středa 15. října 2014

Udělám to někdy potom, třeba zítra...


…a nebo taky ne.
Ono to počká, ono se to nějak zvládne, ono se to udělá.
A proč to dělat dnes, když to můžu odložit na zítra?



Odkládání povinností – známe to všichni. A všichni to děláme (ne vážně, pokud se najde někdo, kdo dělá povinnosti zásadně v tu dobu, kdy má, tak má u mě kotel arašídového máslíčka).
A děláme to, přestože moc dobře víme, že tím ničeho nedosáhneme. Přestože tušíme, že pak se z toho pravděpodobně zblázníme. Jenže je zkrátka jednoduší si dneska hodit nohy nahoru a pustit si seriál a až zítra ve stresu pobíhat po bytě, hystericky si rvát vlasy a nadávat si Že já blbá to neudělala včera.“



Umět si efektivně rozložit čas je dovednost, kterou bych vážně chtěla mít. Pakliže dovedeme splnit povinnosti včas, v ještě lepším případě s předstihem, uleví se nám nejen fyzicky, ale především psychicky. Teď nemluvím jen o zbavení se zátěže v podobě pomyslného balvanu sedícím na našem srdci, ale také o onom pocitu překonání sám sebe, vlastní lenosti a pohodlnosti. Ten pocit je k nezaplacení.
O to víc, pokud jde o činnost, do které se nám opravdu nechce.

Často se ptám (a googlím na internetu), jak se sakra donutit do včasného plnění úkolů a jak obelstít vlastní línou mysl. Motivačních článků je hodně, lze v nich nalézt všemožné rady a způsoby, jak se efektivně učit, jak být produktivní a jak neztrácet víru, když se v plnění úkolů nedaří.
Nevím, jak u Vás, ale u mě vnitřní motivace tak úplně nefunguje. (Spíš vůbec). Jasně, jsem hrozně chytrá a zodpovědná, všechno si parádně odůvodním, najdu tisíce způsobů, jak daný úkol vykonat dobře a hned…

Ale praktická část už většinou decentně pokulhává.



Zkrátka zůstanu u přemýšlení nad tím, jak všechny ty povinnosti splním s předstihem. A přemýšlím nad tím i když už mám měsíční zpoždění (viz. mé odpovídání na maily).

Jediné, co na mě někdy funguje, je metoda odměny a trestu. Zkrátka nad sebou musím mrskat takovým pomyslným bičem. A řeknu si, že pokud daný úkol splním dnes, dám si potom něco dobrého a nebo si o víkendu koupím něco na sebe. (Pokud budu tento styl přípravy praktikovat neustále, asi ze mě bude kulička na mizině.)
Abych si ještě dostatečně pojistila, že před tím zase elegantně neupláchnu a neskončím u Family Guye, musím uplatnit velmi drastické metody jako – vypnout počítač, wi-fi na mobilu a říct si, že se na internet podívám až po práci, schovat čokoládu a někdy dokonce odstranit rotoped, protože v krizových situací jako nutnost studia matematiky se ráda uchyluji i k hodinovému cvičení navíc. (Protože ujet kombinatorice je geniální nápad!).

Když je vše připraveno a pojištěno, konečně zasedám k úkolu a začínám ho plnit. No a vida, ono to vlastně není tak složité. A najednou je hotovo. A ani to netrvalo tak dlouho. A já si můžu dát pomyslného placáka (a tu čokoládu, na doplnění energie, kterou mozek spotřeboval, žejo). A najednou se cítím daleko uvolněněji, mám dobrý pocit sama ze sebe, vzrostlo mi sebevědomí a teď už zvládnu cokoliv, co se mi postaví do cesty! (přehnaná reakce po uklizení pokoje? NEMYSLÍM SI!).

Toto se samozřejmě netýká pouze studia, úklidu či jiné práce, ale také sportu. Pokud chcete dosáhnout kýžených výsledků, nejlepší doba, kdy začít, je teď. Hned. Je totiž hrozně pohodlné odsunout to na pondělí, protože je to přeci začátek týdne...jenže v pondělí to přesunete na 1. v měsíci, protože to se bude začínat líp... a pak je tu nový rok a ono předsevzetí je stejně chatrné jako loni. 



V tu chvíli, kdy se donutíte a zjistíte, že to vlastně tolik nebolelo, je důležité si ihned stanovit další cíl, neusnout na vavřínech a neupadnout zpět do své pohodlnosti. Pakliže to uděláte, bude Vás totiž čekat ono sebepřemlouvání znovu a znovu…
Zkuste tedy setrvat v onom nastartovaném módu. Protože jednou to stejně udělat musíte.

Oblíbená argumentace na toto téma je například: Lépe se mi pracuje pod tlakem, nejproduktivnější jsem večer, ráno moudřejší večera a tak dále. Jasně, mnoha lidem se lépe pracuje, pakliže jim takzvaně hoří koudel za prdelí, ale pořád se nedostávají do situací, které by jim byly vyloženě příjemné. Stresu máme v životě už tak až až, tak proč si neulehčit a naopak si další stres přidávat?

(Tento článek jsem napsala přemýšlíc nad tím, jak bych měla pokročit s maturitními otázkami.
No co, začnu zítra.)

A co Vy? Dokážete se donutit a plnit povinnosti průběžně? Nebo preferujete systém odkládání „Do nekonečna a ještě dál“ (Buzz Rakeťák, 1995)


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dodatek: Po blogu a hlavně po Vás všech se mi začalo stýskat víc, než jsem si kdy myslela, že by mohlo... A proto jsem se rozhodla, že maturita sice bude na prvním místě, nicméně každý čtvrtek (=jediný volný den) a případně o víkendu se budu snažit sepsat nějaký článek, ať to tu nezeje prázdnotou a ať má hlava není přeplněná všemi těmi hrozně důležitými poznatky, o které se chci podělit (:D). Vaše články jsem stíhala pročítat pravidelně, třeba při přesunech po Praze, takže o Vás vím všechno (Andulka-stalker se zase provařila)! 



15 komentářů:

  1. Aaaa, absolutně mi mluvíš z duše! Jsem v posledním ročníku na VOŠ, mám šíleně moc práce, ale absolutně se k ní nemůžu dokopat... a když už, tak den před termínem. :D Je fakt, že je potřeba tohle změnit, jinak se z toho všeho brzy zblázním, takže od teď všechno hezky poctivě. (Od zítra) :D

    OdpovědětVymazat
  2. Připomínáš mi mě :D Taky pořád něco odkládám, že to udělám za chvilku, zítra a tak dále :D Třeba plánuju už týden napsat článek na blog a každodenně to odkládám :D Hrůza :D

    OdpovědětVymazat
  3. Bože tento článok je o mne :D všetko čo treba spraviť, sa najlepšie robí keď mi "horí pod zadkom" :D a vždy si poviem, že to zmením a nabudúce to bude inak,…no a potom príde nabudúce a.. škoda reči :D

    Basha

    OdpovědětVymazat
  4. Líp si to vystihnout nemohla! Metody praktikuju taky :D ale muj problem je, kdyz se vrhnu na referat ->potrebuju PC i intdrnet a nekdy to dopada tak, ze jeden slide delam hodinu. Zajimave ze nove clanky precist stiham... :D ale nakoplas mě a jdu na matiku, diky Ti!! :)

    OdpovědětVymazat
  5. Jo ten internet je zabiják učení a přípravě do školy.

    OdpovědětVymazat
  6. já jsem naštěstí docela cílevědomá, takže když si řeknu, že něco udělám, na 99% to udělám a nejede přes to vlak, i když to jsou zrovna nepříjemné povinnosti :D ale radost z toho nemám no.

    OdpovědětVymazat
  7. Zítra, zítra ... příští týden ... za měsíc :D to jsem já :D takže musím něco začít dělat.
    Super článek :))

    OdpovědětVymazat
  8. Úžasný, ale naprosto úžasný článek!!! Mohla bych se pod něj podepsat :-D Jsem na odkládání povinností expert, ale pracuju na sobě a je to už mnohem lepší. Protože přesně jak píšeš, ten pocit po tom je k nezaplacení.

    OdpovědětVymazat
  9. Joo, tohle jsem jetě donedávna moc dobře znala, ale v poslední době mám spíš pocit, že to začínám dělat tak trochu naopak. Radši si udělám úplně všechno dneska, abych další den měla volno :D Jsem magor, co se do školy šprtá už v pátek a v sobotu, aby se v neděli moch jenom válet :D Ale vyhovuje mi to a zatím to funguje. Ono je lepší si užít krásnou proválenou neděli, než se rychle se vším honit a nic nestíhat :)

    http://kuchtimeslaskou.blog.cz/

    OdpovědětVymazat
  10. Odkládání povinností je můj velký zlozvyk, pořád s tím bojuji a pak se rozčiluji, že den má jen 24 hodin:)

    http://missalexy.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  11. super článek! já s tímhle mám taky problém, ale od doby, co jsem si založila sešit alá "TO DO LIST", se to mnohonásobně zlepšilo, osškrtávám si všechny věci, co jsem si na ten den naplánovala a důležité je, zařazovat do seznamu i to POZITIVNÍ, PŘÍJEMNÉ, to má pak člověk větší motivaci plnit úkoly :)

    OdpovědětVymazat
  12. Super článok :) no prokrastinácia je sviňa, treba s ňu bojovať :D

    dawnielicious.blogspot.sk

    OdpovědětVymazat
  13. přesně takovej článek jsem si potřebovala přečíst,děkuju!
    Já a můj problém se školou..ehm...
    všechno je důležitější než učení, momentálně se posilovna stala prioritou a nemám z toho dobrej pocit, říkám si, že to nějak zvládnu, ale je to čímdá horší... Když jsem neměla fb,instagram..život byl jednodušší, ale ccopak se můžu ochudit o stalkování jiných lidí? :D
    takže, asi budu vypínat wifinu..:D
    Jinak ta maturita bude za rok vypadat :/

    OdpovědětVymazat
  14. Ano, odkládám vesele pořád a pořád :D ale často si píšu seznámky co udělat a většinou půlku zvládnu :))

    OdpovědětVymazat