pondělí 30. března 2015

Sebekoučink aneb Staňte se vlastní motivací

Zdravím!

Se sklopenou hlavou. Zase. Protože blog zeje prázdnotou už týden. Zase. Jako výmluvu omluvu je však třeba vzít v potaz, že se celý minulý týden nesl v duchu příprav na maturitní ples. Ten nakonec dopadl nejlépe jak mohl, ale o tom až v dalším článku, hned jakmile se mi do ruky dostanou fotky.

Dnes bych se chtěla věnovat tématu docela jinému. A opět trochu zabrousím do psychologie.

Původně jsem zamýšlela sepsat klasický motivační článek, ale pak jsem došla k názoru, že takových už bylo napsáno dost. Navíc - skoro každý umí otevřít instagram, vyhledat si motivační obrázky, fráze, citáty, videa... a nechat se tak nakopnout. Podstatně těžší ale je onu motivaci najít sám v sobě. 




Pokud se vám to ale podaří, je dost pravděpodobné, že se tahle vnitřní motivace stane daleko silnějším pohonným motorem, než fotky cizích lidí. 

Ať už se jedná o sport nebo jakoukoliv jinou oblast, mnozí z nás se nedokáží sami dokopat k určitému výkonu. Potřebujeme někoho, kdo by nás tak trochu popostrčil (a nebo pořádně seřval). Ten někdo může být učitel ve škole, rodič nebo třeba trenér. Motivovat nás může buď nátlakem, nebo mírnější formou - třeba pochvalou či povzbuzením. Většinou se ale jedná o možnost A = nátlak. Třeba takoví učitelé nás v podstatě dostávají do stresu, případně nám hrozí špatnými známkami, a tak nás nutí k pracovnímu výkonu. Funguje to? Ano. Funguje to dlouhodobě? Většinou ne. 

Situace se má většinou tak, že jakmile nátlak povolí, máme tendenci se vracet do své komfortní zóny a opět spadat do nicnedělání. Málokdo si řekne - ,,Tak dneska si vypočítám 30 příkladů z matiky jen tak, protože pan Novák říkal, že to jednou budeme potřebovat."

Proto si myslím, že motivace, která má vydržet a dlouhodobě nás pohánět vpřed, musí vycházet z nás samotných. Sami se sebou totiž budeme celý život, kdežto trenéři, učitelé a bohužel jednou i rodiče odejdou. Nebude nám nikdo věčně stát za zadkem a nutit nás k práci. Čím starší jsme, tím více padá tahle zodpovědnost na naši hlavu.

Neříkám, že není občas skvělé, účinné a hlavně neskutečně úlevné nechat někoho jiného, aby nás nakopnul. Ale pokud chceme dosáhnout opravdových a trvalých výsledků ve zvolené oblasti, musíme být my tím hnacím prvkem. 




Najít jistotu sám v sobě ale není lehký úkol. 



Pro začátek je vhodné si STANOVIT CÍL.
A pokud možno ho formulovat co nejpřesněji. Jakmile totiž svůj cíl vyslovíme nebo napíšeme, stává se reálnějším. Už to není jen zbloudilá myšlenka v naší hlavě. Je tedy dobré  mít jasně vytyčený ,,hlavní cíl", ale zároveň bychom neměli zapomínat na ,,menší cíle" - tedy drobné krůčky, které je potřeba udělat, příčky žebříku, po kterých je třeba vyšplhat. Tyto menší cíle jsou pak skvělým zdrojem motivace, protože se člověku zdají být blíže.

Je dost pravděpodobné, že při cestě za vašim cílem se vyskytnou nesnáze. A věřte tomu, že jich nebude málo. Některé komplikace přijdou z okolí, některé budou vycházet z vás samotných. S těmi je těžší si poradit, jelikož člověk má tendence se na sebe zlobit a utápět se ve výčitkách. 

NA VÝČITKY SE PROTO VYKAŠLETE. 
Nikdo nejsme dokonalí a nikdo nejsme stroje. Děláme chyby. Podstatné je, že se z těchto chyb můžeme ponaučit a jít dál. Je zbytečné se neustále ohlížet zpátky do minulosti a upínat se k situacím, které jste nezvládli. Před vámi se totiž nachází nespočet dalších momentů, které máte možnost zvládnout jinak - lépe.

NEZAPOMÍNEJTE SE POCHVÁLIT A ODMĚNIT. 
Je možné, že to nikdo jiný neudělá. A vy pak můžete být zklamaní a mít pocit, že neděláte dost. Proto si stanovte odměny za ony menší krůčky, které uděláte.

A nakonec - NENECHTE SE ROZHODIT. 
Vaše okolí možná bude mít takovou nepěknou tendenci vám házet klacky pod nohy. Může to být z prostých důvodů - závist a nepřejícnost, nesnesení toho, že někdo má větší úspěch. Taková reakce většinou přichází od cizích nebo ne tak blízkých lidí. Nejtěžší zkouškou bývá to, co přijde od vašich nejbližších. Možná se jim totiž nebude líbit, že jste se na své cestě změnili, že jste učinili některá rozhodnutí, která se neschodují s jejich přesvědčeními. Fakt, že se nesetkáváte s podporou lidí, na kterých vám záleží, prostě bolí. Člověka to mrzí a pátrá po příčině. Často se pak stává, že příčinu najde chybně v sobě, svou cestu vzdá, cíl opustí a vrátí se do starých kolejí.

