úterý 21. července 2015

Z cestovatelského koutku - ŘECKO - 2. část - JÍDLO

Ahoj!

Omlouvám se, že články nepřibývají tak, jak by měly, ale trochu jsem podcenila náročnost brigády, kterou jsem zvolila. Pracuji na skladě a denně těch 20 kiláčků klidně naběhám - zkrátka 8 hodin pobíhání + skoro 3 hodiny přesun za Prahu a zpět. No, asi si dokážete představit, jak se vracím vyřízená. Měla jsem naivní ambice ráno stíhat tréninky, ale jelikož nemůžu ani chodit, tahle možnost rychle odpadla. Ale dnes nepíšu, abych si postěžovala (i když... trochu fňukáníčka vždycky bodne!)

Dnes se ve vzpomínkách znovu vrátím do toho nádherného slunečného Řecka (které mi teď TAK chybí). Konkrétně bude článek zaměřen na stravování na dovolené a na různé dobroty, které jsme měli možnost ochutnat.

Oblíbená večeře - rajčata se sýrem feta, balsamico, olivový olej

Původně jsem tomu nechtěla věnovat celý samostatný článek, protože mi na Řecku přijdou zajímavější věci než to, co jsem tam strčila do pusy, ale přišlo mi spoustu emailů a dotazů na asku na tohle téma, tak nakonec pápá kulturo a ahoj žrádlo!

A navíc - jídlo je vždycky důležité. A vlastně je součástí kultury... takže! (tak a teď znáte mé životní priority!).

Jak jsem již psala v předchozím článku, na dovolené jsme nahodili poněkud skromný mód, což se projevilo i v tom, jak jsme se stravovali. Maminka je perfekcionalistka a nic neponechá náhodě, tudíž jsme byli vybavení dobrými 2 bednami jídla, které zahrnovaly nespočet konzerv tuňáka, fazolí, ale také lančmítů, koktejlových párečků a podobných strašidelností. Samozřejmě jsme většinu přivezli zpátky, ale alespoň jsme byli zodpovědní a připravení! I kdyby náhodou bývala vypukla zombie apokalypsa, měli jsme šanci přežít slušnou dobu.

A jelikož jsme hrdí Češi a nezapřeme to, nesměly chybět ani řízky. Nechutné kvantum řízků.

Je přesně 5. den naší dovolené. Sedíme v chatičce v horách a druhá rodinka vyvařuje v kuchyňce večeři. Krásně to voní. Mám hlad, a tak se ptám maminky, co budeme večeřet. Maminka smutně zakroutí hlavou a pak se na mě podívá očima plnýma lítosti.
,,Ještě jsou tam zbylé řízky, které je potřeba dojíst."
Stačí jeden pohled přes stůl na tatínka - na jeho zoufalý výraz. Vím, že cítí stejnou bolest jako já. Ale my se nevzdáváme, ještě jednu bitvu je třeba vybojovat!

Dobře, tímhle bych ukončila krátkou baladu o řízku. Asi už máte představu, jak to zhruba vypadalo.

Ale zase si umíme i užívat, to né že né! Jeden večer jsme zažili báječnou hostinu, kterou připravila známá, u které jsme pobývali. Skládala se hned z několika chodů.
 - zapečené těstoviny s mletým masem a sýrem, což je typický řecký pokrm
- kuřecí pečené s brambory a kurkumou
- nespočet druhů salátů
- dezert v podobě pudinkového koláče
+ mnoho, opravdu mnoho alkoholu

No, bylo nám zle, děsně jsme se přejedli, ale bylo to všechno tak dobré, že na to budu ještě dlouho vzpomínat. Chtěla jsem to nafotit, ale v tu chvíli se zdálo více než nevhodné vytahovat fotoaparát a  užít si jídlo v klidu se jevila jako ta nejlepší možnost.

