pondělí 11. srpna 2014

Dovolená v pohybu

Zdravím Vás!

Ještě stále duchem trochu nepřítomná, myslí mezi rybičkami, srdcem na útesech s překrásným výhledem...a solí ve vlasech.
Dovolená v Chorvatsku byla jedním slovem úžasná a ačkoliv miluji Prahu nadevše, zrovna teď akorát tak smrdí, je tu nedýchatelně, místo vln šumí a hučí pitomá MHD a ty průhledné svině, co padají z nebe - to je jako co? 

Nicméně nezbývá, než se opět aklimatizovat a zvyknout si na poněkud šedivou skutečnost. Ke které ale samozřejmě patří i určité radosti - jako třeba psaní na blog a čtení Vašich článků. Sice jsem zde aktivní asi jako dělníci na českých silnicích, ale to neznamená, že pravidelně nepročítám Vaše příspěvky.
Musím říct, že se mi teď píše poněkud ztuha, přeci jen jsou prázdniny a to je čas, kdy nějaká gramatika a pravidla českého pravopisu leží hodně hluboko zasunuté někde v poličce - pokryté prachem. Doufám tedy, že se mi podaří alespoň trochu srozumitelně vyjádřit myšlenku, kterou mám na srdci.

Jelikož se pravidelně pohybuji v ASK.fm kruzích, často se setkávám s dotazy typu jak nepřibrat na dovolené, jestli mohou povolit ze svého režimu na jeden týden na táboře, kolik zmrzlin týdně mohou sníst...

(Teď přemýšlím, že jsem měla článek nazvat spíše nějak takto: Zatočte s letními kilogramy navíc // Mořský aerobic pro pevný zadeček // 10 účinných způsobů, jak spalovat tuky na plážovém lehátku)




 ...zkrátka prázdninové TÉMA ČÍSLO JEDNA.






Téma, na které trefně naráží třeba taková Markét. Nemohu s ní nesouhlasit a upřímně mě mrzí, když vidím, jak se lidé kolem o prázdninách stresují místo toho, aby si je užívali. 

Je to čas, kdy můžete trochu povolit, nejen co se týče Vašeho zaběhnutého cvičícího režimu, ale třeba například i stravy. Tím neříkám, že můžete jíst od rána do večera babiččinu svíčkovou se šesti, ale pakliže nebudete sedět celé dva měsíce na zadku jako pecky, nemusíte počítat každou bramboru.

S tím právě souvisí i řešení stravy na dovolené, o čemž chci dnes psát. Existují různé možnosti, jak se stravovat na dovolené. Buď máte zaplacenou polopenzi, all inclusive nebo si sami vaříte. (A nebo si najmete krásného Itala, aby Vám vyvařoval.) 

Naše rodina zásadně zastává právě třetí možnost, takže si něco málo vezeme z Čech a přímo na místě pak nakoupíme lokální potraviny (nebo krademe víno sousedům). Vaříme většinou jednoduchá jídla nenáročná na přípravu...a občas si i rádi zajdeme na večeři, když se nám nic kuchtit nechce.

Myslím, že když už člověk někam vycestuje, je důležité, aby poznal místní kulturu a zvyky, k čemuž patří i typická jídla pro danou oblast. Proč si tedy vozit kila vloček a kuskusu a odpírat si místní dobroty?
Jasně, své kašičky miluji a vždy se k nim ráda vracím, nicméně musím říct, že se mi po nich těch 10 dní vůbec nestýskalo. Chorvatské burky, šátečky, záviny, kukuřičné pečivo, zmrzliny... ach.!
Cukety můžu konzumovat ve velkém po zbytek roku.

smažené čerstvé rybičky na náměstí o půlnoci, když nás přepadl hlad..a chuť.
K tomu dobrá muzika, co víc si přát.
Zajedli jsme to popcornem a zmrzlinou, tradičně. 


Kalamáry na grillu + blitva (:D) = takový jakoby-špenát s brambory a česnekem. Dobrota!



Jak je tedy možné, že si na dovolené hojně dopřáváme, aniž bychom se vrátili o 10 kilo těžší a s tukovými zásobami do Vánoc? 

Jednoduše.

Naše dovolená totiž není jen o jídle a válení se.

