úterý 4. listopadu 2014

Strava podle ročních období - PODZIM

Zdravím!

(tentokrát po překvapivě krátké době)

K tématu dnešního článku mě přivedla včerejší večeře. Spokojeně jsem si chroupala svůj salát a najednou mi během 10 minut byla příšerná zima. 
Naskočila mi husí kůže a musela jsem si jít pro svetr.

A v tu chvíli mě to trklo - studená zelenina pravděpodobně dost ochlazuje, tudíž není divu, že se klepu jako ratlík. Uvědomila jsem si, že už není léto, a je tedy na čase se začít stravovat trochu jinak.

Se změnou ročního období totiž přichází nejen změny teploty a počasí, ale také změny nálad.





V létě a na jaře mnoho z nás hýří energií, kterou čerpá ze sluníčka a ,,veselého" počasí, na stole kralují saláty, melouny a obecně studené potraviny, na podzim a v zimě bychom naopak nejraději zalezli s knížkou pod peřinu, usrkovali horký čaj a lili do sebe teplou polévku.





Lidské tělo není hloupé a samo si řekne, po čem zrovna touží a co je pro něj vhodné. A jsme tedy zpět u toho, že bychom své tělo měli poslouchat. 
Mnoho lidí držících dietu nebo lidí, kteří se snaží stravovat zdravě, si totiž neuvědomí, že opravdu není dobré jíst po celý rok stejně. 

A to nás přivádí k pojmu sezónní potraviny. S příchodem nových potravin na trh, otevření světa a čím dál tím běžnějším dovozům někdy až bizarních druhů ovoce či zeleniny, jsme si tak trochu navykli si poroučet nesmysly jako jahody v zimě a mandarinky uprostřed července. Nejen, že pravděpodobně zaplatíme spoustu peněz, pokud si takové potraviny mimo jejich sezónu neodpustíme, ale také zřejmě nepůjde o nic zdravého. Jen se podívejte na rajčata v zimě - velká plastová cosi napuštěná vodou. Bez barvy, bez chuti.
Zato taková podzimní jablíčka a dýně? Sem s tím!



Myslím si, že bychom se jako lidstvo měli trochu uskromnit a začít uvažovat nad tím, co v jakou roční dobu jíme. Naučit se konzumovat sezónní potraviny, protože ty jsou pro nás právě v tu chvíli nejlepší, dodají nám potřebné vitamíny a navíc se dají většinou snadno sehnat nejen v obchodě, ale také u známých či babiček na zahrádce, pokud nepatříte k těm šťastlivcům, kteří mají vlastní.

S příchodem podzimu se mění nejen potřeby našeho těla, ale i naše psychika. V tomto období je dokonce nejčastější výskyt depresí, mnoha lidem se nic nechce, ztrácejí motivaci a jako by se připravovali na zimní spánek. Potřebujeme tedy zahřát - a to nejen zvenku, ale také zevnitř, potřebujeme zahřát i naši mysl a udělat si ono poměrně temné a sychravé období trochu příjemnější.
Již odzvonilo letní lehoučké stravě a studeným, osvěžujícím pokrmům. Přichází na řadu tepelně upravené potraviny, polévky, kaše...

(Když píši lehké stravě odzvonilo, nemyslím tím, abyste se začali všichni cpát kachnou se šesti, ok?)

Hodně z Vás se mě ptá, co jíst k večeřím, že Vám už docházejí nápady a točíte dokola pořád to samé...

PÁR TIPŮ NA PODZIMNÍ SNÍDANĚ / VEČEŘE:

1) OVESNÁ KAŠE - tu asi všichni znáte. Nic nezlepší ráno jako teplé vločky do břicha. Zkuste podzimní verzi s jablkem, skořicí, rozinkami a oříšky // s karamelizovanou hruškou // dokonce i s dýní je výtečná!

Typická podzimní ovesná!  --> jablko, oříšky, med, skořice, rozinky


2) TOASTY NA SLADKO - opět velká dobrota, opět se sezónními potravinami - například můžeme potřít toastový chléb medem, vložit pár plátků jablek / hrušek, posypat skořicí, přidat oříšky a zapéct.

3) PALAČINKY, LÍVANCE - naprosto geniální jsou třeba s karamelizovanými jablky či hruškami (pouze stačí rozvařit ovoce s trochou medu/cukru)

4) POLÉVKY - například ta dýňová = další dobře známý pokrm, recepty se to na internetu jen hemží, takže vybírejte! Já osobně mám nejradši takovou krémovější ještě se zakysanou smetanou. Dále se nabízí ale i květákový, hráškový, houbový krém, fazolová a čočková polévka, poctivá česnečka...

