souhlasím!
    A hlavně, kdy jindy je k tomu lepší příležitost než v létě, že? Venku pěkně a nikomu nic nebrání v tom zajít na procházku, vytáhnout brusle či kolo, jít běhat nebo ven plavat. Není potřeba nic víc (a myslím, že ani nějaký ten občasný déšt nikomu neuškodí :D)
    Užívej i zbytek léta! :)

    OdpovědětVymazat
  6. Já přirozený pohyb miluju :-) Doma cvičím ráda, to jo, ale mnohem raději si zajdu někam na procházku, nebo na výlet, nejlépe do hor :-) Nebo jezdím na kole. Je prostě super být venku v přírodě, užít si super výlet, něco vidět a to, že dělám i něco pro zdraví, je příjemný bonus :-)
    Schodům se nevyhýbám, na kolejích si hezky vždycky vylezu až do pátého patra a na výtah kašlu - teda pokud zrovna nemám těžkou krosnu na zádech a nákup k tomu, to se mi moc nechce. Taky často místo mdh chodím do školy pěšky. Doma taky tak - když mám jít do sousedního města, tak většinou na kole, v zimě pěšky, však je to jen nějakých 5 km... Aspoň ušetřím za vlak/autobus a navíc jsem svým pánem a nemusím čekat, až mi něco pojede.
    Je fakt, že často prosedím skoro celý den u počítače - to je těžká, když do školy programuju, do práce programuju...ale zase se snažím jít každý den aspoň na chvíli ven - ať už nakoupit, nebo se jen tak projít - prostě trošku toho pohybu chci mít každý den :-)
    Teď nás třeba brzy čeká dvoutýdenní dovolená - počítám s tím, že si během té doby asi vůbec nezacvičím - ale vůbec mě to neštve :-D Protože pohybu budu mít víc než dost, to budou samé výlety, budu úplně uchozená :-) Tak je to totiž nejlepší :-)

    OdpovědětVymazat
  7. pěkné :)
    za sebe musím říct, že se snažím využívat své nohy jak je to jen možné...do posilovny a do práce jezdím na kole, klidně i hoďka cesty, ale ve výsledku to výjde jen o něco málo déle než MHD :)
    Když už mám vyjít nějaké schody, tak jedině pěšourem a na lidi na eskalátorech vrhám posměšné pohledy :D ne dělám si srandu, jen si vždycky v duchu říkám jaké to jsou lemry ;)
    Jsem ráda, že fitness se tak rozmáhá :) ale máš pravdu, že spousta lidí se do fitka nutí...to já se tam neskutečně těším a činky miluju <3 nevyměnila bych je za pouhou procházku / jízdu na kole, tu si dávám jako bonus před a po + v jiné dny :)
    Lidé jsou zvláštní. Např. jedna paní co trénuji, každý den maká na Power platu o 106, před tím jde na pás + potom na Vacushape ve kterém je ještě déle než by měla..a proč to všechno? aby se mohla pořádně najíst, prostě miluje jídlo :D akorát asi o něco víc než my všichni...
    Z toho plyne, ať si každý cvičí co chce a proč chce, hlavně, když ho to udělá šťastným :)

    OdpovědětVymazat
  8. Souhlasím, někteří lidé jsou líná... jsou líní. :-D Už jsem viděla leccos, například jedna u nás ve vesnici bydlící paní vozí syna denně do školky autem, přičemž ona školka je od jejího domu vzdálená nějakých necelých pět minut chůze. Chápala bych, kdyby ho tam hodila cestou do práce, ale tak to bohužel není. Můj expřítel byl podobný případ, když jsme šli například do restaurace, bral si pokaždé taxi, ačkoli cíl naší cesty byl daleko nějaké tři čtyři ulice. Nutno dodat, že jeho figura dle toho vypadala. O tom pohybu je to holt hodně.
    U starších lidí navíc pozoruji (a asi to není jen u nich, ale na starších to pozoruji nejvíce), že se k tomu přidává naprostá nevědomost o tom, které jídlo je zdravé a které za zdravé označit nelze ani omylem. Moje babička je při těle a vždycky se strašně diví proč, když údajně nic špatného nejí. Jenže u ní funguje takový ten zvyk smažit všechno na dvoucentimetrové vrstvě oleje, takže např. topinky u ní plavou v oleji ještě na talíři. Pokusy vysvětlit jí, že tohle je špatně, se naprosto míjí účinkem. Podobný připad je moje máma. Ta jí sice o malinko zdravěji, ale ne nijak výrazně, k snídani je schopná dát si buřty od víkendové grilovačky, "aby se to nevyhodilo". Pak to zaplácne dvěma tabletami na hubnutí a myslí si, že se to vyneguje. Tady ovšem pomůže asi jen nějaké prozření.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo a ještě doplním k těm eskalátorům - já eskalátory využívám dle ročního období. V zimě po nich nejezdím, protože se chůzí do schodů zahřeji, zato v létě jejich služeb často využívám, protože se strašně potím a nechci to ještě zhoršovat. To si ten ušlý pohyb pak raději vynahradím během v lese, kde mi může být nějaké propocené tričko někde. :-D