Hlavně nejsme fanoušci toho typického vorvaního stylu ala - ráno se odvalit na pláž, tam sežrat jídla pro půl Evropy a večer se s funěním vyškrábat do hotelu. Pravidelně proto vyrážíme na výlety po okolí, zkoumáme nová místa, plaveme, veslujeme...
A to udělá své.

Jedna z procházek, při které mě přistihla bouřka.


 Letos jsme jeli již potřetí na stejné místo, z čehož jsem byla ze začátku trochu otrávená, ale nakonec jsem si poradila.
Každý den jsem ráno vyběhla novou trasou, díky čemuž jsem viděla neskutečné množství krásných místeček a zákoutí, kam by mě normálně nenapadlo zajít. Odpoledne jsem většinou vyrážela na delší procházky po pobřeží a večer jsme společně chodili do vnitrozemí nebo do městečka. Ani u vody jsem nezahálela, pořád byla pod hladinou a něco lovila (třeba prasklé skořápky od ježků, potlesk pro mě!) nebo jsem testovala svou plaveckou zdatnost.
Byla jsem aktivní v podstatě skoro celý den, takže jsem se vážně nemusela stresovat nad pizzou v 11 večer.

Výlet na Plitvická jezera byl prostě neskutečný!
Jen malá ukázka té nádhery...

přáli byste si vidět všechny fotky? 


Co tedy na takové dovolené u moře dělat kromě chytání bronzu?

BĚH -  přímořský vzdoušek? Nejlepší na světě. Právě v Chorvatsku jsem před 2 lety začala aktivně běhat a asi na žádném místě se mi neběhalo lépe. O běhu v teplých krajinách chystám samostatný článek.

PLAVÁNÍ - máte před sebou na pohled téměř nekonečnou vodní plochu, navíc moře krásně nadnáší, tak proč toho nevyužít? Vřele doporučuji ranní / večerní plavání, to bývá nejromantičtější, nejklidnější a pokud si přivstanete, abyste si zaplavali v 7 ráno, pravděpodobně budete v moři sami. Jen pozor na přecenění svých plaveckých schopností!

PROCHÁZKY - a jsme opět u té chůze, která je zkrátka základ. Jestliže se Vám nechce ráno vstávat a běhat ještě než se udělá 40°C parno, vždycky můžete vyrazit na nějakou příjemnou procházku. Klidně i v tom největším vedru - stačí si vymysle trasu podél pobřeží, takže se kdykoliv můžete zchladit a navíc třeba objevíte nové plážičky (ideálně nějaké zašité a bez turistů).
A pak jsou tady ony noční procházky, kdy už je příjemná teplota, moře se třpytí, všechno kolem svítí... a místním fešákům končí odpolední siesta a vyráží ven!

VÝLETY - když Vás omrzí pohybovat se pouze po okolí, proč nevyrazit na nějaký výlet? Přímořská města bývají krásná a mají takové to jižanské kouzlo (které spočívá v kouzelných krámcích a buticích, že dámy?). Nebo se můžete vydat na lov románských památek. Zkuste se poptat místních, většinou dávají dobré tipy.

PROTAHOVÁNÍ, JÓGA - občas je dobré svalům kromě sluníčka dopřát také nějaké to protažení a uvolnění. A věřte, že kombinace vysoký útes, výhled na ostrovy, moře a východ slunce má podstatně větší kouzlo než Váš obývák. Proč toho tedy nevyužít a nezažít ony až kýčovité momenty jako z fotek?

POSILOVÁNÍ? - Tady stačí být trochu kreativní. Občas jsem si ranní běhy zpestřovala právě krátkým posilováním na nějaké zašité plážičce. Samozřejmě jsem s sebou netahala činky, jen jsem se rozhlédla po okolí, vybrala vhodný šutrák a udělala si pár sérií dřepů a výpadů.
(A připadala si u toho hrozně drsně.)

.... než jsem zjistila, že kámen měl na sobě zespodu přilepené jakési kozí bobky, ale to už je jiný příběh.

Split a typická promenáda podél přístavu.

Výšlap na vyhlídku.



Co jsem tím tedy chtěla říct? 
Neřešte to tolik. Užívejte si volna a odpočinku... a zmrzlin.
 Ale zároveň neberte dovolenou jako propustku k přežírání se a nicnedělání. 

