neděle 11. ledna 2015

Věčná únava - proč a co s tím?

Zdravím a přeji krásnou neděli!

Dnes už mám za sebou cvičení a před chvílí jsem dojedla i výborný oběd, teď už jen se natáhnout a vrhnout se do toho všeho učení. Jelikož se mi ale hrozněultramoc nechce, radši jsem šla napsat článek - jak typické. Možná za chvíli i uklidím celý byt, umyji okna a nakreslím Mona Lisu.

Tento článek jsem se rozhodla napsat, protože se jedná o téma, se kterým mám poměrně dost osobních zkušeností a také proto, že se sešlo již několik dotazů na podobnou oblast - a tou je ÚNAVA.



Mnohým z nás se to nejspíš již hned několikrát stalo. Najednou se cítíme slabí, věčně ospalí, sotva zvedneme papír ze země. Nic se nám nechce, zavírají se nám oči. Možná jsme i nevrlí, protivní, podráždění, dokáží nás vytočit maličkosti. 
V nejlepším případě bychom jen spali a jedli. 

Jenže to v běžném denním režimu většiny lidí zkrátka nelze.

Přemýšlela jsem nad tím, jaké může mít tato únava příčiny. A došla k názoru, že většinou se sejdou oba faktory - a to fyzický i psychický a prostě padneme.

Z únavy fyzické se totiž můžeme vyspat, nicméně když se do toho pustí ještě naše přetížená hlava, je zaděláno na slušný problém. 

Samozřejmě se může jednat pouze o dočasné období a za pár dní či týdnů se zase budete cítit čilí a plní energie. Podobný stav ale také může být dlouhodobý a omezovat nás tak v osobním i pracovním životě. 



MOŽNÉ FYZICKÉ PŘÍČINY

1) NEDOSTATEK SPÁNKU - jak prosté! Na to byste sami nepřišli, že? Nicméně je třeba si na to dát opravdu dobrý pozor. Mnoho lidí má totiž pocit, že jim 5 hodin spánku denně stačí, cítí se v pohodě, zvládají všechny potřebné úkony. A mohou je zvládat klidně měsíc, dva, tři... ale jednou je to jistojistě dožene. Setrvávat v dlouhodobém spánkovém deficitu není nic zdravého a tělo si nakonec vybere svou daň - v podobě kolapsu, únavy, bolesti hlavy, oslabené imunity, horších sportovních výkonů a nebo přibírání na váze. Snažte se tedy spát alespoň těch 6-7 hodin denně, ideálně 8.

2) NEDOSTATEK ODPOČINKU - vypadá Váš běžný týdenní režim nějak takto? - po: trénink, škola, práce / út: trénink, škola, práce / st: trénink, škola, práce / čt: trénink, škola, práce / pá: trénink, škola, paaaaarty / sobota: trénink, práce / neděle: trénink, práce. Tak to jste na rovné cestě do pekel. Je třeba si uvědomit, že nejsme roboti a nějaký ten odpočinek prostě potřebujeme i během každého dne. Vaše tělo nemůže dlouhodobě zvládat tréninky 7x týdně, nemluvě o tom, že je to ideální způsob, jak si přivodit zranění nebo trvalé následky. Proto si dopřejte takzvaný "rest day" alespoň 1-2x týdně. Pakliže stále studujete a ještě do toho chodíte na brigády, je to zátěž až až velká. Zkuste si každý den vyhradit nějaký ten čas jen pro sebe a nedělejte chvíli absolutně NIC. 

3) NEDOSTATEK JÍDLA / TEKUTIN - jídlo je hned po odpočinku důležitým faktorem, na který je třeba se zaměřit, pakliže jsme věčně unavení. V jídelníčku se chybuje velmi snadno. Může se jednat o volbu nevhodných potravin - někteří lidé například negativně reagují na přebytek sacharidů (cukrů) a jsou pak ,,spaví". Jiní lidé zase bez sacharidů nefungují. Buďte tedy pozorní ke svému tělu a vnímejte, jak reaguje na jednotlivá jídla a jejich složení. 
Dále je samozřejmě třeba jíst dostatečně. Nemusíte ani pociťovat hlad, ale pokud bude tělo dlouhodobě ve větším kalorickém deficitu, počítejte s tím, že se dříve či později ozve. A na Vás dopadne nezměrná únava a takzvaný vlčí hlad - tělo si řekne o všechny živiny, které se mu nedostávaly. 
Nejsem zastánce počítání kalorií, ale někdy je dobré to pro orientaci udělat - zejména pokud se potýkáte s problémy jako je právě únava. (Sama jsem to nedávno udělala a byla velmi překvapená, když jsem zjistila, že bych měla jíst asi o 300-400 kcal více. A to jsem si myslela, jak to mám zmáknuté.)
Dalším bodem je dodržovat pitný režim, jinak může dojít k dehydrataci organismu, jeho celkovému zpomalení (i zpomalení myšlení). Proto dbejte na to, abyste průběžně doplňovali tekutiny. 

4) SKRYTÉ ZDRAVOTNÍ POTÍŽE - v tom horším případě se nemusí jednat o Vaši chybu, ale o určitou nemoc, která se ještě naplno neprojevila, popřípadě jiné zdravotní potíže. Pokud dostatečně spíte, jíte a odpočíváte, nenacházíte se ve stresové situaci a vše se zdá být v pořádku, přesto jste věčně unavení, doporučuji navštívit doktora. 
(Přesně takhle mi totiž začala mononukleoza, potvora jedna!)





MOŽNÉ PSYCHICKÉ PŘÍČINY

1) JSTE VE STRESU - ve škole na Vás tlačí, právě probíhá zkouškové, šéf v práci je idiot a chce po Vás nemožné výkony? Nebo se zrovna nacházíte v těžké situaci, co se osobního života týče? 
Stres je hajzlík, to už všichni víme. Dokáže napáchat mnoho škod na našem těle i psychice. Díky neustálému tlaku se můžeme cítit extrémně unavení a malátní. Tělo totiž při stresu vylučuje hormony, spaluje více kalorií a je v podstatě neustále připraveno ,,na útok/obranu" - zkrátka se nachází ve fázi permanentního napětí a očekávání. 
Zkuste správně a pravidelně dýchat, jakmile se budete cítit úzkostně. Denně si udělejte čas pro sebe - například se naložte do vany a pusťte si příjemnou muziku. Uvolněte se a dovolte si povolit nehledě na to, jak moc Vás tlačí čas. Uvidíte, že se vrátíte k práci příjemně odpočatí a budete daleko produktivnější. 

2) CHCETE TOHO PO SOBĚ MOC - to souvisí s předchozím bodem. Představte si, že Vám spoustu stresu způsobuje jednak škola, dále práce - a k tomu všemu si stres přidáte ještě Vy sami. Zamyslete se nad tím, zda po sobě nechcete moc, zda nemáte příliš velké - až nereálné - nároky na vlastní výkon. Toužíte mít perfektní studijní výsledky, spoustu peněz, dokonalé tělo a uběhnutý maraton? Všechno v jednom týdnu? A nepřeháníte to trochu? Jistě je dobré sám sebe motivovat a snažit se být lepším, ale je třeba znát své hranice. Nezlobte se tedy na sebe, když tuto hranici nedokážete překročit. A také se nesrovnávejte s jinými lidmi - někdo může výše zmíněné věci opravdu v jednom týdnu zvládnout a bude v pohodě, jiného to ale naprosto semele. 
Naučte se se chválit za dobře odvedenou práci, byť je jí třeba méně, než jste si představovali. 

