čtvrtek 4. září 2014

Tepová frekvence pro spalování tuků - pravda nebo mýtus ?

Ahoj!

K dnešnímu článku mě přivedla diskuze s kamarádkou na téma běh. Svěřila se mi, že jí běhání vůbec nebaví a hrozně se u toho natrápí. Samozřejmě jsme se hned začala pídit po možné příčině a dělat jí analýzu osobnosti (nojo, budoucí psycholožka v akci). 

Sdělila mi, že prý jí běhání připadá zdlouhavé a nudné, že už ji ani nebaví poslouchat hudbu a zkrátka je to otrava. Nakonec z ní vypadlo, že si pořídila sporttester a běhá zásadně ve frekvenci pro spalování tuků (což je v jejím případě cca 130). No a aby se v této frekvenci udržela, běhá tak pomalu, že je to v podstatě rychlá chůze. 

Aha. Tak proto je ten běh-neběh tak nudný. 



Na toto téma se neustále vedou nekonečné debaty - zda tepová frekvence hraje či nehraje roli při spalování těch potvor. Načetla jsem toho mnoho a mnoho a pořád mám v hlavě akorát tak zmatek. 
Proto jsem se rozhodla se vykašlat na všechny studie a udělat si to po svém (ostatně jako vždy). 


Jednu dobu jsem zařadila ranní běhy při ,,té správné frekvenci" a no... vydržela jsem to 2 týdny a že bych po tom byla ultraštíhlá, to se vážně říct nedá. Navíc jsem necítila ten příval energie, když zrychlíte, ten skvělý pocit vyčerpání, když jsem dobíhala.
Za to vždy, když jsem běhala naplno -.zkrátka podle sil, byl to nejlepší pomocník ke shození přebytečných kil. A co je hlavní - takhle mě to baví.




A co je tedy smyslem tohoto článku? 
Sdělit Vám, že pro nás obyčejné smrtelníky na tepové frekvenci tolik nezáleží a množství spálených tůčků to nijak striktně neudává. Daleko větší roli hraje intenzita a čas, po který běžíte.
Něco jiného je to u lidí připravující se na fitness závody, věřím, že tam to má určitý smysl, ale pokud prostě jen chcete zhubnout - tak se na to vykašlete. 

Abyste zhubli, je potřeba MAKAT.

A hlavní je, abyste si k běhu vypěstovali lásku a běhali s radostí a to se nestane, pokud se u běhání budete nudit. 

Takže hurá do tenisek a pojďme si to pořádně užít!! 

Sice se usmívám, ale nebudu lhát - včerejší běh byl nejhorší v životě! :D
Připadala jsem si těžká jako slon a udýchala jen 40 minut.
No jo, neměla jsem být líná prdel.



Budu ráda, pokud mi napíšete své zkušenosti a dojmy právě na toto téma. Třeba se přiučím něco nového :-)

18 komentářů:

  1. Tak to já nevím v jaké běhové frekvenci běhám, běhám tak, aby mě to bavilo a abych se nějak nepřemáhala, ale abych si běžela svoje tempo :)
    veru-life.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
  2. Mě dělat všechno v tepovce taky nebaví a proto všechno dělám tak, jak uznám za vhodné. :) Opravdu není třeba se tím tak hrozně trápit, když se tedy nepřipravujeme na nějakou fitness soutěž. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak:) zajímavé je sledovat tepovku třeba při HIIT,ale jinak už ani ten hrudní pás neberu,akorát mě rozčiluje:D

      Vymazat
  3. Tak to já nějakou tepovou frekvenci vůbec neřeším, myslím si, že pokud člověk je zdravý a mladý, nic takového řešit nemusí! Sama poznám, kdy to nezvládám a potřebuju zpomalit a kdy naopak se cítím dobře a můžu zrychlit. A pokud se člověku nedělá špatně a není mu při běhu na zvracení, tak podle mě nic takového řešit nemusí. Stačí poslouchat své tělo!:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak tak:) stačí být trochu vnímavý sám k sobě)

      Vymazat
  4. Já už toto vůbec neřeším :-) Běhám si pro radost a ne, aby to bylo co nejvíc efektivní na spalování :-) Stačí mi, že si provětrám hlavu a kolik tuku spálím, je mi jedno :-) A raději budu řešit, kolik jsem uběhla, než spálila. Kdysy jsem to pořád sledovala, když jsem měla nové tepovky a bylo to pro mě zajímavé, ale teď už víc jak půlroku nefungujou a vůbec mi nechybí :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně-také hraji spíše na vzdálenost,protože to je něco,co můžeš překonávat,tep asi úplně ne:D A měla jsem to stejně-když jsem si koupila sporttester, byla jsem tím úplně posedlá a za 2 měsíce mě to přešlo:)

      Vymazat
  5. máme stejný názor :) na dovči jsem běhala a zadýchávala se jak blázen z toho těžkého vzduchu, tep určitě někde ve výšinách :D nejlepší je pohodový běh, nepřecenit své síly a doběhnout domů:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No ono u moře se běhá docela těžko,jen co je pravda,také jsem v Chorvatsku málem vypustila duši:D
      A naprosto souhlasím,není nutné to za každou cenu honit do úmoru,ale zase netřeba se flakat :)

      Vymazat
  6. já cvičím v tepovce ráda (stepper, eliptical), ale když jde o běhání, je jasný, že tam to nejde. Ale vůbec mi to neva a mám to dokonce potvrzené od trenéra, že běh je prostě jiný a že když má člověk vyšší tepovku ničemu to neuškodí;)

    OdpovědětVymazat
  7. Něco jako tepovku vůbec neřeším, při běhu se spíš (kromě poslouchání hudby :D) zabývám tím, abych správně dýchala a pokud možno nefuněla jako splašený slon, abych se nehrbila a abych pracovala rukama. A funguje, běh mě ne vyloženě baví, ale užiji si ho víc, než kdybych musela neustále kontrolovat, jestli neběžím moc rychle nebo moc pomalu a milion dalších možností. :D Nutno dodat, že na rozdíl od vás běhám na pásu a ne venku, takže je v tom nejspíš rozdíl, nevím.

    OdpovědětVymazat
  8. Já si teda tepovku teď absolutně nehlídám, protože se ani nevěnuju žádné aktivitě, u které bych ji mohla sledovat. Nicméně když jsem se měřila, tak mi přišlo, že třeba "běžím" moc pomaličku na to, abych se vlezla do té "správné" tep. frekvence. Tak nevím. Asi mě na to neužije. :))

    OdpovědětVymazat
  9. Běh nemám ráda a to tepovou frekvenci nehlídám :D, jedno je ale jasné, do jakéhokoli pohybu se snažím dát maximum a vůbec se nezaobírám tím, jak hodně tluče srdce - někdy se ale rozbuší fakt hodně a to vím, že je tep přes 200 a trošičku zvolním :D. Sportestter čas od času použiju, ale spíš chci zjistit, kolik kalorií se nakonec daným cvičením spálilo, abych to mohla připsat například k recenzi.

    OdpovědětVymazat
  10. Taky kašlu na tepovou frekvenci a když už jdu běhat, tak běžím tak, aby mě to bavilo, to znamená, že chvilku běžím rychle, potom zpomalím a tak pořád dokola. Prostě se řídím svým tělem a ne nějakými čísly :)

    OdpovědětVymazat
  11. Hlavní je věřit svému pocitu a dělat to jak nás to baví, jinak u toho opravdu člověk nevydrží. Sporttester nevlastním a ani ho nechci, ale kdyby mi ho někdo nabídl zadarmo, tak bych asi neodmítla, jen tak pro zajímavost :D

    OdpovědětVymazat
  12. mluvíš mi z duše, i když nejsem taková běžkyně jako ty, tak když si jdu někdy zaběhnat, rozhodně nějakou "tepovku" neřeším :)

    OdpovědětVymazat
  13. Když jsem začínala s hubnutím, tak jsem tu tepovku dodržovala a zhubla jsem, ale těžko říct, jestli díky tepovce, nebo zdravému stravování a pohybu a nebo všemu dohromady :D

    OdpovědětVymazat