Jak se dá jednoduše celá myšlenka shrnout do 2 vět. 
...ale ne, já kolem toho vytvořím ukecanou omáčku na celý článek!


Zajímalo by mě - co Vy a dovolené? Trávíte je aktivně a nebo si jedete výhradně odpočinout? Vozíte s sebou vločky? :-)



34 komentářů:

  1. Pod tohle SE PODEPISUJI!!!!:))) ÚÚÚÚÚÚÚÚÚÚÚplně mi mluvíš z duše a asi není nic, s čím bych tu nesouhlasila, na dovči bohužel kvůli financím nejezdíme, ale ani dříve, byť jsme si vařili nebo jestli jako vy občas v restaruraci,tak jsem nikdy žádné vločky, suchary a suprčupr zdravý a clean jídla nevozila!! Naopak, užívala jse si toho,co bylo tam a dodnes mám moc ráda,když si zajdu do restaurace či jinam, kde se taky nechám jednou výjimečně obsloužit uvařeným jídlem já - stojí-li za to;)
    Jinak ani pohybu moc nedávám, neválím se, ale určitě bych preferovala jen procházky a výlety, to je moje! A tohle je úplně dokonalý jasný a hlavně pravdomluvný článek! Opravdu, jak má slova =)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jee,Lucinko, ty Tvoje komentáře mi upřímně chyběly! :)) Jsi vždycky jako sluníčko a rozdávás takovou pozitivní energii.
      Mockrát děkuji, jsem ráda,že to vidíme stejně. Proste když se cestuje,jedna z nejkrásnějších věci je právě poznávání místní kultury, lidí a zvyků.
      Jsem vděčná,že můžeme alespoň občas někam "vypadnout " a poznávat svět:) A opravdu nepochopím lidi,kteří si toho neváží a lamentuji, že v tom Egyptě bylo moc horko a moc smrad :/:D

      Vymazat
  2. Joo, a ty fotky jsou neskutečný... neskutečně nádherný!! :-*;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, těší mě.,že se líbí!:)) Mám jich ještě stovky,tak z toho asi sesmolim článek:)

      Vymazat
    2. Jooo, tak to se tesim :)

      Vymazat
  3. Prekrasne fotky, dovolenou u more ti zavidim :) my k mori bohuzel nejezdime z financnich duvodu, ale v cervenci jezdime na tyden na kola do Beskyd - je to srdcovka, jezfime tam s dalsima trema rodinama jako takova nerozlucna particka uz 20 let(ja 14), bez naseho loveckeho zamecku by prazdniny nebyly prazdniny :) a opravdu nevim kdo by si nedal takove halusky s brynzou...mnam :* ale vlocky jsem si dovezla :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji:) To mě mrzí,ale zase taková dovolená v naší krásné republice má také hodně velké kouzlo:)) takových krásných míst,co je k vidění. A ještě když má člověk podobné místo v srdci,kam se vždy rád vrací:) Mňam halušky,teď jsem na ně dostala chuť@D

      Vymazat
  4. Na dovce většinou celý den vyletujeme a poznáváme, takže na sport několikrát není síla, když je člověk celej den pryč.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A to je vůbec nejlepší-když celý den chodíš a večer už jen padnes únavou:)) Pak se krásně spí.

      Vymazat
  5. Odpovědi
    1. To jsem ráda,že to vidíme podobně :)

      Vymazat
  6. Moje řeč! Aspoň s tím pohybem, na obou dovolených jsem se snažila stravovat jakž takž zdravě, přece jen nebylo nic nového ke zkoušení tady v ČR, kde místní speciality znám :D Ale pravý valašský frgál jsem si neodpustila! :D A taky jsem chodila běhat a cvičila jsem, jenže to po náročných výletech a prochozených dnech často nešlo :D Jsme prostě aktivní rodina :)
    Ten vodopád je nádherný!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aaa,frgaly -to je moje:D největší dobrota.
      Kde jste byli?
      To je nejlepší-když se člověk vrátí z dlouhé procházky úplně utahany nadoraz :)
      Diky,bylo to překrásný:)