3) NEUMÍTE VYPNOUT HLAVU - Po náročném dni uleháte do postele a hlavou se Vám začnou vířit tisíce myšlenek. Projedete zpětně dnešní den, minulý týden, události 10 let zpátky, ale to Vám pořád nestačí, pro jistotu zabrousíte i do vzdálené budoucnosti a horlivě plánujete páté přes deváté. Přemýšlíte nad tím, co budete zítra dělat, co je třeba dokončit... Zastavte se. 
Zíta je zítra a zítřek Vám nikam neuteče. Teď máte odpočívat - což znamená vypnout nejen tělo, ale i hlavu. Zkuste nemyslet na nic - a nebo alespoň na něco příjemného. Je to velmi těžké, ale dá se to natrénovat. Přebytečným přemýšlením si totiž ubíráte délku i kvalitu spánku. 
Také je dobré minimálně půl hodiny před spaním vypnout všechny přístroje jako televize, mobil nebo počítač. Daleko lepší volbou je kniha. 

Další výbornou metodou je taková malá denní meditace - alespoň na 5-10 minut denně se ukliďte někam do ústraní, kde Vás nikdo nebude rušit, zaujměte pohodlnou pozici a na chvíli zkuste zavřít oči a na nic nemyslet. Vypustit stres a to, co Vás zrovna trápí.
Říkáte si, co je 5-10 minutek, ale věřte tomu, že je to těžší, než se zdá. Mnoho z nás proběhne dnem v neustálém shonu a opravdu se ani na tu chvíli nezastaví. 



-------------------------------

Tak to by bylo nejspíše vše, co mě k tomuto tématu napadá. Některá výše zmíněná opatření jsem provedla a musím říct, že se cítím lépe, pozitivněji a energičtěji.
Nicméně mě stále čas od času trápí pocity naprosté vyčerpanosti a nechuti cokoliv dělat. 
Proto budu ráda, pokud se podělíte o své tipy a rady, jak únavě předcházet. 


22 komentářů:

  1. Výborný článek, v poslední době jsem se únavou taky zabývala a co jsem začala pravidelně odpočívat a nechtěla po sobě nadlidské úkoly, je mi lépe a cítím se taková víc svěží :)

    http://myway-tofitness.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji:) To je skvělé, že sis sama takhle došla k určité rovnováze:)

      Vymazat
  2. Skvělý článek! Jinak, prosím, až doděláš Mona Lisu, chtěla bych ji vidět! :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, haha, nakonec jsem ji kupodivu nekreslila a šla se opravdu učit :DD

      Vymazat
  3. Meditovat jsem kdysi zkoušela, ale nepodařilo se mi hlavu úplně vypnout, pořád jsem na něco musela myslet. Ale je fakt, že spousta lidí mi říkalo, že meditace je dost obtížná, takže třeba jednou se mi to fakt podaří. :-)
    Jinak já bývám unavená hlavně když jsem daný den cvičila (což je vlastně pochopitelné), ale to je taková ta příjemná únava. Nebo taky ve dnech, kdy hooodně brzy vstávám, i dřív než normálně. Jinak na sobě nějakou přehnanou únavu nepozoruji (ťuk, ťuk).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to velmi těžká záležitost, přitom se jeví tak jednoduše :) Doufám, že se to jednou také naučím a budu si umět těch 10 minut vyhradit a nepřemýšlet.
      Tou příjemnou únavou vím, co myslíš :) Tu mám ráda, pak se lépe spí. Ale už se mi párkrát stalo - hlavně po delším běhu - že jsem usnula během odpoledne, jak jsem byla mimo :D

      Vymazat
  4. Mluvíš mi z duše, přesně tohle poslední dobou pociťuju. U mě tam má zásadní roli škola, je to tam teď už pár měsíců fakt na palici a ted ještě k tomu zkouškové v plném proudu. Ale super článek. Já mám hlavně problém s tim pitným režimem :-/ na tom musím zapracovat a nějak se donutit víc pít.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To si dokážu představit, mně stačí ,,jen" obyčejná maturita a mám toho až po krk :/ Tak přeji hodně štěstí, pevné nervy a mnoho síly, ať všechno zvládneš! :)
      Díky, pitný režim se mi daří jako jeden z mála bodů dodržovat :D

