neděle 14. června 2015

Salát - král léta

Zdravím,

přemýšlela jsem, o čem psát a věděla jsem, že to tentokrát nebude nic psychologického ani bůhvíjak náročného. Tak jsem zvolila téma velmi jednoduché a rozhodla se psát o salátech. Ano, čtete dobře, celý tento článek bude věnován salátům. (Že bych měla jeden už i v hlavě?)

Nevím, jak to máte Vy, ale pro mě saláty nepostradatelně patří k létu. Při horkých letních dní není nic lepšího než mísa zeleniny. Chutná skvěle, obsahuje spoustu vody, takže skvěle osvěží a ochladí.

Navíc existuje tolik možností, jak si salát připravit! Může sloužit jako doplněk k hlavnímu chodu, jako překrm (nebo zákrm), ale při použití těch správných ingrediencí může takový salát vydat i za hlavní jídlo.

A co je nejlepší? Salátu můžete sníst prakticky neomezené množství. Zkrátka si nandáte plnou místu jen a jen pro sebe.
Pro mnoho lidí je to také jeden z přijatelných způsobů, jak do sebe dostat zeleninu, pakliže ji syrovou nesnesou neochucenou.

Jak jsem již psala - variant je v podstatě nekonečno, fantazii se meze nekladou a člověk může neustále vymýšlet nové a nové salátové kombinace, obměňovat dresingy a ingredience.






ZÁKLAD

V mém případě tvoří základ téměř každého salátu následující ingredience:

ledový salát
•okurka
•rajče
•paprika

Popřípadě ještě: čínské zelí, rukola/polníček a ředkvičky - to se mění podle sezóny a toho, co je zrovna v akci v Kauflandu

Pokud si dělám salát pouze jako doplněk k něčemu dalšímu, většinou přidávám už jen olivy.

Vždy zeleninu zakápnu olivovým olejem a přidám Balsamico. Olivový olej salát krásně provoní a Balsamico mu dodá svěží, nakyslou chuť.




,,PŘÍDAVKY"

Neboli tunning. Moc ráda přidávám do salátů nejrůznější suroviny na ozvláštnění. Nejčastěji to jsou například:

nejrůznější sýry (výborné jsou tvarůžky, hermelín, kozí sýr, niva nebo i obyčejný Eidam)
•maso (zejména kuřecí nebo tuňáka)
•vajíčko
•jogurt/zakysaná smetana
•oříšky
•sušená rajčata
•černé olivy - bez těch si salát téměř nedovedu představit
tofu
•ovoce - určitě stojí za to vyzkoušet salát s jahodami nebo ostružinami!




KOMBINUJEME

Na salátech je geniální nespočet kombinací, které můžete vytvořit.
Mezi mé nejoblíbenější kombinace patří:

vajíčko + tuňák - zkrátka si spolu báječně rozumí!
vlašské ořechy + niva + kuřecí - další nesmrtelná kombinace
šunka + jogurt - příjemně osvěžující a přitom zasytí
olomoucké tvarůžky + šunka - spoustu lidí nesnese tvarůžky kvůli jejich charakteristickému odéru. V kombinaci se zeleninou se trochu zmírní
hermelín + hroznové víno + vlašské ořechy - tohle asi nemusí chutnat každému, ale mně to přijde jako naprosto dokonalá souhra chutí.
piniové oříšky + sušená rajčata - tohle je zkrátka výborné! Bohužel obě ingredience nemáme doma zas tak často, proto si takový salát dělám spíše výjimečně.
tofu + sojová omáčka - přijde mi, že tofu si se sojovkou zkrátka báječně rozumí



ZÁLIVKY A DRESINGY

Když už Vám dojdou nápady, jaké ingredience do salátu použít, můžete alespoň zkoušet nové zálivky a dresingy.
 Mám pár tipů na své oblíbené:

zálivka z olivového oleje, octa, soli a provensálského koření - tuhle mám snad nejradši. Je svěží, lehká, salát skvěle dochutí a olivový olej prostě nádherně voní, stejně jako provensálské koření. Občas místo něj používám bazalku.

medovo-hořčičná zálivka - tuhle jsem okoukala v Delmartu, kde mi hrozně chutnala. Smíchám plnotučnou hořčici, trochu olivového oleje, špetku soli a rozpuštěný med. Vytvoří se tak příjemně nasládlá chuť, která se skvěle hodí zejména do salátů obsahující maso

 jogurtový dresing - úplně nejjednodušší a přitom hrozně dobrá věc. Smíchám pouze jogurt, občas zakysanou smetanu, česnek, sůl a nějaké bylinky, co jsou zrovna po ruce. Chutná báječně v jakémkoliv salátu.

Nejlepší salát, jaký jsem kdy jedla. Francouzi prostě umí.
Salát se směsí sýrů a opečeným toastem s kozím sýrem


______________________________________________________

No a to je asi k salátům vše. Zkrátka bych si bez nich nedovedla představit léto. Vlastně žádné roční období.

A co Vy? Jíte saláty také ve velkém? Jaké jsou Vaše oblíbené kombinace? 


36 komentářů:

  1. Salátem se nic nezkazí, co si budeme povídat. A je to skvělá varianta přílohy místo knedlíku nebo bramborový kaše :D Ten základ mám asi stejnej jako ty - salát, rajčata, okurka. Papriku teda jak kdy. Záleží když je v akci :D Nedávno jsem ujížděla pořád na salátem s tuňákem a vajíčkem + zakápnout olivovým olejem, to bylo prostě boží. Miluju tu kombinaci toho vajíčka :D Nebo když si dáš k tomu hermelín z grilu a pěkně ho rozkrojíš aby ti na salátek vytekl, to je lahoda :D :D

    Ještě nikdy jsem takhle nebásnila o salátu :D Ale co, je to zdravý :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, je to zdravé a to se může! :D Udělala jsi mi hroznou chuť na hermelín!

      Vymazat
    2. Hermelín bych mohla jíst furt :D :D někdy si udělám k obědu jenom tak že nakrájím rajčata na kostičky, dám to do misky nebo na talíř. Pak do trouby v alobalu hermelínek s kořením a to je pak bašta s těma rajčatama :D

      Vymazat
    3. Ježiš mňam! Už mám jasno, co bude dnes k obědu! :D Diky moc za tip!

      Vymazat
  2. Hezký článek :-).
    Můj nej je asi kukuřice, paprika, rajčata, cibulka, olivy a tuňák (složení poněkud ovlivněno nabídkou salátového baru v ZJ, kde si zeleninu nechávám naložit - tuňáka si nosím svého, toho nevedou).
    Se sýrů bych doplnila ještě fetu a balkán.
    A kombinace kuře, niva, ořechy by mohla být dobrá i doplněná o hrušku.
    A hermelín s hroznovým vínem a ořechy mi chutná taky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji!
      Vidíš to, na balkán a fetu jsem úplně zapomněla, přitom to jsou základní sýry do salátů a já je miluju! Věděla jsem, že mi něco vypadlo :D
      Kombinace s hruškou zní také zajímavě)

      Vymazat
  3. Miluji saláty! Ale převážně opravdu jen v létě, když je zima raději preferuji zeleninu tepelně upravenou (protože ze studené je mi prostě zima :-D). A v létě stejně chutná nejlíp! :-) Já miluji salát řecký - klasika, která nikdy nezklame. V poslední době jsem si také oblíbila rukolu a polníček. No a dresing u mě vede jednoznačně medovo-hořčičný!
    Téda, úplně si mě navnadila! Dneska si určitě nějaký dám! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je pravda! V zimě,když dostanu chuť na salát, musím se nejdřív zabalit do 2 svetrů :D
      Rukola a polníček dokáží salát neskutečně oživit))
      Tak doufám,že ať už sis dala jakýkoliv,byl dobrý!)

      Vymazat
  4. Ahoj Ančo!

    Saláty jsou nejlepší a už je do sebe začínám ládovat. Základní suroviny taky moc neměním, většinou podle toho co mi dojde a co je v akci :) Nejradši mám různý variace šopáku a Caesara, ale jako přílohu nepohrdnu jakoukoliv kombinací. Jo a k medovo-hořčičný zálivce jen podotknu, zkus použít dijonskou hořčici, přidat trochu pepře a klidně to trochu naředit vodou, aby to nebyla taková kaše, je to tak trochu pikantnější, ale třeba na obyčejnej ledovej salát je to úplná bomba.
    Tak se měj krásně, dopřávej si takovýhle dobroty a užívej léta!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Filipe,

      Vidíš to,na svůj oblíbený šopák jsem úplně zapomněla! A to na něj nedám dopustit. Jinak Caesara si pravidelně objednávam v restauracích a cekam,kdy mi přinesou pravého a dobrého:D
      Děkuji za tip, s dijonskou to zkusím příště:)
      A ještě jednou děkuji, Ty také užívej sluníčka)

      Vymazat
  5. Náhodou moc dobrý a inspirující článek :) Saláty také miluji, zrovna dnes jsem si dělala k obědu zeleninový salát s kuřecím masem a sýrem. Ale určitě si mě pár věcma inspirovala a určitě něco z tvých nápadů vyzkouším. Možná dám někdy i druhou šanci olivám - napoprvé u mě bohužel nezabodovaly :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem ráda, že se líbil!)
      Mňam, mňam, s kuřecím a sýrem-hned bych si dala))
      Zkus je...ale co jsem si tak všimla- lidé se rozdělují na 2 tábory-ti, co olivy miluji a ti,:kteří je nesnáší:D

      Vymazat
  6. Saláty mám moc ráda a kombinace s hermelínem, ořechy a hroznem je nejvíc boží!

    http://myway-tofitness.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  7. Super článek! :) Žádný salát v hlavě nemáš a jestli jeden z tvých nápaditých na talíři, tak ti mohu jedině závidět! :) Saláty neodmyslitelně patří k létu a já jako milovník zeleniny jihc zbaštím přímo tuny! :) Obvykle je dělám bez zálivek, mám ráda zeleninu jen tak, ale ta hořčično medová zní dobře, dík za tip :)

    worldaroundmissnothing.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji mockrát!:)
      Někdy dostanu také chuť jen na čistou zeleninu, ale tu medovo -horcicnou vážně zkus, je výborná!;)

      Vymazat
  8. Jéé, já zbožňuji saláty nadevše. Díky Bohu za toho, kdo je vymyslel :) Právě tu chroupu brambůrky, ale nejraději bych je vyměnila za jeden z těch salátů na fotkách. :) Nejvíc mě dostal ten tuning :D. To by mě ani nenapadlo to tak nazvat. jinak já miluji všechny a hlavně Caesar, mňam <3

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ze ano? Také bych je mohla porad a ve velkém :)
      Caesar patří k mým nejoblíbenějším, :škoda jen, že ho skoro nikde neumí udělat správně:D

      Vymazat
  9. Tak tak skvělej článek o salátech jsem dlouho neviděla! :) tvarůžky bych chtěla už dlouuho zkusit! jen se bojím toho smradu :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haha,možná proto,že o salátech by nikoho nenapadlo psát!:D mockrát děkuji)
      Dej tvarůžkum šanci,třeba si je zamilujes:)) kdyztak vybirej ty tvrdší,jsou méně zralé, tudíž méně smradlave:D

      Vymazat
  10. Saláty jsou super, miluju když si nachystám na jídlo obrovskou mísu plnou zeleniny a celou ji můžu sníst sama :3 Já osobně mám v salátu ještě moc ráda avokádo a nikdy nesmí chybět spoustu semínek :) každopádně tuňák a vajíčko je u mě klasika :)) Vidím že nejsem jediný salátový fanatik :D a inspirovala jsi mě s tím ovocem! Musím vyzkoušet :)
    http://livehappy-eathealthy.blogspot.com

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, není nic lepšího,než poradna nálož zeleniny!)
      Jee,vidíš,na semínka bych také zapomněla,jsem to hlava děrava:D
      Určitě ovoce vyzkoušej, je to dobrota:))

      Vymazat
  11. Vždycky tak přemýšlím, co si udělat k jídlu a vidím, že u Tebe teď mám inspirace až až :). Saláty mám moc ráda a většinou i příprava je dost jednoduchá, takže děkuji za tipy. Do teď jsem vždy jedla saláty jen co dělá máma doma, ale možná se pustím do něčeho vlastního :).

    http://es-veronica.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem moc ráda, pokud tu nacházíš inspiraci! :)
      Určitě zkus něco nového, možností je fakt spoustu! :)

      Vymazat
  12. Miluju saláty s umeoctem! Pokud budeš mít někdy chuť zkusit něco nového, umeocet je super.
    Taky hodně ráda do salátů dávám opečené marinované tofu (Sunfood).
    Jinak ten základ je u mě skoro vždy stejný - okurka, rajče, mrkev, listový salát. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Joo, takový jsem jedla na návštěvě a ten umeocet v tom byl výborný! :))
      Hehe - zrovna teď jsem dojedla salát právě s marinovaným tofu :D Momentálně je moje nejoblíbenější)

      Vymazat
  13. Neboli tunning haha. Já miluju ledový salát, kousky jahod,jablek, vlašáky :)
    dreammorebabe

    OdpovědětVymazat
  14. Uz se tesim, take si pres leto budu delat salaty.
    http://www.style-and-smile15.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
  15. Moc ráda jím saláty :) krásně jsi to sepsala :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji:) Saláty jsou prostě super:)

      Vymazat
  16. tento článok si dávam do záložiek!!! :).
    mňam, musím sa ísť najesť :D.


    Kejmy ♥.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také vždy z podobných článků vždy dostanu hlad :D

      Vymazat
  17. Určitě zkus, je fakt moc dobrý!

    OdpovědětVymazat
  18. Salát jsem neměla ani nepamatuju, ale s mamčou jje náš oblíbený z vařených brambor,rukoly, balsamica,oliváče, prosciutta,to je pecka^^ Ale j takový těstovinový s tuňákem jeee moc fajn :-) Hezký článek :-)

    OdpovědětVymazat
  19. Já většinou dělám spíš těstovinový salát - těstoviny (většinou používám vřetena), různá zelenina (okurka, paprika, rajče, kukuřice, brokolice - to je základ), občas kuřecí maso, do toho přidat koření na grilovanou zeleninu nebo adžiku, bílý jogurt a je to šíleně dobré :3

    OdpovědětVymazat