      Vymazat
  7. ANO ANO ANO!!
    Ahoj Ani, jsem ráda za tvůj článek, že zase píšeš. A buď v klidu, gramatiku máš furt hluboko v mozku zarytou a humor jakbysmet, pobavila jsem se :)!
    A naprosto s tebou souhlasím, dovolenkujeme úplně stejně, co se jídla i pohybu týče. Ve čtvrtek odlétáme na Krétu, styl stravování jsme zvolili stejně jako vy. Na plavání se těším i přesto, že vůbec zdatný plavec nejsem a na jógu a protahování za kýčovitého západu slunce nad mořem se už nemůžu dočkat, ach! :D. S běháním si teda nejsem jistá, protože to strašně moc nesnáším, takže se přizpůsobím podmínkám a když bude chuť, dá se vlastně i večer vlastní vahou a podle sebe cvičit na půlhoďky v apartmánu, říkám si. Plánujeme výlet a tůru do tamějšího kaňonu, na to se těším stejně jako na zmrzlinu a řecké tzatziky! :D. Vločky, pohanku, sýr, to vezu, zbytek si tam koupím nebo si dáme nějakou dobrotu v taverně.
    Chorvatsko je prostě klasika, co nikdy nezklame a zejména ten jich je nejhezčí. Já bych fotky rozhodně uvítala z celé dovolené, tvoje články mám moc ráda a fotky taky!
    Měj se hezky a díky za pobavení :*

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A já jsem moc ráda za Tvůj milý komentář,mockrát děkuji!:)) A Řecko tedy tiše závidím,tam se snad Podíváme příští rok,když se všechno povede. Na Krétě jsem byla naposled asi ve 3 letech,ale matné si vzpomínám,že to tam bylo úžasné:)
      Tak si dovolenou pořádně užijte.ochutnejte gyros a machytejte bronz:))

      Vymazat
  8. Naprosto s tebou souhlasím. My jsme byli v Rakousku a Itálii a nikdy mě nebolely nohy více než odtamtud. Protože jsme neseděli na zadku, ale podnikali jsme každý den nějaký výlet. A stravu jsem si opravdu hlídat nemusela, protože prostě stačilo být v pohybu. A tak to podle mě platí pořád :) Ráda bych viděla více tvých fotek. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je správné :) přesně tak by to melo byt. Jakmile se člověk hýbe,nemusí to řešit vůbec:)
      Jsem ráda,jestli se líbí,přidám článek s více fotkami:)

      Vymazat
  9. Nádherné fotky :) Já byla v Chorvatsku jen jednou ale hrozně ráda bych se tam vrátila. Letos jsem byla jen v Jeseníkách ale i tam je pěkně, je super takhle o prázdninách na pár dní vypadnout, teď se musím ale bohužel vrátit do práce a pak už jenom do školy :D Podle mě je blbost na dovolené řešit jídlo/hubnutí. Za týden se nedá nic moc zkazit a ještě větší hloupost je někde v zahraničí neochutnat nové jídlo :) Já sice s jídlem bojuju už dlouho a mívám výčitky, ale ne na dovolené :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji:)
      Chorvatsko je krásné,ale ještě víc mě láká Řecko. Tak snad se tam ještě někdy podíváš :) Jeseníky jsou úžasné,miluji hory a i taková dovolená v Česku může být příjemná. Tak si užij zbytek prázdnin, přežij práci a jsem moc ráda,že jsi obnovila blog,čtu ho už od začátku a chyběl mi:))

      Vymazat
  10. skvělý článek, naprosto s tebou souhlasím :) já když jsem byla v řecku, jedla jsem tam s mamkou na co jsem měla chuť
    hrozně moc jsme chodily na procházky, ráno jsem se každý den protáhla a udělala pozdrav slunce, večer jsme si byly obvykle zaběhat (ráno to fakt nešlo, protože v půl osmý už bylo strašný vedro, ale večer se to dalo) a někdy jsme si daly i krátké posilování na pláži :) prostě pohoda, prázdniny si má člověk užívat!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji:) a mas pravdu,to je správný přístup a jsem ráda,že sis dovolenou užila se vším všudy. Pozdrav slunci je mimochodem skvělá záležitost :) proto jsem chodila běhat už v 6,pak se to nedalo:D

      Vymazat
  11. Moc hezky píšeš, krásně se to čte! :)
    No a vidím, že to bereme hodně podobně, a jsem moc ráda, že i v blogosvětě (protože to co někdy čtu, jak slečny řeší každý gram na talíři.....no....škoda mluvit) je někdo, kdo sice žije zdravě, ale zároveň si umí ten život užít, se vším všudy, bez kalorických tabulek v cestovním kufříku :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji,to jsi mě potěšila,protože občas mám pocit,že píšu jako hotentot :D
      Hezky řečeno a naprosto souhlasím. Někdy je mi z toho až smutno,ale jak se říká -každý svého štěstí strůjcem:)

      Vymazat
  12. Naprosto souhlasím..Sice na dovolenou nejedu, ale když už, tak se vším všudy. :) Jako jste to měli vy by mi to naprosto vyhovovalo. :)
    www.hooneysfit.blogspot.com

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak,je třeba si to užít naplno:) A snad se někam brzy také podíváš :)

      Vymazat
  13. Já jsem byla na dovči jednou běhat :D a taky jsem se zapojovala do pohybových aktivit animačního týmu :) Zhubla jsem tam 3 kg (Doma nabrala 5, ale o tom už se nemusíme bavit :D). Super článek :)

    OdpovědětVymazat
  14. Jééj :) Máš kráásny nový dizajn webu! A máš pravdu. Väčšinou ľudia chápu dovolenku v "extrémoch"- teda najčastejšie si ju spájajú s kilami na vyše. Typické ženské- najprv schudnúť, vyhladovať sa pred dovolenkou, a nakoniec to všetko nabrať späť a ešte aj s úrokmi :) Som rada, že si si dovolenku užila v zlatej strednej ceste :) Len tak ďalej

    OdpovědětVymazat
  15. bože to jsou úžasné fotky, ta plitvická jezera, jídlo, Split .. a to jsem si vždycky mylně myslela, že Chorvatsko nemá moc co nabídnout, vyvedla jsi mě z omylu :) ráda mrknu na víc fotek, pokud zveřejníš :)
    na prázdniny mám stejný názor jako ty, když si člověk sem tam dopřeje něco víc k jídlu nevadí to a já osobně se na dovolené nijak nehlídala, ani jsem se moc nehýbala (půl hodky denně posilka + občas plavání a chůze) a nepřibrala jsem ani gram :)

    OdpovědětVymazat
  16. Máš strašně pěkný fotky ... a ve všem s tebou souhlasím. Myslím si, že hlavní je nestrávit celou dovolenou tím, že se budu stresovat z toho, abych nepřibrala, ale radši se jít někam projít nebo si zaplavat.

    OdpovědětVymazat
  17. Dělám to stejně jako ty! A že se nejlépe běhá u moře, tak pod to se můžu podepsat, je to něco úplně jiného než u nás!:) Máš nádherné fotky a tohle je opravdu super článek.
    Ráda bych tě pozvala na svůj nový blog, který bude hlavně o cvičení a zdravé stravě, tak budu ráda, když se podíváš:))
    fitnessholicc.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
  18. Určitě s tebou souhlasím. Člověk by si měl dovolenou pořádně užít a nedělat si vrásky s tím, co všechno sní. Zvlášť, když se k tomu přidá trocha pohybu a já myslím, že nikdo nemá dovolenou, kdy se vyloženě jenom válí. Když si vzpomenu, jak jsem byla u moře, pořád jsme někde courali a každý večer jsem byla ráda, že už jsem konečně v posteli, protože mě hrozně bolely nohy :D Rozhodně bych se nechtěla koukat na rodinu, jak si u švédských stolů nabírá všechny ta mňamky a já bych měla na talíři jenom nějakou zeleninu :D Teda, zelenina je fajn, ale když už tam jsem, chci ochutnat všecky ty jejich speciality. Od toho je dovolená. Dát si pauzu a odpočinout si a k tomu patří se i pořádně najíst :))

    OdpovědětVymazat
  19. moc pěkné fotky a hlavně skvělé rady a tipy! nemůžu víc než souhlasit, že by to člověk neměl tak řešit, speciálně ne na dovolené :) ale třeba já mám absťák třeba už po 3 dnech bez cvičení :D takže nějaký pohyb si na dovolené vždycky musím nějak vymyslet :D

    OdpovědětVymazat
  20. Wow, máš super blog a úžasnou postavu! Narazila jsem na tebe až teď, ale musím říct, že máš spoustu zajímavých článků! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, mockrát děkuji, jsem nesmírně ráda, že se Ti tu líbí!:)

      Vymazat