Dalším ,,výstřelkem" byla večeře, na kterou jsme šli den před odjezdem z Řecka. Kousek od našeho apartmánu byla neskutečně sympatická taverna - typická malebná řecká hospůdka, vonící na kilometry daleko. Nevěděli jsme, co si dát, a tak jsme zaveleli, ať nám prostě nosí místní speciality a dobroty, které mají rádi. Po téhle větě se k nám seběhl celý personál včetně majitele, zářili nadšením a začali se dohadovat, co že tedy všechno budou vařit.
A za půl hodinky už nám na stoje přistálo:
-vepřové maso ve výborné omáčce
-vepřová kotletka
-jehněčí a kůzlečí maso naložené v bylinkách
-chobotnice (která vypadala fakt strašidelně a odmítala jsem ji ochutnat, dokud ji někdo nerozkrájí tak, aby nebylo poznat, že je to chobotnice)
-krevety v křupavém těstíčku
-pečené brambory s lilkem
-tzatziky
-karbanátky
a na další věci si nevzpomínám, ale bylo toho tolik, že jsme to neměli šanci sníst. Ale snažili jsme se tedy statečně. Trávili jsme ještě druhý den.

asi jedna desetina večeře :D

Pak jsme si také často kupovali jogurt s oříšky a medem, což byla pro mě osobně ta největší dobrota. Přitom se jedná o tak obyčejnou záležitost. Řecký jogurt je ale vážně jogurt a chutná o 100% lépe než všechny naše české jogurty dohromady. Nejradši bych si bývala domů přivezla minimálně 20 kilových kyblíků.
A když nebyla chuť na čerstvý jogurt, volili jsme frozen jogurt, který se sice dostal už i k nám, ale ještě jsem ho nikdy neochutnala. No, je to slast. Hlavně všechny ty posypky a omáčky a aaaaa. Připadala jsem si jako Alenka v Říši Divů.

V Řecku jsem také zažila svůj první orgasmus. Jídelní orgasmus. Bylo to s kebabem pod Akropolí a nikdy na to nezapomenu.
Ne vážně - jak jednou ochutnáte řecký kebab, chvíli nebudete chtít jíst nic jiného a ty blafy, co dělají u nás, Vás už nebudou vůbec vzrušovat.

Abych napsala něco o řeckém jídle obecně - je dobré, moc dobré, ale také hodně vydatné a těžké. Řekové se s tím nepářou, všechno smaží na vrstvě oleje, libují si v tučném masu a jejich dezerty? Nic sladšího jsem v životě nejedla. Některé sladkosti mi vůbec nechutnaly, protože je stačilo zmáčknou v ruce a kapal z nich olej. A navíc při jejich konzumaci skřípal mezi zuby cukr.

Co ale určitě stojí za ochutnání je právě:
-řecký jogurt
-kebab
-jehněčí a kůzlečí maso
-mořské plody a ryby
-sýr feta
-ovčí sýry
-čerstvý chléb namáčený v olivovém oleji
-pečivo - různé burky plněné masem a sýrem a takové malé buchtičky s rozinkami

Pro Řeky typické frappé

Výborné musli se spoustou oříšků! Ne jako u nás, kde v krabici najdete celkem 2. Při troše štěstí dokonce 3.
A sexy botky v pozadí.

Výborné buchtičky s kořením a rozinkami.
A znovu sexy botka

Hlavně tedy sýry.- ty byly! Jsem obrovský milovník sýrů všeho druhu, zejména kozích a ovčích, takže si dokážete představit to blaho. Navíc je tady seženete za podstatně rozumnější cenu než u nás.

Za zmínku stojí ještě návštěva řeckého trhu. Ovoce a zelenina nejrůznějších druhů a barev, vždy čerstvé a voňavé. Až oči přecházejí a nevíte, co si dřív vybrat. Nakoupíte tu podstatně výhodněji než v supermarketu - třeba velký pytel nádherných rajčat za 1 euro - no neber to. A ty jejich plněné a sušené a nakládané olivy!

Při zpáteční cestě jsme se ještě zastavili na menší nákup. Pořídila jsem si výborné tahini s medem a chia semínka - opět za extrémně milou cenu.

Skvělé tahini.
A sexy botka potřetí!

To by bylo asi o řeckých dobrotách vše. Ještě bych ale ráda řekla pár slov o stravování na dovolených obecně. Přijde mi úplně bláznivé, jak mnoho lidí řeší, že nebudou moci jíst na dovolené zdravě, že nemůžou vézt pytle s vločkami a nekonečné zásoby rýžových chlebíčků. Ježišmarja. No tak - jedete na dovolenou. Vidíte to slovo DOVOLENÁ. To tak trochu naznačuje, že je tam leccos dovoleno, že? Tak si to dovolte. Dovolte si ochutnat místní speciality, protože třeba se tam už nepodíváte. Třeba si svým zarputilým odříkáním znemožníte načerpat atmosféru země se vším všudy. A pamatujte, že po týdnu trochu jiného stravování, než na jaké jste zvyklí, Vám dvě brady vážně nenarostou. Dokonce ani po 3 týdnech. My se všichni vrátili o pár kilo lehčí. Víte proč? Protože jsme byli v pohodě, neřešili to, jedli, když jsme měli hlad. A nijak jsme se nepřejídali. A hýbali jsme se - chození po památkách bylo víc než dost. A o tom to je  - o té rovnováze a zdravém rozumu. Mnoho lidí pojme dovolenou jako období nekonečného přežírání, což také není dobře. Chce to si najít tu zdravou míru, dopřát si, ale zároveň zaměřit svou pozornost i na něco jiného než na degustaci lokálních potravin.

I zdravě se jedlo.

Já v Řecku jedla úplně jinak, než jak jsem zvyklá. Snídalo se, co zrovna bylo k dispozici, oběd jsme často neměli - buď jsme nestíhali nebo měli zrovna siestu a všude bylo zavřeno, a večeřelo se naopak velmi vydatně - a pozdě večer. Přiznávám, že ze začátku jsem z toho měla obavy, protože mi dělá jídlo na noc docela nedobře, ale nakonec jsem se rychle přeladila a byla úplně v pohodě - protože jsem to přestala řešit.

A co Vy? Držíte se i na dovolené zarputile svého režimu a nebo si DOVOLujete? :-)

P.S.: Omlouvám se za kvalitu fotek, ale většinou jsem udělala rychlý cvak mobilem
P.S2.: Nepijte řecké víno. Složí Vás to.

1. Super článek. Já jsem jedna z těch hrozných, ale z výletů a dovolených mě vždycky zajímá hlavně jídlo. :D

1. Dekuju,haha,tak ale přiznám se,že pro mě je to zajímavé téma také:D

2. Frozen jogurt miluju. Zrovna dneska jsem si jeden dávala (výhodný nákup na Slevomatu :-D).
    A jinak by mne k ochutnávání lákalo přesně to, co tebe. Jen to frapé byl si nedala (nejsem kafová)

1. Přesně na tu akci na Slevomatu jsem koukala,že toho musím využít! :D
      Tak to já kafe až moc ráda)

3. Historka s řízky a sexy botky pobavily! :-D Já jsem naprostým zastáncem toho, jídlo si na dovolené užít! Podle mě je nesmysl nedat si v Itálii pizzu a těstoviny, v Řecku kebab, ve Francii pěkně tučný camembert atd. jenom proto, že to není "dietní" (nesnáším to slovo). Vždyt i cizinci u nás ochutnají ten náš knedlík a svíčajdu - přesně jak píšeš, je to součást kultury! :-)
    A co se týče řeckého jídla, já jsem byla loni na Rhodosu a opravdu moc mi tam chutnalo - všechny ty cukety, lilky, feta, masové koule, souvlaki (ach!)...A ten jejich jogurt, ten je opravdu výtečný! :-)
    A jinak moc fajn článek - cestovatelské články mám moc ráda, obzvláště když se týkají jídla :-D.

1. Mockrát děkuji za milý komentář:) mas naprostou pravdu-byl by hřích se omezovat-pokud na tom někdo trvá,může to dělat zbytek roku doma:D

4. Skvělý článek :) a přesně jak říkáš- je to dovolená, tak proč sebou tahat tuny healty fit jídel? Pamatuji si sebe, jak jsem byla na dovolené a říkala si jak strašně přiberu (večeře ala švédské stoly - a jakožto typickej čech jsem se cpala :D)- no a přijela jsem ještě lehčí.
    Miluju jejich jogurt a i zmrzliny! :*

1. Děkuji:) také jsem dřív takhle přemýšlela,ale ANI JEDNOU v životě jsem na dovolené nepribrala ani deko:D

5. Dovolená bez DOVOLené pro mě není dovolená.. :D Automaticky odhazuji odříkávání si a stravuji se vesměs jako všichni. Možná se to nezdá, ale jídlo udělá hodně. Hodně hlavně v hlavě.

1. Přesně tak:) když to sní člověk s chutí,'nemuze mu nic ublížit)

6. Copak by to bylo za Čechy bez řízků, že ano? :D Hrozně hezky píšeš (viz ta příhoda z řízkama), úplně jsem se do tebe vcítila. :D Já byla v Řecku minulý rok a přesně všechny dobroty, co jsi vypsala, stojí za to. Sice jsem se neodvážila jít do ovčích sýrů, ale ty mořský plody... Lahůdka!
    Miluji tvůj přístup, jsem hrozně ráda, že nehrotíš zdravé stravování i na dovolené. Pak si z tebe čtenářky vezmou příklad a svět bude zase hezčí místo. :)
    roxyshealthyland.blogspot.com

1. Haha,to jo-řízky k nám už prostě patří:D
      A mockrát děkuji za milá slova:) doufám,že to někoho může inspirovat k tomu,aby se přestal trápit a začal si užívat :)

7. Ani, miluju tvůj přístup a styl psaní :) Zase bezva článek, těším se na další :) Jinak my jezdíme už 20 let na kola do Beskyd na stejné místo, je to tradice, takže tady na mě žádné novinky ohledně kuchyně nečekají :D Ale to neznamená, že se hlídám. Snídám to, co doma, jenže dvakrát, na oběd si dám borůvkové knedlíky, pak maso s rýží, doma gulášek s chlebem, tvaroh s banánem na svačinku, a pak ještě nějakou pochoutku v ohni, například zeleninu, rybu nebo špekáček. Nebo obojí. Vůbec se ale nepřejídám, naopak čím víc jím, tím větší mám hlad. Ke konci týdne bych už sežrala i mámu, tátu...To asi ten horský vzduch :D

1. Mockrát děkuji:) Jsem ráda, že se Ti články líbí. A přesně jak popisuješ-vždycky se také hrozne rozjim:D a obzvlášť na horách!

8. Tam bych si teda taky pochutnala, není nic lepšího než sýry a čerstvý pečivo! Mmm a taky jogurt s medem a ořechy!

A s poslední částí o jídle na dovolené taky 100% souhlasím a dělám to tak, hlavně si to užít nejvíc jak to jde. O několik kilo těžší jsem nepřijela ještě nikdy, ale i kdyby se to stalo? Stejně by to stálo za to:D

(a nejvíc mě pobavila sexy botka:D)

9. Jéé koukám, že jste si to parádně užili i po té "jídelní" stránce! :D Všechno vypadá báječně!! Na dovolené bohužel moc ten režim dodržovat úplně nejde, za prvé člověk prostě chce zkusit nějaké místní spceiality :D a za druhé, jsem se sice teď na dovče snažila vybírat v těch restauracích takové zdravější jídla, ale stejně člověk neví co tam do toho přesně dávaj a jak to dělají takže...prostě na dovoloné musí člověk trochu vypustit no :D

10. Moc krásné články o tom Řecku :)
    Na ten ŘECKÝ jogurt si pamatuju, bože to bylo něco, s mamčou jsme brečely, že si ho nemůžeme zabalit s sebou do kufru :D Obecně celá jejich kuchyně nám děsně chutnala

11. Vsechno vypada uzasne :) !
    Sexy botka me hodne pobavila :D,já v Recku nikdy nebyla,ale teta nam privezla jejich avokado a fetu,to byla lahoda :D.
    Tahini naprosto zboznuju,nejdrive jsem ho davala jen do hummusu,ale ted ho cpu na salaty,do jogurtu ,na chleba.... :)