      Vymazat
  9. Amen :D já se snažím každý den nachodit 10 000 kroků, a i když to není vždy možné, mám už uplně zautomatizované schody místo výtahů, chození kde můžu a tak :) mám to asi po mámě, ale každý den se musím aspoň na chvíli "přirozeně hýbat", jít ven na vzduch a trochu se protáhnout, kdyź už nic jiného :)

    OdpovědětVymazat
  10. za chvíli všichni dopadneme takhle: http://allgraphical.blogspot.cz/2010/12/lazy-people-in-action.html :D

    OdpovědětVymazat
  11. Perfektní! Pravdivé, výstižné, krásné!
    Sama jsem velkým zastáncem přirozeného pohybu. Kam to jde, tam jdu pešky nebo na kole. A ne proto, že bych myslela na to, že musím spálit ten kousek čoko po obědě, ale proto, že mě to baví. A to je to důležité - člověka to má bavit.
    Ta fotka s tím eskalátorem je fakt výstižná. Lidi v dnešní době jsou úplně na palici a naprosto leniví. Což je neskutečná škoda samozřejmě.
    Stejně tak, jako mluvíš o té "fitness módě". Začala jsem cvičit abych zhubla. Ale nijak jsem se nemordovala, prostě jsem se snažila. Vím že i teď by mi stačilo cvičit 3x týdně, ale mě to neskutečně baví, proto cvičím. No a když nebaví, nebo nemám náladu, tak prostě cvičit nejdu. Stejně tak, jako si nepustím film když nemám náladu, nebo zavřu knížku, když mě přestane bavit. Celej svět je hrozně o módě. Na druhou stranu, buďme rádi, že alarmující obezita v dnešní době už opravdu alarmuje hodně a lidi se snaží s tím něco udělat a přestávají to přehlížet. Snad jim to zůstane.
    Ještě jednou chválím článek! :) A závidím Pálavu! Já to mám skoro za barákem a nebyla jsem tam už hrozně dlouho :(

    OdpovědětVymazat
  12. snažím se co nejvíce hýbat přirozeně, což ted v létě je hračka, zvlášt když člověk bydlí na vesnici. Dříve lidi měly hodně pohybu, ale taky nebyli suprově vysekaný, jelikož je tyhle věci nezajímaly, jedli aby přežily. naštěstí trend fitnesaček jde mimo mě, vypadají sice dobře, ale toho odříkání co je za tím. užívej cestování, od toho léto je :)

    OdpovědětVymazat
  13. Super článek! Já sice sedím ve škole na zadku a nehýbu se, ale jen když je hodin. Nechápu, jk někdo může trávit celé přestávky ve třídě a cpát se. Já o přestávkách se jdu projít po škole, seběhnu tři patra po schodech, prostě se hýbu, potřebuju se protáhnout. Ano, sice jezdím autobusem, ale to proto, že to je 23 kilometrů :D Jinak od autobusáku chodím kolem 2 kiláku domů, nebo směrem do školy a k večeru doma cvičím :) Jsem ráda, že se konečně hýbu a baví mě to na 100% Protože většinou lidi, kteří cvičí a nebaví je to, tk s tím rychle přestanou. Od malička jsem milovala míčové hry a podobné věci a teď miluju všechen pohyb. Díky, že jsi tento článek napsala ;) Píšeš skvělý články ;)

    OdpovědětVymazat
  14. Najzlatsia najmilsia a najlepsia bloggerka s najskvelejsimi clankami! Kontrolujem ci nie je nieco nove kazdy den musis pisat castejsie! :D ;)

    OdpovědětVymazat
  15. Já jsem přesně ten typ, který se může milion hodin přemlouvat ke cvičení a stejně to bude k ničemu. Právě proto miluju prázdniny, kdy mam spoustu času na výlety, tůry, kolo, brusle atd. Přirozený pohyb je pro mě mnohem lepší, než kdybych měla dřít v posilovně. To přítel je pravý opak, ten posilovnu zbožňuje. Protiklady se holt přitahují :D

    OdpovědětVymazat
  16. Sakra! Pod tohle bych se mohla podepsat, prakticky jsi mi mluvila absolutně z duše, úplně moje slova, mé myšlenky, co dodat, naprosto bezkonkurenční článek!! Opravdu s ním naprosto souhlasím - potažmo s tebou, také nejsem "fitness nadšenkyně", ve fitku ani jinde mě člověk neuvidí, neskáču v pokoji u těch známých cvičiteleke a cvičitelů, nezavřu se mezi 4 zdi ke strojům, když je hezky a raději si dám obyčejnou procházku nebo projíždku na kole, byť tím žádný sval nenaberu ani nevytvaruju, ale to pročištění hlavy a myšlenek je pro mě nej... prostě nádherný článek, za mě jeden obrovský palec hore!! :-** ;)

    OdpovědětVymazat
  17. Tímhle článkem mi úplně mluvíš z duše!:) Zrovna nedávno jsem nad tímhle přemýšlela, když jsem přemítala nad tím, jestli bych neměla víc cvičit, chodit do posilovny atd( když je to teď tak hrozně " v módě" :D)..a pak jsem si řekla - a proč vlastně, když já jsem téměř celý den na nohou? Např. mám hrozně ráda rychlou chůzi:D Určitě mám tak hodinu rychlé chůze denně, protože mě prostě chůze baví - v přírodě i ve městě. Taky miluju kolo, brusle atd, ale abych doma cvičila před notebookem podle videa? Ani náhodou, to mě prostě nebaví:D) A nakonec jsem přišla na to, že taková rychlá chůze a "obyčejné" sportovní aktivity venku jsem ještě efektivnější než nějaký cvičení doma nebo běhání na páse:D Navíc jsem zvyklá i na ty schody, protože jako malá jsem bydlela ve čtvrtém patře bez výtahu, takže pěkně párkrát denně jsem si to vyšla, za což jsem ráda, protože dodnes mi to zůstalo a eskalátory v metru si vyšlápnu:D To mi připomnělo, že jsem si nedávno koupila nový boty, jdu si takhle do metra, klasicky sbíhám eskalátory a zjišťuju, že při každym našlápnutí se ozve rána jako prase - prostě materál té podrážky dělal moc hlasitý zvuk při sbíhání schodů a všichni se na mě otáčeli:D Tak jsem se zastavila, stála jsem jako pecka na eskalátorech a čekala až sjedu dolů, řeknu ti, přišlo mi to jako věčnost!:DDD

    OdpovědětVymazat
  18. Haha ta fotka jezdících schodů mě hodně rozesmála, ale hloupé na tom je, že přesně tohle je skutečnost. no :D...ale já jsem naštěstí ten typ, co by šel vlevo, třeba babi bydlí v 6 patře paneláku a já si nepamatuji, kdy bych jela výtahem :D
    Jinak Aničko...krásný design, vypadá tak svěže, čistě a přehledně :-)

    OdpovědětVymazat
  19. Protože moje práce i jiné volnočasové aktivity zahrnují časté sezení u počítače (bohužel, ale je to tak), tak se snažím, když už někam vyrazím, chodit pěšky. Do školy jezdím vlakem (kdybych měla jít pěšky, tak bych se hezky prošla, vzhledem k tomu, že je to přes 20km), ale při cestě do ní, pokud vyloženě nepospíchám, místo toho, abych jela tramvají, zbytek cesty dojdu pěšky. Je to přirozenější, udělám něco pro své zdraví, nemusím utrácet peníze navíc a jak jsi sama napsala, nemusím ani čichat zápach lidí v tramvaji (kdyby jenom důchodců!). :D To samé v případě eskalátorů... pokud jsou na dohled schody, vyšlápnu si je a eskalátory, výtahy a podobné věci přenechám jiným. Na schodech je mimochodem menší pravděpodobnost, že mě někdo okrade než na přecpaném eskalátoru anebo právě ve výtahu. :-) Jinak co se týče tréninků, většinou cvičím 5-6 týdně, někdo by řekl, že je to možná moc, ale nejedná se o nijak extrémně dlouhé tréninky, i s protáhnutím po skončení cvičení zaberou zhruba hodinku. Občas se mi sice do cvičení nechce (třeba když je horko jako v těchto dnech :), ale protože si nedokáži představit, že bych se ho měla vzdát, vždycky se k němu nakonec nějak dokopu a potom, když jsem po cvičení hezky uvolněná a nabitá energií, říkám si, že to stálo za to.

    OdpovědětVymazat
  20. Tak já se přirozeně hýbu možná méně, ale i tak asi více než ostatní - protože nemám auto, ani moje máma nemá auto, ani můj táta ho nemá. Všude se dostanu hromadnou dopravou, ale když jdu jenom někam blízko do vesnice nebo do města, volím kolo. Taky často bruslím, apod. Teď jsem u strejdy na prázdninách (blízko Pálavy! na Pálavě je nádherně, ano!), tady často chodím na procházky k Dyji, apod. :)

    OdpovědětVymazat
  21. Zajímavý článek. Já patřím ke té skupině, co je zase tak úplně neláká návštěva nějaké posilovny a radši si sama zajedu někam na kole nebo se jdu projít.
    A co se týče užívání hromadné dopravy - abych já nějaký ten spoj využila, to už musí být! Většinou pouze, když jsem nemocná nebo když ráno nestíhám, jinak jdu radši pěšky... Sice to není asi až tak zdravé vzhledem k tomu, že jdu podél rušné silnice, kde víc než vzduchu je výfukových plynů, ale aspoň se trochu protáhnu vzhledem k tomu, že celý den prosedím ve škole.

    OdpovědětVymazat