      Vymazat
  5. Skvělý zajímavý a pro mnohé určitě dost přínosný článek!:)

    OdpovědětVymazat
  6. Poslední dobou mám s tímto problémem až příliš zkušeností.. Nic se mi nechce, jsem unevaná, bez nálady.. Zkouším vyřazovat nějaké poraviny (kravské mléko atd..) a někdy chci právě zkusit třeba týden příjímat minimálně sacharidů a více tuku a uvidět, jestli se budu cítit líp.. ale zatím se k tomu nemůžu dokopat. Je pro mě pohodlnější vzít si bulku a cottage a jít spát v 9 :DD jsem totiž hrozná. Bez pečiva, těstovin, kuskusu, rýže.. to prostě nejde :D jinak taky mi tak začala monenukleoza :/ to bylo děs!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No a bez vloček! Jak jsem jen na ně mohla zapomenout :D a bez čokolády. Panebože, jsem fakt trapná, jak vypisuju milion potravin. Promin! :D
      Nemáš s tím nějakou zkušenost? :) jako s obdobím, kdy jsi zkoušela přijímat více tuku a méně sachridů atd?

      Vymazat
    2. Také jsem zkoušela různé experimenty, ale nakonec došla k tomu, že mi dělá dobře jíst v přiměřeném množství všechno - tělo má, co potřebuje a já se necítím ani psychicky omezená. Vím ale, že po větší dávce přílohy - hlavně k obědu (ráno mi to vůbec neva) - jsem totálně spavá a utahaná, takže když potřebuji energii a nebo jdu cvičit, volím spíše tuky + bílkoviny a nějakou tu zeleninu. Zasytí mě to a jsem fresh :)
      Ale jestli si nedokážeš život bez takových potravin představit, rozhodně je nevyřazuj ani neomezuj, akorát by Tě to pak štvalo :D

      Vymazat
    3. Jé děkuju za tip, vyzkouším!!:)

      Vymazat
  7. Já jsem teď unavená a dobře vím proč - zkouškové, plno práce, málo času a minimum spánku (o jakémkoliv odpočinku a volném času ani nemluvím, ten u mě teď neexistuje). Ale naštěstí to za pár dní skončí a na chvíli budu mít trochu volnější režim :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No tak u Tebe se upřímně vůbec nedivím a nechápu, jak to zvládáš! Tak přeji hodně síly, štěstí a podpory, však ono to dobře dopadne :)

      Vymazat
  8. Ty tvé názory jsou jako slovo boží. Souhlas se vším! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haha, slovo boží, teď jsi mě rozesmála! :D Děkuji D:

      Vymazat
  9. U mě se sešly oba faktory naráz. Stres ze školy, přede mnou velká zkouška a já nestíhám, takže vstávám brzo a chodím spát pozdě. Vražedná kombinace. Do toho můj jídelníček je z poloviny čokoláda a má pleť vypadá jako po výbuchu. A když tu zkoušku neudělám, tak to bude asi opravdu konec.. Už aby to zkouškové skončilo. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Takže se prostě sešlo všechno špatně :D Někdy to tak bohužel bývá. Ale však je to jen dočasné období! Držím palce, ať to zvládneš :))

      Vymazat
  10. Skvelý článok, to neustále premýšľanie ešte aj v spánku to som presne ja, snažím sa ubrať, pretože viem, že to z dlhodobého hľadiska človeku len škodí a aj bez toho mám problémy zo spánkom, takže sa snažím myslieť na nejaké príjemné, pekné veci, ale je to fakt ťažké, niekedy sa to proste nedarí. A priznávam, že som na seba neskutočne prísna, pomaličky sa pokúšam poľavovať zo svojich nárokov, ale nie je to jednoduché.
    Bianka

    OdpovědětVymazat