Pamatujte, že vy jste strůjci vlastního osudu. Máte právo si zvolit vlastní cestu. A také máte právo dělat chyby. 

Je třeba se na sebekoučink a sebe-motivátorství podívat také z jiného úhlu. Nesmíte na sebe být přehnaně tvrdí, ale na druhou stranu SE MUSÍTE PŘEKONÁVAT. Počítejte s tím, že abyste něčeho dosáhli,  bude to stát čas, úsilí a trpělivost. Nebude to lehké. Protože kdyby bylo, každý snadno dosáhne čehokoliv.



Čím těžší a trnitější však ta cesta bude, tím sladší bude cíl. 

Uvědomte si, pro koho to děláte. Abyste se zavděčili okolí? V tom případě rychle skončíte, protože je dost možné, že si toho okolí ani nevšimne. Musíte to dělat pro sebe. Zkuste si v hlavě obrátit myšlenky a vnímat vše pozitivně.

Jsem unavený? Ano. To znamená, že jsem dnes poctivě pracoval.
Všechno mě bolí? Ano. To znamená, že jsem odvedl dobrou práci.
Sotva se ploužím? Ano. To znamená, že jsem udělal maximum.


Pokud máte pocit, že už nemůžete, jste teprve v polovině sil. 
Jste rychlejší, silnější, odvážnější, chytřejší, vytrvalejší a zkrátka lepší, než si myslíte!

A sakra, že to zvládnete, ať už si vezmete do hlavy cokoliv! 


___________________________________________________________________

Tak co? Umíte se namotivovat, nebo nutně potřebujete podnět zvenčí?

13 komentářů:

  1. zrovna od včera jsem se pořádně namotivovala a tento článek mě nakopl ještě víc, děkuju :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to ráda slyším! A doufám, že to vydrží! :)

      Vymazat
  2. u mě fungují odměny:) udelam si tabulku, napisu si cile a odmeny a jedu:)) a pak s odmenim.. ale bohuzel obcas povolim, ale nejvetsi hnaci motor pri cviceni byl rozchod, byla jsme z toho dost spatna a cviceni bylo jedna cast dne kdy jsem na to nemyslela.. takze sjem cvicila kazdej den.. a vysledek.. postava se kterou jsem byla spokojena a paradni fyzicka..:d bohuzel uz jsem zas pribrala,, asi budu potrebovat dalsi rozchod..:D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je fajn systém :)
      A joo, zrovna rozchod - věřím, že to může být hodně silný impulz :D

      Vymazat
  3. Krásný článek, vždy všechno dělat pro sebe ♥ :)

    http://myway-tofitness.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  4. Tak tohle byl parádní článek :) Máš moc hezké myšlenky a líbí se mi, jak je umíš dát smysluplně za sebe.. když si tvé články přečtu, dojde mi, že to vím a že to tak taky cítím, ale má zmatená hlava by těm rozkutáleným myšlenkám v životě nedala tak pěkný tvar!
    A jinak.. nevím, snažím se být sama sobě motivací, ale upřímně, víc mě namotivuje asi křik Jillian nebo obrázek vysportované krásky v plavkách a pod tím nápis. A čím to? Nevím, sebe prostě není tak lehké pochválit, alespoň pro mě.. Snažím se, vím, že mám výsledky, ale chtěla bych neustále víc a tak to končí v začarovaném bludném kruhu..To jsem celá já no.. Ale musím to změnit..! Jen..jak..

    worldaroundmissnothing.blogpspot.cz

    OdpovědětVymazat
  5. Uplně jsi mi padla do noty, momentálně se každý, občas fakt silou, snažím najít motivaci ke psaní diplomky a většinou to dá pěkně zabrat!
    Už se těším na článek z plesu :)

    OdpovědětVymazat
  6. Souhlasím s tebou, jsem ráda když si lidé uvědomují, že dokáží mnohem více než si myslí. Mně osobně to trvalo celkem dlouho, než jsem než jsem na to přišla. Půl roku jsem cvičila 30dennivyzvu a párkrát za týden si zaběhala a myslela, jak makám a přitom vůbec! :D az když jsem začla chodit na kruhové tréninky do fitka jsem se probrala...od té doby jsem.mnohem silnější, chodím posilovat a nebojím se toho. Jsem silnější jako nikdy předtím. A pořád na tom pracuju :) A VŠICHNI TO DOKÁŽÍ!

    OdpovědětVymazat
  7. Poslední dobou si tu motivaci potřebuji pořád a pořád opakovat, stokrát ti díky za tento článek! :)

    OdpovědětVymazat
  8. Napsalas to fakt krásně!!! Motivace je hrozně důležitá! ve všem. Když je člověk namotivován dokáže i to, co by jindy řekl, že to nezvládne.

    OdpovědětVymazat
  9. Děkuji, takový článek mi hezky nahrál do situace v které se zrovna nacházím!! <3

    OdpovědětVymazat
  10. Takové články mám hrozně moc ráda. Taky jeden takový chystám, protože motive je opravdu důležitá. Sama se snažím mít co nejvíce motivace, i na nástěnce mám napsaná různá motivační hesla :) Ale i blogy ostatních mě sami o sobě motivují - alespoň vím, že nejsem jediná, kdo žije tak jako já ;)
    A přesně jak píšeš - děláme to pro sebe, ne pro okolí ! :)
    http://lucyshealthylifestyle.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat