úterý 10. března 2015

Všichni máme právo na změnu

Zdravím!

Řekla jsem si, že dnes prostě napíšu článek, i kdyby já nevím co. Protože víc času už mít asi nebudu, spíše naopak, takže je třeba si nějakou tu hodinku ušetřit a věnovat se také Vám, čtenářům. Voilá - co jsem si stanovila, to také plním (COŽE?!) a článek je tu.



Dnes to bude další zamyšlení (a také trochu projev rozhořčení), ke kterému mě přivedl milovaný ASK. Co si budeme povídat, někdy jsou to nervy, někdy teče krev a někdy je člověk z těch dotazů až na pláč. Nicméně přestože jsem již milionkrát přemýšlela o jeho zrušení, stále si ho ponechávám. Proč? Protože ráda poradím a pocit, že někomu můžu pomoci, je k nezaplacení. A také mi tam čas od času přijde nějaká tak milá zpráva, že rázem zapomenu na všechno to zlo a musím se usmívat od ucha k uchu.

Pojďme se ale vrátit k ne tak pěkné zprávě - konkrétně ke dvou vzkazům, které mě inspirovaly k sepsání tohoto článku. 





Má první reakce? 





Pak jsem se přeci jen trochu uklidnila a začala nad tím uvažovat. 

Změnilo se něco? Ano. Začala jsem chodit do posilovny.
Změnila jsem pohled na některé věci? Ano, změnila, protože jsem je zkusila. 
Změnila jsem se já jako taková? Nevšimla jsem si. Pořád si připadám jako ta samá Anča.

Ale ne, evidentně se ze mě stal někdo jiný. Někdo zcela posedlý posilováním, fitkem, v hlavě mám jen samé proteiny a když náhodou jeden den nejdu do gymu, tak se hroutím. 

Aha.

Mám pocit, že lidé mají takovou nepěknou tendenci - dělat unáhlené závěry na základě minima informací. Přečtou si pár příspěvků, sledují Vás na instagramu a dokonce třeba i na facebooku, což z nich logicky dělá odborníky na Váš život. Vědí zcela přesně, co se Vám honí hlavou!

Často na nás okolí vyvíjí jakýsi tlak a má někdy až nesmyslná očekávání. Tohle je vidět i v reálném životě, ale ukazuje se to především na blozích a sociálních sítích obecně. Jako kdyby si Vaši čtenáři nebo sledovatelé vytvořili takovou ideální verzi Vás samých a běda, jakmile se od oné představy vychýlíte. 

Další problém nastává, pokud se nějakým způsobem změníte. Ať už je to z hlediska vzhledového nebo myšlenkového. Uděláte ve svém životě více či méně radikální rozhodnutí a najednou se na Vás ze všech stran začne sypat kritika, proč jste to jako dělali, že předtím to bylo lepší, že už to nejste Vy.



Je nutné si uvědomit, že každý v životě prochází určitými změnami. A většinou jich bývá nespočet. Člověk se prostě neustále vyvíjí, posunuje se kupředu, zkouší nové varianty. A i kdyby to byl posun k horšímu, stále nemáme právo někoho odsoudit a kritizovat jen na základě faktu, že už není takový, jako dřív. Nevidíme za pomyslnou oponu, nevíme, co se momentálně odehrává v životě druhých a co je vedlo ke změně. 

Zkusme se každý povídat sám na sebe. Nikdo jsme se nenarodil geniální a vševědoucí. Nikdo jsme nevykročil na cestu života rovnou tou správnou nohou a správným směrem. A nikdo z nás neví, co ho ještě čeká a jaké změny život přinese.
Při průletu vlastní minulostí jistě narazíte na okamžiky, situace a období, za které byste si nejraději dali facku. V tu dobu jste ale možná mysleli, že to děláte nejlépe, jak můžete. Důležité je se tomu zasmát a jít dál. 

Stejně jako přijímáme změny, které se dějí nám samotným, měli bychom přijímat i změny ostatních. Jak kdo žije svůj život - to je čistě jeho volba. Samozřejmě se nám to nemusí líbit, ale to neznamená, že se do dotyčné osoby začneme navážet. Svůj názor přeci můžeme vyjádřit slušně a rozumně. (poznámka - rozumně neznamená odsoudit někoho podle pár komentářů či příspěvků)

Je jasné, že někdo je Vám svými názory sympatičtější a s někým se zase neshodnete. Proto je i logické, že pokud se Váš oblíbenec v něčem změní a najednou nic nesdílíte, nemáte nic společného, bude Vás to mrzet. Ale je nutné to akceptovat jako jeho svobodnou volbu. 

Ideální příklad (s trochou nadsázky) jsou uživatelé fotoaparátů Nikon a Canon. Fotografický svět jako by se rozdělil na dva týmy. Pokud budete fotit Canonem, nejspíše s Vámi budou sympatizovat ostatní ,,canonisté". Pakliže ale zjistíte, že Nikonem se Vám fotí lépe, nikdo Vám nemůže bránit ve změně. Bohužel se ale nejspíš najde řada canonistů, kteří si budou muset rýpnout. 

Každý má právo na změnu názoru. Můžete být roky přesvědčení o určité pravdě, ale pak kolikrát stačí jedna informace, abyste vše přehodnotili.

A co je hlavní? Brát to s rezervou. 

Když se podívám na některé starší příspěvky na blogu... 



Za ty dva roky jsem hodně jinde. Leccos jsem si srovnala v hlavě, leccos jsem přehodnotila. A jsem si jistá, že mě ještě mnoho změn čeká. A nijak se jim nebráním. Nechci zůstávat na jednom místě a těším se, co nového svět přinese. 

(Další věc, kterou jsem si jistá, je to, že za určitou dobu budu číst třeba zrovna tenhle článek a chytat se za hlavu.)

Nebylo by tedy skvělé, kdybychom se vzájemně respektovali se všemi změnami, které nám přinese čas a zkušenosti? :-)





35 komentářů:

  1. Pěkný článek! Máš naprostou pravdu, je lidské se měnit, měnit svá rozhodnutí, své názory, vzhled, všechno. Protože jak člověk dospívá, změna je prostě nedílnou součástí jeho proměny. Získání zkušeností, více pohledů na svět, více možností. Nikdo nezůstane stejný. Jasně, ne vždy to je změna k lepšímu, můžeme kvůli tomu ztratit i přátele, ale je to součástí našeho vývoje.
    A naprosto nesnáším ty lidi, kteří jsou chytří jak rádia, znají tě lépe než se znáš ty sama, ke všemu mají rady a připomínky a běda, jak se jen trochu mineš jejich představě! Pak na mučidla s tebou! Někdy si říkám, že svět je fakt šílený v tomto...
    Každopádně, nic si z toho nedělej :) Důležité je, že se ty sama cítíš dobře a pokud žádnou změnu nepozoruješ, žádná se ani nestala! :)

    worldaroundmissnothing.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mockrát děkuji za milý komentář a podporu! Jsem ráda, že na to máme podobný názor a moc hezky jsi to napsala. Občas potřebuje člověk v určité fázi vývoje i změnu prostředí nebo lidí, kterými se obklopuje, to vše k tomu zkrátka patří :)

      Vymazat
  2. Anička, týmto článkom si mi uplne prehovorila z duše. Presne si to vystihla, čo si aj ja myslím, ale ja v článkoch tohto typu nie som dobrá, respektíve nechcem rozoberať takéto články, hoci nápadov by bolo dosť, pretože viem, kto blog z môjho okolia číta. Bohužiaľ, čím ďalej tým viac si všímam hlavne na blogoch ako niektorí ludia majú neustále potrebu do niečoho zapárať a niečoho sa chytať. Mám taký dojem, že chcú, aby sme sa správali podľa ich predstáv a jedli to, čo by chceli vidieť oni. Najmä teda čo sa týka toho jedla, to vidím denno denne pomaličky, že si nenechajú ujsť príležitosť rýpať do toho že niekto je málo alebo či je veľa bielkovín, vynecháva sahcaridy a neviem čo ešte. Ja nechápem zmysel v tom, prejedať sa keď sa niekto dostatočne zasýti len zato aby to niekomu cudziemu urobilo radosť. Každý vie, kde má hranice a koľko mu stačí. A keď si vezmem tvoj príiklad čo sa týka posilňovne, tak mi to už príde až smiešne keď už niekto ide fakt do tohto rýpať. Každý má právo si tráviť čas ako uzná za vhodné a ani sa ti nečudujem, že sa ti tam tak páči a domáce cvičenie si vymenila za fitko, pretože to je najdôležitejšie robiť to pre seba a pre radosť, nie preto že to je teraz IN. Niektorým to však môžeš vysvetlovať a aj tak si budú hovoriť a písať svoje a podľa mňa sú to dosť často práve ľudia čo akýmsi spôsobom žiarlia, že samy si nenašli to svoje. Podľa mňa si určite z toho nič nerob, mne sa tvoje názory strašne páčia a vždy si jedným hltom prečítam každý tvoj článok, pretože s tebou vo všetkom súhlasím a ty si sa rozhodne nezmenila! Povedala by som, že ty si jedna z mála, ktorá tomu celému tak nezdravo neprepadla, čo sa týka aj cvičenia aj stravy, lebo viac blogov som prestala sledovať práve kvôli tomu, že im to začalo už trošku prerastať cez hlavu. A podla mňa sa za žiadnu hlavu chytať nemusíš ani teraz ani neskôr, pretože si to týmto článkom dokonalo vystihla a snáď sa nad sebou zamyslí viacero ludí :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že to vidíme stejně. Já si zase takové myšlenky neumím nechat pro sebe a musím je ventilovat prostřednictvím blogu. Okolí o něm ví, občas se mi za něj směje, ale na to už jsem si tak nějak zvykla a beru to s klidem :D
      Přesně, jak píšeš - zrovna na Tvém blogu jsem si toho všimla již několikrát - jako by měli tendenci Ti přikazovat, co máš a nemáš jíst a neustále hledali sebemenší chybičky. Vždyť nikdo nejsme dokonalý a každý máme jiné potřeby. Nebudeš měnit to, co Ti vyhovuje, jen kvůli tomu, že někdo říká, že je to špatně. To člověk pak už ani nemá chuť přidávat jakékoliv osobnější články nebo jídelníčky.

      Jinak mockrát děkuji, takové milé komentáře vždy potěší a jsem neskutečně ráda, že Tě blog stále baví :) Je pravda, že jsem také od čtení leckterých bloggerek upustila, jelikož mi přišlo, že začaly pomalu, ale jistě ,,bláznit" a zacházet do všemožných extrémů.

      Vymazat
  3. Tak pod tohle se podepisuji!!! Moc dobrý článek, souhlasím s každou větou, kterou jsi napsala. Já osobně NENÁVIDÍM, když někdo, kdokoliv, "zkresluje" to, co dělám, když to podává svým stylem, když to všechno zdůvodňuje za mě, když se na mě dívá skrz prsty, když to neudělám tak, jak bych MĚLA, když to ví líp než já sama. Vraždila bych. Škrtila bych. Čtvrtila bych. Sekala bych jazyky. Lámala nohy. Ruce. Topila bych.
    Nevím, jak jinak bych se k tomu měla vyjádřit :D Prostě to musíme všichni brát z nadhledem (což mi nikdy moc, vlastně vůbec, nejde... :D).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haha, někdy si člověk potřebuje ulevit! :D A pro nadhled už nezbude místo, to moc dobře znám. Chápu Tě, prostě je to hrozně protivné, když Ti někdo v podstatě diktuje, jak máš žít a nebo rovnou definuje, jak žiješ :D To mi hlava zkrátka nebere.

      Vymazat
  4. Och, konečně někdo rozumný napsal přesně to, na co myslím tolikrát denně! Člověk je z několika stran sledován a hned ho všichni znají jako své boty! :) Povedený článek ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji_, je to tak, to je přesně nevýhoda dnešního světa - jak mile se pohybuješ na internetu a nějakým způsobem se prezentuješ, dostáváš se pod pomyslný ,,drobnohled" :)

      Vymazat
  5. Jeežiš, ty dva komentáře na Asku teda fakt nechápu! :( Vždycky se hold najde někdo hrozně "chytrý" no! Nic si z toho nedělej, nad tím je škoda se rozčilovat :) Jinak opět skvělý a pravdivý článek :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také jsem je doteď nepochopila, ale těžkou hlavu z toho nemám, jen mě to zarazilo a mrzí mě to no :) A děkuji!

      Vymazat
  6. Skvělý článek - toto mě taky v poslední době dost štve.
    Připadá mi, že se lidi dělí na dva tábory - jedni, co posilovnu a všechno kolem milujou a nic dalšího není dost dobré a další, co si zase myslí pravý opak, každou chvíli čtu někde komentáře typu "už i ty chodíš do posilovny, no to je hrůza..." - jako by na tom bylo něco špatného. Nebo i u sebe jsem narazila na něco podobného, dozvěděla jsem se, že když cvičím čtyřikát týdně, tak jsem blázen do cvičení a zanevřela jsem na přirozený pohyb..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hezky jsi to napsala - 2 tábory - buď posiluješ a tím pádem jsi maniak a gymrat, nebo zase z jejich strany chodí urážky typu- necvičíš, jsi trapný, mimo a out. Vzájemně se odsuzovat...to mi hlava prostě nebere. Ať si každý najde svůj systém, který mu vyhovuje, nic není špatně, dokud to člověk baví :)

      Vymazat
  7. Skvělý článek :) změna je dobrá věc a každý máme svůj život a nebudem si ho přece žít podle povelů ostatních. A ty příspěvky- co když jsou jenom ze žárlivost, protože ony by tento životní styl nezvládaly... Třeba se bojí přiznat, že jsi lepší než ony- že ty máš tu vůli.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak tak, každý svého štěstí strůjcem :)
      A mockrát děkuji!

      Vymazat
  8. Ty jsi opravdu bedna, to ti povím! :) Je úžasné, jak dokážeš všechno tak dobře podat a sepsat. Souhlasím s každým tvým slovem :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Páni, tak to mockrát děkuji, ale jako bedna si tedy nepřipadám :D Někdy mám vážně problém vyjádřit myšlenku.

      Vymazat
  9. Líbí se mi, jak umíš vše brát s nadhledem. :) Většinou ti největší rýpalové jenom závidí - klasika. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Snažím se o to!:D Děkuji za podporu:)

      Vymazat
  10. "Mám pocit, že lidé mají takovou nepěknou tendenci - dělat unáhlené závěry na základě minima informací. Přečtou si pár příspěvků, sledují Vás na instagramu a dokonce třeba i na facebooku, což z nich logicky dělá odborníky na Váš život. Vědí zcela přesně, co se Vám honí hlavou!" - naprosto slovo od slova přesné!!! Kdo kdy blogoval, chápe :D Zkreslování informací jakbysmet, nebo když ti cpou slova, která jsi nikdy neřekla nebo nenapsala.... mně také na jedné diskuzi napadla jedna paní, že podle nálady furt mažu blog. Já nikdy za 2,5 roku blog nesmazala :D Stalo se to jen jednou, což bylo definitivní, ale podle slov už jsem na diskuzi byla za schizofreničku :D fakt je*at takové lidi :D toho je víc a člověk si za tu dobu přečte spoustu věcí... hlavně, nevím, kde kdo bere tu sebejistotu, že budeš dělat to, co druhým vyhovuje... takhle to nefunguje. Takže v klídku, nenech se tím rozhodit, protože tě uklidním, bude i hůř :D držím palce :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, zrovna na Tvém starším blogu jsem si toho všimla několikrát. Kritika přicházela ze všech stran a naprosto neoprávněně. To je tak, že člověk samozřejmě nevyhoví všem, ale čekal by ze strany lidí trochu respektu :) Ale vážně nemá cenu se nad tím rozčilovat, akorát si pak kazíme den :D Děkuji, Tobě také a pevné nervy!:)

      Vymazat
  11. Toto je mi tolik povědomé! :-)
    Kažopádně lidé se posouvají v životě různými směry, takže bych to nehrotila a jen nad takovými podobnými komentáři mávla rukou. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Asi si to zkusil každý, kdo někdy blogoval :) Já si z toho těžkou hlavu nedělám, jen mě to přivedlo k zamyšlení na tohle téma:)

      Vymazat
  12. Nemůžu nic víc než jen souhlasit :) Je to přece tvoje věc, pro co se rozhodneš a dotyčný ti do toho nemá co mluvit :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nebo klidně ať mluví, ale rozumně, racionálně a slušně :)

      Vymazat
  13. Se vším naprosto souhlasím! Je nesmysl, aby byl člověk po celý svůj život stále stejný-měl stejné myšlenky a názory, cíle...na základě zkušeností a chyb, které při výběru své cesty udělal, se mění a snaží se najít jinou cestu, nebo zkouší jiné varianty, které by mu mohly sedět lépe. Mně se často stává, že něco horlivě kritizuji, jenže pak danou věc zkusím, prožiju...a najednou změním názor (a nebo taky ne :D ). A to, že se někomu nelíbí, že někdo vlastně ŽIJE (což právě obnáší i to, že člověk, pokud nežije neustále v jeskyni a trochu se zajímá o okolní svět a střetává se s různými názory a zkušenostmi, tak se formuje a vyvíjí) je problém toho člověka, ne tvůj :) . Proto bych to vůbec neřešila, že tě někdo měl rád jen proto, že jsi pravidelně nechodila do fitka, mi naprosto nedává smysl. Člověka přeci netvoří jen to, jestli sportuje. A soudit člověka jako takového jen podle pár náhodných a povrchových věcí, nedává smysl ještě víc. Stále jsi ta úžasná osoba, která mi moc psychicky pomáhá svými filosofickými články, které mi tak hodně mluví z duše a já obdivuji, jak někdo dokáže určitou myšlenku a pocit tak dobře zformulovat do věty (což mě dělá ohromný problém :D ) .

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Napsala jsi to moc hezky a máš naprostou pravdu :) Třeba mně se názory měnily rychlostí blesku hlavně v pubertě :D Prostě okolní svět nás utváří a je téměř nemožné zůstat pořád stejný - a proč také, když se nám otevírá tolik možností :)
      A mockrát děkuji, jsi zlatá!:) Neskutečně mě těší, že někdo moje články čte a navíc - že se mu líbí :D Někdy mám totiž pocit, že to nemá hlavu ani patu :D

      Vymazat
  14. Myslím, že ani sto takových článků nezabrání rýpalům v pokračování v jejich oblíbené činnosti, bohužel. Setkala jsem se s tím na mnoho blozích, zkrátka, člověk jakoby opravdu neměl nárok na nějaký ten osobní rozvoj, kdy na určité věci pozmění názor a vidí je z jiné perspektivy, prostě to nejde.
    Ono je sice sympatické, když tě lidé vnímají jako modlu a vzor, ale všeho moc škodí a vyčítat proto někomu změnu životního stylu, vlastně jakéhokoliv stylu, je opravdu sobecké a drzé.