Brokolicový krém

5) ZELENINOVÉ MIXY - ti z Vás, kteří si ,,hlídají štíhlou linii" (jak já to spojení nemám ráda. Díky, dámské časopisy!) a chcete se navečer vyhnout sacharidům, ale zároveň se Vám právě nechce do studeného salátu, zkuste různé variace na zeleninové mixy - pokrájet zeleninu, okořenit, osolit, přidat bylinky, orestovat na pánvi... doplnit můžete cottagem, šunkou, tofu tuňákem, lučinou (nebo jiným krémovým sýrem), mozzarelou, rajčatovým protlakem... možností je téměř nekonečno. Jeden z mých nejoblíbenějších ,,receptů" jsou cuketové nudle s rajčátky a cottagem.

Brokolicové krémové lečo

cuketa + rajčata + tofu + bazalka -> pánev


6) ZAPÉKÁME - a to opět na všechny možné způsoby - a samozřejmě se lze vyhnout sacharidům i v tomto případě - například zapečená cuketa / květák / brokolice -  s vajíčkem, sýrem, šunkou, na co si vzpomenete! Oblíbenec z tohoto okruhu je právě vydlabaná zapečená cuketa plněná vajíčkem a šunkou, posypaná sýrem.

zapečený pita chléb s mozzarelou a rajčátky + bazalka


7) PLACKUJEME - další variantou jsou placky, u kterých se znovu naskýtají desítky možností. Vyzkoušejte květákové s vajíčkem, brokolicové s cottage sýrem, cuketové s tuňákem, úžasné jsou i zdravé bramboráky z cukety, mrkve, hezky s kyselým zelím.



8) PEČEME - upřímně - co je geniálnější než takový hruškový či jablečný koláč s drobenkou? Třeba ještě v celozrnné variantě - myslím, že netřeba nic dodávat. A nebo taková ořechová bábovka ! Výborná je však také pečená dýně - ať už na sladko nebo ve slané variantě.

hrníčková ořechová bábovka


Oříškovo-banánový chlebíček + jogurt se skořicí + ještě více oříšků!


8) ZOBEME - a nakonec jen tak něco na chuť, pakliže zrovna neholdujete chipsům. Ideální náhražkou jsou cuketové nebo celerové lupínky - nakrájet na tenké plátky, osolit, okořenit (na cuketu se skvěle hodí bazalka, celer je zase výborný pouze se solí) a oresovat na olivovém oleji.

cuketové chipsy


----------------------------------------------------------------------------------------------------------

A co Vy? Stravujete se během roku pořád stejně nebo rozlišujete roční období? 
Jaký je Váš oblíbený podzimní recept? 




26 komentářů:

  1. Je fakt, že ted mám mnohem větší chut na teplé jídlo, ale asi taky je to tím, že okurky ted šly dost nahoru. Momentálně mám mixovací období, kdy nějakou zeleninu rozmixuju (květák, brokolice, atd.) a pak do ní dám kysané zelí a můj domácí vyškvařený lůj a ještě nějaký maso do toho, to je bašta. Ale bašta to je pro mě i parným horku teda no :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No ty ceny okurek mě málem položily:D
      To zní dobře,tyhle mixy jsou super:) a kysané zelí od babičky jakbysmet! To v zimě bastim porad:D

      Vymazat
  2. Já to mám tak napůl :) Sice na podzim jím kašičky (což dělám v každé roční období!), ale v létě taky jím banány :D Mám však ráda takové ty typicky podzimní potraviny - dýně, jablíčka, švestky, řepa... :) Ty miluju :3 A je fakt, že v létě jíme hodně odlehčeně :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jasně,taky to různé kombinuji,ale podstatné je nemít představu,že jahody musíme mít o v lednu:D to už bychom so hráli na 12 měsíčku.
      Tak v létě představa,že ve 30 stupnich jim guláš?:D ne,díky!

      Vymazat
  3. Je to fakt, moje tělo asi přišlo do zimního módu, jelikož poslední dva týdny jím k večeři vždy teplou polévku nejlépe s česnekem nebo zázvorem :) Špenátovou, dýňovou, zeleninovou, takže to asi do sebe něco má.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tělo je prostě neskutečně chytré :) mňam,se zázvorem,to zní dobře!

      Vymazat
  4. hezký článek! :) a mám z tebe hlad

    OdpovědětVymazat
  5. Krásný článek a zajímavé tipy :) Ta zapečená pita vypadá opravdu lákavě! Skoro vůbec ji nejím, ale asi bych se to měla naučit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mockrát děkuji,jsem ráda,že se líbí:) pita chléb je výborný,určitě ho zkus:)

      Vymazat
  6. Skvělý článek :* cuketý a dýně a jablíčká :*

    OdpovědětVymazat
  7. Ještě, že jsem si k tomu vzala svačinu! :D ale ty kaše bych mohla i s plným bříškem, teď je do sebe cpu pořád :D Vstávám kvůli ní o půl hodiny dřív, klidně i o půlnoci, hlavně si ji vychutnat :D A v 6:30 skáču radostí až do stropu, že jsem kašičku hezky nazdobila a že se mi na ní roztopila čokoláda, ach jo. Je zvláštní, jak velkou radost dokáže člověku udělat snídaně :D Můžu se zeptat, jak děláš tu s jablkem? Hodíš ho tam až je kaše hotová nebo ho vaříš dohromady s kaší?
    A rajčata bych mohla pořád, ale je pravda, že teď už asi žádné dobré nekoupíš. Jinak děkuji za inspiraci na večeře, už jsem byla absolutně bez nápadu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U takových článků zásadně jen s jídlem, to moc dobře znám, jsou zrádné :D
      A to mi povídej, kaše je taková láska prostě. Je zvláštní, jak moc vřelý vztah k ní my všichni máme, až mě to občas děsí :D Je to i takový symbol klidu a spokojenosti, taková poslední ranní chvilka pro sebe, než se člověk vrhne do víru dne a povinností:)
      Jablko dávám do kaše až po uvaření, (nakrájené na kostičky), stejně tak jablečné pyré :) Jen banán přidávám už při vaření.
      Ty rajčata jsou fakt otřesná, mám je také moc ráda, ale radši je oželím:D
      Já děkuji za komentář a jsem ráda, jestli jsem Ti doplnila repertoár :):D

      Vymazat
  8. diky bohu za tento článek,:) no já před dvěma dny dělal dýnovou polévku a ještě mi dýně zbyla, tak premyslim co sni, kazdopadne vyzkousim cuketu. a v poslendi době jsem si oblíbila kvetakove placicky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zkus pečenou dýni, to je také dobrota :) A nebo hodit dýni do kaše :)
      Květákové placičky jsou nesmrtelné! :D

      Vymazat
  9. já tak nějak jím to, co si tělo žádá, a v zimě většinou taky omezuji zelené věci a přidávám na teplých, vařených a pečených věcech :) ale článek super, bezvadně poslouží i jako inspirace :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Co si tělo žádá -> a tak je to nejlepší :)
      Děkuji, jsem ráda, že se líbí:)

      Vymazat
  10. Ještě se učím jak si tu stravu vyladit ze všech úhlů, ale tohle je určitě jedna z věcí na, kterou bych se chtěla zaměřit! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ladit stravu - to je, mám pocit, asi práce na celý život :D

      Vymazat
  11. Kaše můžu mít snad v každém ročním období, ale je pravda že když je teď venku víc zima, tak na ně mám určitě větší chuť. V létě hodně jím i třeba bílý jogurt s ovocem. Jinak v létě zdobím hlavně jahodami a malinami a teď s příchodem zimního období jsem přesedlala na jablka a hrušky - se skořicí to je pro mě nejlepší kombinace :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kašičky zlepší ráno v každém období, to je pravda, ale v létě jsem také spíš jogurtová :)
      Skořici bych cpala také do všeho, geniální koření !:D

      Vymazat
  12. Máš pravdu, měli bysme teď jíst to, co nám dává příroda a né jen nějaké chemické umělotiny. Tak proč to sakra nedělám??? :D Ne, chutě se mi změnily, to je pravda. Ráda si teď dávám jablíčka, hrušky, pořád si vařím čaje a kaše ám ke snídani skoro každý den. Oříšky a skořice taky nechybí v mém jídelníčku a dýni nebo cuketu mám teď taky hrozně často. Takže vlastně jsem ten jídelníček trochu změnila, ale čeho se rozhodně nikdy nevzdám, jsou banány. To prostě nejde, bez těch nežiju :D Doma docela často peču a v tomhle období nejradši perníky, protože mám na ně skoro permanentní chuť :D

    http://kuchtimeslaskou.blog.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haha,klasika-všichni víme,co bychom měli,ale uvedení teorie v praxi již trochu pokulhává :D:D!
      Skořice a perníčky jsou prostě nejvonavejsi a nejlepší věci v kuchyni!:)
      Jinak s banány souhlasím,to se přiznám,že na nich zavislacim porad. Nechtěla bych žít za komunistů,to bych ve frontě na ne vystala dulek :D

      Vymazat
  13. Pocítila jsem na sobě, že s příchodem podzimu to chce vážně určité změny v jídelníčku, takže právě ujíždím na pohankových kašičkách s hruškami, skořicí a oříšky ke snídani, jablíčka na svačinu a sezonní zelenina nebo luštěniny na všechny způsoby k obědu a pečená zelenina k večeři :) také jsem si oblíbila slané, ale i sladké muffiny - dýňové, mrkvové, cuketové, špenátové :) děkuji za další typy :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo a také polévky, nejlépe se zeleninou, pohankou a červenou čočkou :)

      Vymazat