    Doufám, že se nad tímto článkem zamyslí co nejvíce lidí a zváží tak své komentáře směřující k výčitkám.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bohužel, je to tak. A jak jsi napsala - kolikrát mi přijde zpráva, že jsem pro někoho vzorem, což jednak nechápu (:D), potěší mě to, ale zároveň také trochu děsí, protože pak mám ten pocit zodpovědnosti za své činy a za to, co píšu. A samozřejmě to pak vede k tomu, že jakmile začnu něco dělat jinak, najdou se lidé, kterým se to nebude líbit.

      Vymazat
  15. Možem sa spýtať prečo to vôbec riešiš???? Taký ľudia vždy boli a vždy budú a treba sa na to povzniesť a byť nad vecou..:) Veď všetko čo robíš robíš pre seba a nie pre druhých tak sa tým nezaoberaj.
    Myslím že veľa ľudí rieši, čo si o ňom druhý myslia . Predsa žiješ sama so sebou a nie s druhými tak na to komentáre takého typu kašli ...:) Ja som si tiež všimla že poslednú dobu na blogoch pribudlo takýchto komentárov ktoré majú za cieľ riešiť dotyčnú, jej stravu, šport, oblečenie....a koho vobec taký ľudia zaujímajú????? :) J.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Však já to nějak extrémně neřeším, nehroutím se tady z toho :) Jen mě to přivedlo k téhle myšlence a chtěla jsem napsat podobnou úvahu, jelikož je to něco, s čím se setkal asi každý ať už na internetu nebo v životě :) Samozřejmě si dál pojedu to svoje, tohle mě nerozhodí, jen mě to mrzí, toť vše.

      Vymazat
  16. Ahoj Ančo!

    Jeď si dál to svoje a na takový hlupáčky a trolly kašli. Na rozdíl od nich to máš v hlavě srovnaný a můžeš se jim akorát tak smát :) Víc se k tomu netřeba vyjadřovat.
    A přestaň brát ty steroidy, zbytečně se pak nasíráš kvůli pitomostem :D

    Měj se fajně :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Filipe,

      Já ti dám steroidy! :D A moc neprovokuj, nebo to schytáš také. Haha, nene, jsem už naprosto v klidu, bylo to jen takové momentální rozhořčení a potřeba ventilovat myšlenky :)

      Vymazat
  17. Některé lidi by se opravdu měli nad sebou zamyslet a nějaké názory si raději nechat pro sebe.. Jako netuším, co na to říct, opravdu! Hlavně dělej to, co tě baví a je ignoruj:))
    http://the-biggestfear.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  18. Ahoj :) je důležité se nad tyma blbama jen povznést a nevěnovat jim pozornost, protože čím víc pozornosti sem jim bude věnovat, tím víc budou otravovat :/ prostě haters gona hate :/
    Jinak mám taky blog byla bych ráda kdyby ses podívala :) http://lifewithpetra-blog.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  19. Úžasný článek ! Nemám jinou možnost než souhlasit. Jak píšeš - spousta lidí si myslí, že když tě sleduje na internetu, zná tvou osobnost do puntíku. Což samozřemě nemůže být pravda, ono to tak mnohdy není ani s člověkem, se kterým se znáš osobně :)
    Já jsem si prošla mnoha změnami...asi nejzásadnejší byla anorexie a pak vyléčení z ní. Bohužel mě stále někteří berou za tu dietářku, ikdyž jí už dávno nejsem. Jejich názory už ignoruji.
    A nelíbí se mi, jak čtu na blozích komentáře typu, jak někdo napsat tobě. Někdo začne chodit do fitka a ostatní ho hned odsuzují, že už patří taky k té většině atd...Což se mi vůbec nelíbí. Já tam nechodím proto, že je to teď zřejmě IN, ale protože mě to baví. Taky jsem dříve cvičila jen doma ale...změna je život.
    Je zbytečné se zaobírat takovými komentáři, tito lidé se jen snaží oddálit tě od tvých cílů a snů...mnohdy v tom hraje role i závist :)
    http://lucyshealthylifestyle.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat